Ελέγξτε τα ελαστικά σας και κερδίστε σε απόδοση και ασφάλεια
Ο κίνδυνος στους φθινοπωρινούς δρόμους από τα φθαρμένα ελαστικά, αυξάνεται και έτσι είναι απαραίτητο να ελέγξετε άμεσα, την κατάσταση των ελαστικών στο αυτοκίνητό σας.
Το φθινόπωρο έχει καθιερωθεί άτυπα, ως η εποχή του χρόνου που οι περισσότεροι οδηγοί, το παίρνουν απόφαση να ελέγξουν και να αντικαταστήσουν τα ελαστικά στο αυτοκίνητό τους. Παρότι η αλλαγή ελαστικών δεν θα πρέπει να είναι εποχιακή, αλλά να εξαρτάται αποκλειστικά από την κατάστασή τους και την ασφάλεια που προσφέρουν στην οδήγηση, υπάρχουν αρκετοί λόγοι που εξηγούν αυτή τη συνήθεια του φθινοπώρου.
Ο σημαντικότερος λόγος είναι τα έξτρα χιλιόμετρα που κάνουμε συνήθως κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού και ειδικά των διακοπών. Ακόμα και στην Ελλάδα της κρίσης, ο ήλιος και οι αναρίθμητες παραλίες, οδηγούν σε αύξηση των εξορμήσεων και των ταξιδιών κατά τη διάρκεια των θερινών μηνών, ενώ η περίοδος των αδειών θα συνδυαστεί σχεδόν πάντα, με αποδράσεις εκτός πόλης, είτε με προορισμό τις θάλασσες και τα βουνά, είτε τα χωριά της επαρχίας.Κάπως έτσι λοιπόν, αυξάνεται και η χρήση του αυτοκινήτου, το οποίο πέρα από τη όποια επιβάρυνση των υψηλών θερμοκρασιών, ταλαιπωρείται σίγουρα από τα επιπλέον χλμ, αλλά και από μία σειρά από άλλους παράγοντες που συνδέονται άμεσα με το καλοκαίρι.
Δείτε με 1 κλικ εδώ: Περισσότερα άρθρα & νέα για τα ελαστικά του αυτοκινήτου σας
Ο «δρόμος» προς την αλλαγή ελαστικών
Βασικότερος όλων, είναι ο παράγοντας «δρόμος». Ακατάλληλες επαρχιακές οδοί, με λακκούβες, χώματα,, πέτρες, χαλίκια και ό,τι άλλο, καθώς και επικίνδυνες αναβάσεις ή καταβάσεις σε λόφους και αμμουδιές, με σκόνες, αλάτια και άλλες διαβρωτικές ουσίες, αποτελούν το νούμερο ένα κίνδυνο για τα ελαστικά, τα οποία και «σηκώνουν» όλο το βάρος του αυτοκινήτου, αποτελώντας το μοναδικό σημείο επαφής μαζί τους.
Επιπλέον η παντελής, συνήθως, έλλειψη βροχών το καλοκαίρι στη χώρα μας, δυσκολεύει τον καθαρισμό των δρόμων, οι οποίοι συχνά καλύπτονται από μια «μάκα» που γίνεται ακόμα πιο επικίνδυνη από την ακτινοβολία του ηλίου και σίγουρα δεν βοηθά στη διατήρηση της καλής κατάστασης των ελαστικών.
Ως εκ τούτου δε, οι διακοπές γίνονται και ένα άτυπο crash test για τα ελαστικά στο αυτοκίνητό μας, οδηγώντας πιο εύκολα στην απόφαση αλλαγής τους, αν έχουμε παρατηρήσει οποιοδήποτε μικρό ή μεγαλύτερο πρόβλημα.
Υπό την «απειλή» των βροχών
Ένας έξτρα λόγος για τον οποίο, οι περισσότεροι οδηγοί προτιμούν την αλλαγή των ελαστικών τους, αυτή την περίοδο του χρόνου, είναι και οι βροχές. Τα πρωτοβρόχια του φθινοπώρου κάνουν πολύ πιο ολισθηρούς τους δρόμους, όπως και οι συνεχείς εναλλαγές βροχών και ηλίου, γεγονός που κάνει πιο αισθητή ενδεχόμενη φθορά των ελαστικών και λιγότερο ασφαλές το ίδιο το αυτοκίνητο. Υπό το φόβο λοιπόν και των επιπτώσεων στην οδήγηση, από τους βρεγμένους δρόμους, πολλοί φροντίζουν να ελέγχουν και να λύνουν το συγκεκριμένο πρόβλημα, έστω και την τελευταία στιγμή, κατά τη διάρκεια των πρώτων μηνών του φθινοπώρου.
5 φθορές που «φωνάζουν» άλλαξέ το
Με τα ελαστικά να σηκώνουν ουσιαστικά, ολόκληρο το βάρος του αυτοκινήτου, αποτελώντας και το μοναδικό σημείο επαφής με τους δρόμους, είναι αυτονόητο ότι ο έλεγχος του πέλματός του θα πρέπει να γίνεται σε τακτικά χρονικά διαστήματα, ώστε να εντοπίζονται έγκαιρα τυχόν προβλήματα. Σύμφωνα και με τους ειδικούς, καλό θα είναι να ελέγχετε και τα τέσσερα ελαστικά του αυτοκινήτου σας, τουλάχιστον μία φορά το μήνα και φυσικά όταν πρόκειται να πραγματοποιήσετε κάποιο ταξίδι. Στο έλεγχο αυτό, τα 5 κύρια σημεία ελέγχου για το πέλμα των ελαστικών σας, είναι τα εξής:
1 Δείκτες φθοράς.
Τα ελαστικά διαθέτουν ράβδους από σκληρό καουτσούκ, οι οποίες γίνονται ορατές όταν το πέλμα του ελαστικού σας φθαρεί πέρα από κάποιο όριο ασφαλείας. Εφόσον τις δείτε, θα πρέπει να προβείτε στην αγορά ενός νέου σετ ελαστικών. Στο πλευρικό τοίχωμα του ελαστικού σας, υπάρχουν συγκεκριμένοι δείκτες φθοράς πέλματος, ώστε να μην το αφήνετε να φθαρεί πέρα από τα όρια ασφαλείας. Αν κάτι τέτοιο συμβεί, μπορείτε να το διαπιστώσετε και από τους ράβδους φθοράς, η εμφάνιση των οποίων επιβεβαιώνει το πρόβλημα.
2 «Σφήνες» στο πέλμα.
Ανά τακτικά χρονικά διαστήματα θα πρέπει να ελέγχετε το ελαστικό και για μικρά αντικείμενα (π.χ. πετραδάκια) που μπορεί να σφηνώσουν στο πέλμα. Αν δεν μπορείτε να τα αφαιρέσετε μόνοι σας ή αν δείτε ότι έχουν τρυπήσει το καουτσούκ, απευθυνθείτε σε κάποιο εξειδικευμένο τεχνικό.
3 Φθορές από λανθασμένη πίεση.
Η υπερβολική πίεση στον αέρα του ελαστικού, συχνά προκαλεί και υπερβολική φθορά του ελαστικού στο κέντρο του πέλματος. Αν κάτι τέτοιο συμβαίνει θα πρέπει να ελέγξετε το μέγεθος του προβλήματος και σίγουρα να μειώσετε την πίεση του ελαστικού. Η λάθος πίεση ή ο τρόπος οδήγησης, μπορούν να δημιουργήσουν σημαντική φθορά και στην εξωτερική πλευρά του ελαστικού. Για παράδειγμα, αν στρίβετε υπερβολικά γρήγορα, είναι πιθανό δείτε ότι τα ελαστικά σας έχουν φθαρεί στις ακμές τους και άρα θα πρέπει να απευθυνθείτε σε κάποιο ειδικό.
4 Ανομοιομορφία.
Τα μπροστινά ελαστικά του αυτοκινήτου, πάντα φθείρονται πιο γρήγορα από τα πίσω, όμως αν η διαφορά είναι μεγάλη, θα πρέπει να ελέγξετε την ανάρτηση του αυτοκινήτου σας σε κάποιο συνεργείο. Αντίστοιχα αν η φθορά είναι ανομοιόμορφη σε κάθε πλευρά του αυτοκινήτου, πιθανότατα χρειάζεται να τσεκάρετε την ευθυγράμμισή του.
5 Βάθος πέλματος.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία της Ε.Ε., το ελαστικό πρέπει να έχει βάθος πέλματος τουλάχιστον 1,6 χιλ. στην περιφέρεια, προκειμένου να θεωρηθεί ασφαλές για οδήγηση, αλλά συνήθως οι ειδικοί συνιστούν να διατηρείτε ένα βάθος τουλάχιστον 4 χιλ. ή και ακόμη μεγαλύτερο. Όπως απέδειξαν και οι πρόσφατες μετρήσεις του περιοδικού Auto Τρίτη άλλωστε, ακόμη και με ελαστικά των 4 χιλ., η διαφορά στο φρενάρισμα σε σχέση με τα καινούργια ελαστικά, είναι τεράστια για την ασφάλειά σας. Σε κάθε περίπτωση, όταν κάνετε τον έλεγχο του βάθους, φροντίστε να μετρήσετε τόσο την εσωτερική όσο και την εξωτερική πλευρά κάθε πέλματος.
3 βασικά κριτήρια επιλογής
Η επιλογή του κατάλληλου ελαστικού για το αυτοκίνητό σας, θα πρέπει να γίνεται πάντα, λαμβάνοντας υπόψη του εξής τρεις, βασικούς παράγοντες:
1. Διαστάσεις. Διαβάστε καλά το πλευρό του ελαστικού που ήδη έχετε και στο οποίο καταγράφονται οι διαστάσεις του, ώστε να γνωρίζεται αυτές που προτείνονται από τον κατασκευαστή. Η αλλαγή διάστασης ελαστικών, οδηγεί σε πιο «σκληρή» οδήγηση, με επιπτώσεις και στο φρενάρισμα.
2. Κλιματολογικές συνθήκες. Θα πρέπει να ελέγχετε την κατάσταση των ελαστικών του αυτοκινήτου σας, τακτικά, ειδικά αν έρχονται αντιμέτωπα με διαφορετικές κλιματολογικές συνθήκες, από δυνατό άνεμο και βροχή, μέχρι χιόνι και πάγο. Προσέξτε για τυχόν φθορές από αυτές και αντικαταστήστε τα, με βάση και τις συνθήκες, με χειμερινά ή θερινά ελαστικά.
3. Χρήση. Πολλές φορές οι οδηγοί δεν λαμβάνουν υπόψη τις συνθήκες χρήσης των ελαστικών, ακολουθώντας μόνο τους γενικούς κανόνες. Δεν ισχύουν όμως τα ίδια για όλες τις περιπτώσεις. Για παράδειγμα, ειδικά κριτήρια για ελαστικά με χρήση στην πόλη, είναι η απόσταση του φρεναρίσματος, η χιλιομετρική απόδοση, η εξοικονόμηση καυσίμων και η πίεση των ελαστικών, ενώ σε κύριους δρόμους ή αυτοκινητόδρομους, η απόσταση φρεναρίσματος σε υψηλές ταχύτητες, η άνεση και το κράτημα στο δρόμο.
Μεγάλος κίνδυνος από τα φθαρμένα ελαστικά
Τα φθαρμένα ελαστικά αποτελούν κίνδυνο-θάνατο για τα αυτοκίνητα και τους οδηγούς τους, αφού επηρεάζουν μια σειρά από παράγοντες όπως το κράτημα, η συμπεριφορά στο βρεγμένο, η άνεση, ο θόρυβος κύλισης κ.λπ. Αποτελούν δε, ένα μείζον ζήτημα ειδικά για την Ελλάδα, καθώς σύμφωνα με έρευνες, το 20% των ελαστικών που κυκλοφορούν στο δρόμο είναι φθαρμένα, κάτω από το πανευρωπαϊκό ελάχιστο όριο βάθους πέλματος, το οποίο ορίζεται στα 1,6 χλστ. Στις δύσκολες μέρες που διανύουμε δεν είναι και λίγοι, αυτοί που «ξεχνούν» να αλλάξουν τα ελαστικά. Αυτό όμως μπορεί να αποβεί καταστροφικό, όπως απεδείχθη και σε πρόσφατη έρευνα του Auto Τρίτη, με βάση την οποία τα φθαρμένα ελαστικά αυξάνουν τις αποστάσεις φρεναρίσματος και μάλιστα όχι γραμμικά, αλλά γεωμετρικά, ανάλογα με την φθορά του πέλματος. Πιο συγκεκριμένα, χρησιμοποιώντας ένα Citroen C4 1,2 PureTech 130 PS, μετρήθηκαν οι επιδόσεις των φρένων του με τα σχεδόν καινούργια ελαστικά, που «φορούσε» και τα οποία είχαν βάθος πέλματος 7 χλστ. (σχεδόν όλα τα καινούρια συμβατικά λάστιχα έχουν αρχικό βάθος πέλματος 8 χλστ.) και με δύο τετράδες με φθαρμένα ελαστικά, ίδιας μάρκας, ίδιου τύπου και φυσικά ίδιων διαστάσεων (205/55 R16): Μία τετράδα με πέλμα ελαστικών στα 4 χλστ και μία τετράδα στο νόμιμο όριο του 1,6 χλστ. (θεωρητικά «κόβεσαι» στο ΚΤΕΟ με λιγότερο από αυτό το βάθος πέλματος). Οι μετρήσεις φρεναρίσματος και ολόκληρη η διαδικασία έγινε σε ελεγχόμενο περιβάλλον, με ίδια όλα τα δεδομένα, σε κάθε περίπτωση.
Έξτρα απειλή το βρεγμένο έδαφος
Οι μετρήσεις έδειξαν λοιπόν, ότι μεγαλώνει η απόσταση φρεναρίσματος, σε γλιστερή άσφαλτο, έως και 10 μέτρα! Με σχεδόν καινούργια ελαστικά (βάθος πέλματος 7 χλστ.) έδειξαν πως για την πλήρη ακινητοποίηση από τα 100 χλμ/ώρα απαιτούνται 36,2μ. Στις ίδιες συνθήκες, με τα ίδια ελαστικά, αλλά βάθος πέλματος 4,0 χλστ. η μέση απόσταση ακινητοποίησης αυξήθηκε κατά 4,2 μέτρα, φθάνοντας στα 40,4 μ. (αύξηση 10,4%). Όταν μετρήσαμε το φρενάρισμα με ελαστικά στο νόμιμο όριο σοκαριστήκαμε διαπιστώνοντας πως η απόσταση ακινητοποίησης είχε αυξηθεί ακόμη 5,4 μ. φτάνοντας στα 45,8! Σε σχέση με την αρχική μέτρηση μιλάμε για αύξηση απόστασης κατά 9,6 μέτρα (αύξηση 21%). Όσον αφορά τις επιδόσεις φρεναρίσματος, σε γλιστερή άσφαλτο, με μειωμένο συντελεστή τριβής, η απόσταση φρεναρίσματος με καλά ελαστικά ήταν 37,4 μ. για να ανεβεί στα 43,2 μ. (βάθος πέλματος 4 χλστ.) και να κορυφωθεί στα 47,4 μ. (βάθος πέλματος 1,6 χλστ.). Αντίστοιχα δε, με ταχύτητα τα 50 χλμ./ώρα, οι διαφορές ήταν επίσης αισθητές, τόσο στην καλή, όσο και στην γλιστερή άσφαλτο. Σε γλιστερή άσφαλτο από τα 9,8 μ. για την ακινητοποίηση με καλά ελαστικά, φτάσαμε στα 11,4 μ. με ελαστικά στο όριο της νομιμότητας. Κι αν τα 1,6 μ. σας φαίνονται λίγα, αναλογιστείτε πως αυτό είναι το μήκος του καπό ενός μέσου αυτοκινήτου σήμερα…
Πότε βγαίνουν σε… σύνταξη
Τα βασικά χαρακτηριστικά του προϊόντος, οι συνθήκες χρήσης, η ταχύτητα, το φορτίο και οι κλιματολογικές συνθήκες μπορούν να επηρεάσουν την κατάσταση, αλλά και τη διάρκεια ζωής ενός ελαστικού, ενώ εξίσου σημαντικός παράγοντας είναι και το επίπεδο πίεσης ελαστικού κατά την τοποθέτησή του στο όχημα και για τις συνθήκες αποθήκευσης στις εγκαταστάσεις των εμπόρων. Ειδικά οι συνθήκες χρήσης και συντήρησης όμως, έχουν πολύ μεγάλη επιρροή στη γήρανση των ελαστικών και ουσιαστικά καθορίζουν πότε θα πρέπει να βγουν στη... σύνταξη. Γενικότερα, υπάρχουν συγκεκριμένα πράγματα που πρέπει να γνωρίζετε για την ηλικία των ελαστικών και τη λεγόμενη γήρανσή τους:
- Ο ρόλος του DOT. Πίσω από αυτά τα αρχικά κρύβεται το Department Οf Transport, που στα αγγλικά σημαίνει Υπουργείο Μεταφορών. Ένα κυβερνητικό τμήμα των Η.Π.Α. που ζήτησε αυτή τη σήμανση σε κάθε ελαστικό που πωλείται στη Βόρεια Αμερική για τη διευκόλυνση του ποιοτικού ελέγχου των προϊόντων με τη χρήση κωδικών που ταυτοποιούν τον ακριβή χρόνο παραγωγής. Ωστόσο, η ημερομηνία παραγωγής από μόνη της δεν προσδιορίζει την ηλικία των ελαστικών και το DOT έγινε δυστυχώς, ένα εργαλείο για τη δημιουργία παρανοήσεων γύρω από τη γήρανση των ελαστικών.
- Η γήρανση στην αποθήκη. Αν ένα ελαστικό παράγεται και παραδίδεται σε μια αποθήκη, όπου φυλάσσεται καταλλήλως, χωρίς να εκτίθεται, ενδεικτικά, στο φως του ήλιου ή σε υδρογονάνθρακες, και περάσει, για παράδειγμα, ένα χρόνο περιμένοντας να αγοραστεί από έναν οδηγό, η γήρανσή του είναι ακριβώς η ίδια, σαν να είχε χρησιμοποιηθεί για τρεις εβδομάδες σε ένα αυτοκίνητο που μετακινούνταν. Επομένως, ο χρόνος αποθήκευσης δεν μπορεί να συγκριθεί με τον χρόνο χρήσης του προϊόντος.
- Έλεγχος και αντικατάσταση. Οι ειδικοί εκτιμούν ότι δέκα χρόνια είναι η πραγματική διάρκεια ζωής των ελαστικών, ενώ μετά από πέντε χρόνια πρέπει να πραγματοποιείτε τακτικό έλεγχο στα ελαστικά σας. Σε κάθε περίπτωση, οι πιέσεις των ελαστικών πρέπει να ελέγχονται κάθε μήνα.
Η σημασία της σωστής Ζυγοστάθμισης
Η ζυγοστάθμιση του αυτοκινήτου, κοστίζει ελάχιστα, αλλά είναι ιδιαίτερα σημαντική για την ασφάλεια του αυτοκινήτου και προλαμβάνει από μεγάλες φθορές. Μια λανθασμένη αντιστοιχία βάρους μεταξύ ελαστικού και ζάντας, είναι πολύ εύκολο να δημιουργηθεί, αφού οι φθορές στα ελαστικά από το χρόνο και τη χρήση, συχνά αλλάζει τα δεδομένα. Ακόμη και μια ελάχιστη διαφορά βάρους άλλωστε, είναι ικανή να προκαλέσει κραδασμούς, έστω και μικρής έντασης, οι οποίοι όμως, όταν επαναλαμβάνονται μπορούν να δημιουργήσουν μεγαλύτερα προβλήματα, που επηρεάζουν και την ασφάλεια στην οδήγησή μας. Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και μια μικρή διαφορά βάρους, της τάξης των 5 γραμμαρίων, αν το αυτοκίνητο τρέχει με 100 χλμ/ώρα, «μεταφράζεται» σε 4 στροφές το δευτερόλεπτο ή 14.000 κραδασμούς την ώρα, με αποτέλεσμα το τιμόνι του αυτοκινήτου, να τρέμει σε αξιοσημείωτο βαθμό. Εκτός από μια γενική αίσθηση κραδασμού του οχήματος από μία ταχύτητα και μετά, όμως, η λανθασμένη ζυγοστάθμιση, μπορεί να οδηγήσει και σε αυξημένες φθορές στα μηχανικά μέρη, το σύστημα διεύθυνσης αλλά και στα ελαστικά του αυτοκινήτου, μεγεθύνοντας το πρόβλημα. Πηγαίνοντας λοιπόν σε ένα συνεργείο της επιλογής σας και με ένα πολύ μικρό κόστος που συνήθως δεν ξεπερνά τα 20-25 ευρώ, μπορείτε να κάνετε μία σωστή ζυγοστάθμιση που θα εξαλείψει όλους τους κραδασμούς, που μπορούν να προκληθούν από μια λανθασμένη αντιστοιχία βάρους.
New entry: Νέο κατάστημα Mammas wheels
Το ιστορικό κατάστημα Mammas wheels της εταιρείας ΜΑΜΑΣ, ΝΙΚΟΛΑΟΣ, & ΣΙΑ Ο.Ε., άλλαξε διεύθυνση, προσφέροντας πλέον στους πελάτες της, μία νέα εμπειρία στον τομέα των ελαστικών, που συνδυάζει την εξειδίκευση χρόνων με την πλέον προηγμένη τεχνολογία. Η Mammas wheels βρίσκεται στο χώρο των ελαστικών από το 1955, αλλά πλέον θα βρείτε το γνωστό κατάστημα σε άλλη διεύθυνση και σε υπερσύγχρονες εγκαταστάσεις, που επιτρέπουν την βέλτιστη εξυπηρέτηση των πελατών του. Βρείτε το νέο, μεγάλο και υπερσύγχρονο κατάστημα Mammas wheels, στην οδό Κλεισθένους 199, στο Γέρακα.