Κίνδυνος-θάνατος τα φθαρμένα ελαστικά
Δοκιμάζουμε το φρενάρισμα με καινούργια και φθαρμένα λάστιχα αποδεικνύοντας στην πράξη τον κίνδυνο, που εγκυμονεί -πρωτίστως για τη ζωή και δευτερευόντως για την τσέπη- η οδήγηση με ελαστικά, που έχουν «φάει τα ψωμιά» τους.
Όσο κλισέ και αν διαβάζεται, η ουσία είναι πως «τα ελαστικά είναι το μόνο σημείο επαφής κάθε οχήματος με τον δρόμο». Αυτομάτως λοιπόν καταλαβαίνει κανείς πως η ασφάλεια οδηγού και επιβατών είναι άμεσα εξαρτώμενη από τα μαγικά αυτά μαύρα δαχτυλίδια, που περιβάλλουν τις ζάντες των οχημάτων μας. Και όχι μόνο των επιβατών του δικού μας οχήματος, αλλά και των άλλων εποχούμενων ή πεζών, που κινούνται γύρω μας. Ποτέ δεν ξέρουμε πότε θα εμφανιστεί ο κίνδυνος και πότε θα χρειαστεί ένα φρενάρισμα πανικού. Για να λειτουργήσουν σωστά τα ελαστικά, στη μορφή που τα ξέρουμε σήμερα τουλάχιστον, χρειάζονται δύο πράγματα: πέλμα με μπόλικο «ψωμί» και σωστή πίεση αέρα. Όσο πιο κοντά στο βέλτιστο σημείο είναι αυτοί οι δύο παράγοντες, τόσο πιο σωστή είναι η συμπεριφορά ενός ελαστικού. Για τη σημασία των πιέσεων των ελαστικών είχαμε κάνει μεγάλη δοκιμή στο τεύχος 50/2015, όπου είχαμε διαπιστώσει πως με 0,5 bar μειωμένη πίεση η απόσταση φρεναρίσματος αυξάνεται έως 3,1 μ. και η κατανάλωση έως 20%! Σήμερα ερχόμαστε για να ρίξουμε φως στον παράγοντα «φθορά». Σύμφωνα με έρευνες, το 20% των ελαστικών που κυκλοφορούν στο δρόμο είναι φθαρμένα, κάτω από το πανευρωπαϊκό ελάχιστο όριο βάθους πέλματος, το οποίο ορίζεται στα 1,6 χλστ.
Πως κάναμε τις δοκιμές
Όταν το πέλμα του ελαστικού φθείρεται, χάνει την ικανότητα πρόσφυσης στο δρόμο με αποτέλεσμα να αυξάνονται δραματικά οι αποστάσεις ακινητοποίησης. Το αποδεικνύουμε!
Θέλουμε περισσότερα μέτρα να σταματήσουμε, όταν είμαστε φορτωμένοι
Μετρήσαμε τις επιδόσεις φρεναρίσματος σε καλή άσφαλτο με καλά ελαστικά και βάρος 350 κιλών (4 επιβάτες+αποσκευές). Όπως φαίνεται στο σχετικό διάδραμα και εδώ είχαμε αύξηση στο φρενάρισμα, σε σχέση με τις αντίστοιχες επιδόσεις χωρίς φορτίο. Μπορείτε να φανταστείτε τι γίνεται λοιπόν όταν φρενάρει κανείς φορτωμένος, με χάλια ελαστικά σε γλιστερή άσφαλτο…