Αλλαξε–καθάρισε τα μπουζί!
3.816 Επισκέψεις στο άρθρο
Χρειάζεσαι καθαρισμό ή αλλαγή μπουζί ; Τι μπουζί όμως ; Μπουζί νικελίου, πλατίνας, διπλής πλατίνας ή ιριδίου ; Διάβασε πιο κάτω όλα όσα πρέπει να ξέρεις. Δες Videos από Experts της αγοράς που σε συμβουλεύουν!
Τι είναι το μπουζί
Η ελληνική ονομασία του είναι αναφλεκτήρας, αλλά έχει επικρατήσει η γαλλική ονομασία μπουζί, την οποία χρησιμοποιούν και οι περισσότεροι. Το μπουζί είναι άκρως απαραίτητο για τη λειτουργία του κινητήρα, καθώς χάρη σε αυτό παράγεται ο σπινθήρας που προκαλεί την καύση του αέρα με το καύσιμο. Επειδή χρησιμοποιείται συνεχώς, διάφορα κατάλοιπα από την καύση και άλλες ουσίες προκαλούν γρήγορα φθορά στο μπουζί, κι έτσι πρέπει να αντικαθίσταται αρκετά συχνά.
Φυσικά, το πόσο τακτικά χρειάζεται αλλαγή το μπουζί εξαρτάται και από τα χιλιόμετρα που διανύεις αλλά και από το είδος του μπουζί που χρησιμοποιείς. Για παράδειγμα, το μπουζί νικελίου πρέπει να αντικατασταθεί μετά από 30.000 με 45.000 χιλιόμετρα, το μπουζί πλατίνας μετά από 70.000 χιλιόμετρα, το μπουζί διπλής πλατίνας μετά από 80.000 χιλιόμετρα, ενώ το μπουζί ιριδίου μετά από 60.000 με 120.000 χιλιόμετρα, ανάλογα με την κατασκευή του ηλεκτροδίου του. Ασφαλώς, τα χιλιόμετρα αυτά είναι ενδεικτικά, καθώς το μπουζί χρειάζεται άμεση αντικατάσταση εάν έχει φθαρεί αισθητά.
Αντικατάσταση και καθαρισμός του μπουζί
Μια επίσκεψη σε κάποιο εξειδικευμένο συνεργείο ή μηχανικό θα σου δείξει εάν το μπουζί σου χρειάζεται αλλαγή. Καλό θα ήταν όμως να μπορείς και μόνος σου να αναγνωρίζεις σε τι κατάσταση βρίσκεται ανά πάσα στιγμή έτσι ώστε να μη σε «πιάνουν κορόιδο». Μαθαίνοντας να «διαβάζεις» την εμφάνιση του μπουζί, μπορείς επίσης να αντιληφθείς πιθανές βλάβες του κινητήρα οι οποίες αν δεν επισκευαστούν άμεσα μπορεί να προκαλέσουν σοβαρές ζημιές στο όχημά σου.
Δες Βίντεο:
Μάθε λοιπόν πως μπορείς να αλλάξεις το μπουζί εύκολα και αποτελεσματικά, με τη βοήθεια του www.accessories-eshop.gr:
Εάν προτιμάς τις ντόπιες συμβουλές, το ελληνικό συνεργείο Gikas Service σου δείχνει τρόπους καθαρισμού του μπουζί:
Πως επιλέγουμε το κατάλληλο μπουζί
Υπάρχουν τόσα διαφορετικά είδη μπουζί, όμως πως επιλέγουμε το κατάλληλο για το αυτοκίνητό μας; Το κάθε μπουζί είναι κατασκευασμένο για συγκεκριμένου είδους κινητήρες, οπότε είναι υψίστης σημασίας να βρείτε το σωστό μπουζί. Εάν χρησιμοποιήσετε λάθος μπουζί, τότε ο κινητήρας σας δε θα λειτουργήσει σωστά και μπορεί ακόμα και να προκληθεί σοβαρή ζημιά.
Το είδος λοιπόν του κινητήρα είναι το βασικό κριτήριο επιλογής μας, όπως επίσης και το υλικό από το οποίο είναι κατασκευασμένο το κεντρικό ηλεκτρόδιο του μπουζί. Στη συνέχεια, καλό θα ήταν το μπουζί που θα επιλέξετε να πληροί κάποια βασικά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά, όπως σταθερή μετάδοση υψηλής τάσης έως και 40.000 volt, εξαιρετική μονωτική ικανότητα ακόμα και σε θερμοκρασίες που αγγίζουν τους 1.000°C, ανθεκτικότητα στη διάβρωση και στα υπολείμματα της καύσης και αντίσταση σε θερμικό σοκ.
Το μπουζί σε κινητήρες φυσικού αερίου
Ως γνωστόν, οι κινητήρες LPG και CNG λειτουργούν διαφορετικά από τους βενζινοκίνητους, καθώς απαιτείται πολύ υψηλότερη θερμοκρασία για τη λειτουργία τους. Η διάρκεια ζωής ενός μπουζί σε έναν τέτοιο κινητήρα είναι σημαντικά μικρότερη, λόγω της υψηλής θερμοκρασίας και της αυξημένης ηλεκτρικής διάβρωσης των εναλλακτικών καυσίμων. Επίσης, και η τάση ανάφλεξης διαφέρει στους κινητήρες φυσικού αερίου, αφού χρειάζονται πολύ υψηλότερη τάση, περίπου 25-30 kV σε αντίθεση με τους κινητήρες βενζίνης που απαιτούν μόλις 10-15 kV.
Έτσι, στους κινητήρες φυσικού αερίου τοποθετείται συνήθως μπουζί ιριδίου με ηλεκτρόδια από πλατίνα, προκειμένου να καλυφθεί η ανάγκη για την υψηλή αυτή αναφλεξιμότητα.
Δες Βίντεο:
Ας ακούσουμε όμως και τη γνώμη ενός εξειδικευμένου συνεργείου για την αντικατάσταση του μπουζί σε υγραεριοκίνητα οχήματα, από τον Παναγιώτη Γκολέμη:
Η ελληνική ονομασία του είναι αναφλεκτήρας, αλλά έχει επικρατήσει η γαλλική ονομασία μπουζί, την οποία χρησιμοποιούν και οι περισσότεροι. Το μπουζί είναι άκρως απαραίτητο για τη λειτουργία του κινητήρα, καθώς χάρη σε αυτό παράγεται ο σπινθήρας που προκαλεί την καύση του αέρα με το καύσιμο. Επειδή χρησιμοποιείται συνεχώς, διάφορα κατάλοιπα από την καύση και άλλες ουσίες προκαλούν γρήγορα φθορά στο μπουζί, κι έτσι πρέπει να αντικαθίσταται αρκετά συχνά.
Φυσικά, το πόσο τακτικά χρειάζεται αλλαγή το μπουζί εξαρτάται και από τα χιλιόμετρα που διανύεις αλλά και από το είδος του μπουζί που χρησιμοποιείς. Για παράδειγμα, το μπουζί νικελίου πρέπει να αντικατασταθεί μετά από 30.000 με 45.000 χιλιόμετρα, το μπουζί πλατίνας μετά από 70.000 χιλιόμετρα, το μπουζί διπλής πλατίνας μετά από 80.000 χιλιόμετρα, ενώ το μπουζί ιριδίου μετά από 60.000 με 120.000 χιλιόμετρα, ανάλογα με την κατασκευή του ηλεκτροδίου του. Ασφαλώς, τα χιλιόμετρα αυτά είναι ενδεικτικά, καθώς το μπουζί χρειάζεται άμεση αντικατάσταση εάν έχει φθαρεί αισθητά.
Αντικατάσταση και καθαρισμός του μπουζί
Μια επίσκεψη σε κάποιο εξειδικευμένο συνεργείο ή μηχανικό θα σου δείξει εάν το μπουζί σου χρειάζεται αλλαγή. Καλό θα ήταν όμως να μπορείς και μόνος σου να αναγνωρίζεις σε τι κατάσταση βρίσκεται ανά πάσα στιγμή έτσι ώστε να μη σε «πιάνουν κορόιδο». Μαθαίνοντας να «διαβάζεις» την εμφάνιση του μπουζί, μπορείς επίσης να αντιληφθείς πιθανές βλάβες του κινητήρα οι οποίες αν δεν επισκευαστούν άμεσα μπορεί να προκαλέσουν σοβαρές ζημιές στο όχημά σου.
Δες Βίντεο:
Μάθε λοιπόν πως μπορείς να αλλάξεις το μπουζί εύκολα και αποτελεσματικά, με τη βοήθεια του www.accessories-eshop.gr:
Εάν προτιμάς τις ντόπιες συμβουλές, το ελληνικό συνεργείο Gikas Service σου δείχνει τρόπους καθαρισμού του μπουζί:
Πως επιλέγουμε το κατάλληλο μπουζί
Υπάρχουν τόσα διαφορετικά είδη μπουζί, όμως πως επιλέγουμε το κατάλληλο για το αυτοκίνητό μας; Το κάθε μπουζί είναι κατασκευασμένο για συγκεκριμένου είδους κινητήρες, οπότε είναι υψίστης σημασίας να βρείτε το σωστό μπουζί. Εάν χρησιμοποιήσετε λάθος μπουζί, τότε ο κινητήρας σας δε θα λειτουργήσει σωστά και μπορεί ακόμα και να προκληθεί σοβαρή ζημιά.
Το είδος λοιπόν του κινητήρα είναι το βασικό κριτήριο επιλογής μας, όπως επίσης και το υλικό από το οποίο είναι κατασκευασμένο το κεντρικό ηλεκτρόδιο του μπουζί. Στη συνέχεια, καλό θα ήταν το μπουζί που θα επιλέξετε να πληροί κάποια βασικά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά, όπως σταθερή μετάδοση υψηλής τάσης έως και 40.000 volt, εξαιρετική μονωτική ικανότητα ακόμα και σε θερμοκρασίες που αγγίζουν τους 1.000°C, ανθεκτικότητα στη διάβρωση και στα υπολείμματα της καύσης και αντίσταση σε θερμικό σοκ.
Το μπουζί σε κινητήρες φυσικού αερίου
Ως γνωστόν, οι κινητήρες LPG και CNG λειτουργούν διαφορετικά από τους βενζινοκίνητους, καθώς απαιτείται πολύ υψηλότερη θερμοκρασία για τη λειτουργία τους. Η διάρκεια ζωής ενός μπουζί σε έναν τέτοιο κινητήρα είναι σημαντικά μικρότερη, λόγω της υψηλής θερμοκρασίας και της αυξημένης ηλεκτρικής διάβρωσης των εναλλακτικών καυσίμων. Επίσης, και η τάση ανάφλεξης διαφέρει στους κινητήρες φυσικού αερίου, αφού χρειάζονται πολύ υψηλότερη τάση, περίπου 25-30 kV σε αντίθεση με τους κινητήρες βενζίνης που απαιτούν μόλις 10-15 kV.
Έτσι, στους κινητήρες φυσικού αερίου τοποθετείται συνήθως μπουζί ιριδίου με ηλεκτρόδια από πλατίνα, προκειμένου να καλυφθεί η ανάγκη για την υψηλή αυτή αναφλεξιμότητα.
Δες Βίντεο:
Ας ακούσουμε όμως και τη γνώμη ενός εξειδικευμένου συνεργείου για την αντικατάσταση του μπουζί σε υγραεριοκίνητα οχήματα, από τον Παναγιώτη Γκολέμη:
VIAXON: Εξειδίκευση 50 χρόνων στους κεντρικούς άξονες μετάδοσης κίνησης | ΣΕΜΕΡΤΖΙΔΗΣ – ΣΙΝΟΣ Ο.Ε.: Εγγύηση στις υπηρεσίες diesel! |