Τα πάντα για τα ελαστικά
Τα ελαστικά του αυτοκινήτου είναι υπεύθυνα κατά ένα μεγάλο μέρος για την ασφάλειά μας κατά τις μετακινήσεις μας. Εκεί, μεταφέρονται όλες οι εντολές του οδηγού και η καλή τους κατάσταση είναι σημαντική.
Ο ρόλος των ελαστικών είναι ιδιαίτερα σημαντικός για το αυτοκίνητο και τον οδηγό του. Δεν είναι τυχαίο ότι, πρόκειται για το μοναδικό σημείο του αυτοκίνητου που έχει συνεχή επαφή με το οδόστρωμα. Η σωστή επιλογή τους μπορεί να προλάβει κάποια ανεπιθύμητη ενέργεια, όπως την απώλεια της πρόσφυσης και του ελέγχου του οχήματος. Σημαντικά κριτήρια για την αγορά τους είναι οι καιρικές συνθήκες, ο τύπος του αυτοκινήτου αλλά και η οικονομία και η περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση του αγοραστή.
Στο εμπόριο, μπορούμε να βρούμε διάφορα είδη ελαστικών, τα οποία απευθύνονται σε παντός τύπου οχήματα, αλλά και ανάλογα με τις απαιτήσεις του καταναλωτή.
Τα ελαστικά είναι κατασκευασμένα από φυσικό και συνθετικό καουτσούκ, ενώ, για να αυξηθεί η αντοχή τους στο σημείο ένωσης με τις ζάντες, χρησιμοποιείται ειδική επίστρωση από χάλυβα. Φυσικά, αποτελούνται και από άλλα συστατικά, όπως λινά, οξείδιο ψευδαργύρου, θείο και διάφορες άλλες οργανικές ουσίες.
Τα είδη των ελαστικών
Στο εμπόριο, μπορούμε να βρούμε διάφορα είδη ελαστικών, τα οποία απευθύνονται σε παντός τύπου οχήματα, αλλά και ανάλογα με τις απαιτήσεις του καταναλωτή. Πρώτα από όλα, το μεγαλύτερο ρόλο παίζει η κατηγορία όπου ανήκει το όχημα, δηλαδή, αν είναι ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης, ένα μικρομεσαίο όχημα, μία μπερλίνα, ένα SUV ή και ακόμα ένα σπορ όχημα υψηλών επιδόσεων. Ανάλογα με την κατηγορία, αλλάζουν και τα τεχνικά χαρακτηριστικά κάθε μοντέλου ελαστικού. Έπειτα, θα πρέπει το ελαστικό αυτό να καλύπτει τις απαιτήσεις μας, ανάλογα με το έδαφος στο οποίο κινούμαστε συνήθως και τις καιρικές συνθήκες. Δηλαδή, αναφερόμαστε σε χειμερινά ελαστικά, σε θερινά, σε ελαστικά χιονιού ή σε εκτός δρόμου ελαστικά. Ας δούμε όμως, πιο συγκεκριμένα, ποιες είναι οι κατηγορίες, αλλά και τι μας προσφέρουν.
Χειμερινά ελαστικά
Τα εν λόγω ελαστικά απευθύνονται σε αυτούς που πραγματοποιούν τις μετακινήσεις τους σε περιοχές με έντονες χειμερινές συνθήκες. Δηλαδή, όταν η θερμοκρασία του περιβάλλοντος και αντιστοίχως του δρόμου είναι αρκετά χαμηλή, όπου ένα χειμερινό ελαστικό μπορεί να αναπτύξει ευκολότερα θερμοκρασία σε σχέση με ένα θερινό ελαστικό. Aποδίδουν άριστα και σε βρεγμένο οδόστρωμα και αυτό συνήθως οφείλεται στη χάραξη του πέλματός τους. Σκοπός της χάραξης ενός χειμερινού ελαστικού είναι να αποβάλλει από το πέλμα όσο το δυνατό μεγαλύτερες ποσότητες νερού, ώστε να αποφευχθεί το φαινόμενο της υδρολίσθησης και η απώλεια ελέγχου του αυτοκινήτου.
&&&&Θερινά ελαστικά
Αυτή η κατηγορία των ελαστικών είναι η πιο διαδεδομένη στην Ελλάδα και συνιστάται για στεγνό οδόστρωμα με υψηλές θερμοκρασίες αλλά και σε βρεγμένο. Πλέον, τα περισσότερα από αυτά αποδίδουν το ίδιο καλά και στους δύο τομείς, λόγω των χωρισμένων τμημάτων του πέλματός τους, το οποίο διαθέτει σχεδιασμό ανάλογα με την περίσταση. Ο ασύμμετρος σχεδιασμός λοιπόν, βοηθάει ώστε το ελαστικό να προσαρμόζεται και να αποδίδει ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες.
Ελαστικά για 4x4 και SUV
Τα ελαστικά για 4x4 και SUV έχουν διαφορετική χάραξη πέλματος από τα ελαστικά των υπόλοιπων κατηγοριών, με εξαίρεση τα SUV υψηλών επιδόσεων. Υπάρχουν διάφορες κατηγορίες ελαστικών για τετρακίνητα μοντέλα όπως για χιόνι, για λάσπη ή και ακόμα και αυτά που συνδυάζουν τα προαναφερθέντα εδάφη με την άσφαλτο. Έτσι, ανάλογα με τις ανάγκες των οδηγών και ιδιοκτητών τετρακίνητων μοντέλων, υπάρχει και το ανάλογο ελαστικό. Όμως, τα καθαρόαιμα εκτός δρόμου ελαστικά μειώνουν το κράτημα του οχήματος στην άσφαλτο και παράγουν αυξημένα επίπεδα θορύβου.
Πώς να «διαβάσετε» το ελαστικό
Στο προφίλ ενός ελαστικού υπάρχουν αρκετές ενδείξεις και πολλά νούμερα που μαρτυρούν αρκετά «μυστικά» για την ποιότητα, την ηλικία και την αντοχή του ελαστικού. Σας μεταφράζουμε λοιπόν τις άγνωστες αυτές λέξεις, ώστε να γνωρίζετε τα πάντα για τα «πατούμενά» σας.
1. MAX PRESS: Ένδειξη μέγιστης πίεσης
2. MAX LOAD: Ένδειξη μέγιστου φορτίου σύμφωνα με το DOT (Υπ. Μεταφορών Η.Π.Α.)
3. TREADWEAR: Δείκτης φθοράς
4. TRACTION: Δείκτης πρόσφυσης
5. TEMPERATURE: Δείκτης αποβολής θερμότητας.
6. 215: Πλάτος πέλματος σε χλστ.
7. 65: Ύψος προφίλ ελαστικού (Ποσοστό αναλογίας του μεγέθους του πλαϊνού τμήματος, δια του πλάτους του πέλματος επί τοις εκατό).
8. R (Radial): Τύπος ελαστικού (κατασκευή με ακτινωτά λινά)
9. 15: Διάμετρος ζάντας σε ίντσες
10. 96: Δείκτης φορτίου
11. V: Δείκτης Ταχύτητας
Run Flat: Ελαστικά που δε σκάνε
Τα τελευταία χρόνια μια νέα κατηγορία ελαστικών έχει αρχίσει να αναπτύσσεται, αυτή των Run Flat. Βασικό πλεονέκτημά τους είναι ότι επιτρέπουν στον οδηγό να κινηθεί με ασφάλεια για κάποια χιλιόμετρα (ακόμα και αν «σκάσουν»), χωρίς αυτός να χάσει ξαφνικά τον έλεγχο του οχήματος. Έτσι λοιπόν, μειώνονται οι πιθανότητες ενός ατυχήματος. Να σημειωθεί μάλιστα, πως υπάρχουν τρεις διαφορετικές κατηγορίες run flat ελαστικών, ανάλογα με τον «τρόπο» που σκάνε:
1. Self-Sealing
Τα ελαστικά αυτά διαθέτουν ένα ειδικό «επιδιορθωτικό», μια επιπλέον στρώση κάτω από το πέλμα. Η στρώση αυτή σφραγίζει το αντικείμενο που διαπερνά το ελαστικό (βίδα, καρφί, κ.λπ.) και ακόμα, αν το αντικείμενο απομακρυνθεί, κλείνει την τρύπα που έχει δημιουργηθεί.
2. Self-Supporting
Τα ελαστικά αυτά διαθέτουν ειδικό σχεδιασμό στα πλαϊνά που σε περίπτωση απώλειας πίεσης είναι ικανά να στηρίξουν το βάρος του οχήματος. Πρόκειται για για το πιο συνηθισμένο τύπο ελαστικών Run Flat, που επιτρέπει πρακτικά στον οδηγό να κινηθεί με όριο τα 80 χλμ./ώρα χωρίς ουσιαστικό πρόβλημα. «Μειονέκτημα», αν μπορείς να το πεις αυτό (καθώς πάνω από όλα η ασφάλεια), είναι πως η τιμή τους είναι υψηλότερη σε σχέση με τα απλά συμβατικά ελαστικά. Επιπλέον, αξίζει να αναφερθεί πως, στις προηγούμενες γενιές τους, ήταν κάπως «σκληρά» και επηρέαζαν την ποιότητα κύλισης του οχήματος, τώρα πια όμως, έχουν βελτιωθεί στο συγκεκριμένο τομέα.
3. Auxiliary Supported Run Flat Systems
Τα ελαστικά αυτού του τύπου έχουν στο εσωτερικό τους ένα δακτύλιο γύρω από τη ζάντα που, σε περίπτωση απώλειας πίεσης, αναλαμβάνει να υποστηρίξει το ελαστικό. Και σε αυτήν την περίπτωση, μπορεί πρακτικά το αυτοκίνητο να κινηθεί με όριο 80 χλμ./ώρα για περίπου 200 χλμ. απόσταση.
«Πράσινα» ελαστικά: Για χαμηλότερη κατανάλωση
Τα ελαστικά με χαμηλή αντίσταση κύλισης ή «πράσινα ελαστικά» έχουν την ιδιότητα να μην παραμορφώνονται τόσο, όσο ένα συνηθισμένο ελαστικό, λόγω του βάρους του οχήματος, με αποτέλεσμα η τριβή τους με το έδαφος να είναι μικρότερη. Έτσι, με αυτό τον τρόπο, μειώνουν την κατανάλωση καυσίμου ενός αυτοκινήτου, ενώ παράλληλα ελαττώνουν και τις εκπομπές CO2. Επίσης, ένα ελαστικό με χαμηλή αντίσταση κύλισης προσφέρει μεγαλύτερη χιλιομετρική απόδοση αλλά και μειωμένα επίπεδα θορύβου κατά την κύλισή του, κάτι που αυξάνει τα επίπεδα άνεσης. Βέβαια, αυτό δε σημαίνει ότι δεν προσφέρουν ανάλογο κράτημα με τα συμβατικά ελαστικά. ΓιΆ αυτό το λόγο, οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες επιλέγουν σαν ελαστικά πρώτης τοποθέτησης, κυρίως σε μικρά μοντέλα, τα ελαστικά με χαμηλή αντίσταση κύλισης.
Τα οφέλη των πράσινων ελαστικών
Μικρότερη κατανάλωση σχεδόν κατά 0,2 λτ./100 χλμ.
Λιγότερες εκπομπές CO2 έως 7 γρ./χλμ.
Αύξηση συνολικής χιλιομετρικής απόστασης
Χαμηλότερα επίπεδα θορύβου
Ελαστικό ContiEcoContact- 5
Οικολογικό ελαστικό επιδόσεων που προσφέρει βελτιστοποιημένη αντίσταση κύλισης, μειωμένη κατανάλωση καυσίμου, υψηλή ασφάλεια στο φρενάρισμα και μικρές αποστάσεις φρεναρίσματος σε βρεγμένους δρόμους.
Τηλ.: 210 6290 300
Πώς αξιοποιούνται τα χρησιμοποιημένα ελαστικά
Η αποσύνθεση των ουσιών από τις οποίες αποτελείται ένα ελαστικό είναι χρονοβόρα και επιβλαβής για το περιβάλλον. Δυστυχώς, όμως, παρατηρείται ενίοτε η παράνομη ρίψη τους στο περιβάλλον ή ακόμα και η ανεξέλεγκτη καύση τους, με αποτέλεσμα να προκαλούνται σοβαρά προβλήματα για την ανθρώπινη υγεία, αφού απελευθερώνονται βλαβερές ουσίες, όπως υδρογονάνθρακες, βενζόλιο, φαινόλες και άλλες ουσίες με καρκινογόνες ιδιότητες. Για το λόγο αυτό, πολλές χώρες αποφάσισαν την ταφή των χρησιμοποιημένων ελαστικών. Όμως, και αυτός ο τρόπος απέτυχε, αφού αφΆ ενός δεν υπήρχε αρκετός χώρος και αφΆ ετέρου μολύνονταν ζωντανοί οργανισμοί και το υπέδαφος. Έτσι «οδηγηθήκαμε» στην ανακύκλωση των ελαστικών για την προστασία του περιβάλλοντος.
Μάλιστα, οι εισαγωγείς ελαστικών έχουν, είτε ατομικά ή σε συνεργασία με άλλους, την ευθύνη «εναλλακτικής διαχείρισης των ελαστικών», να οργανώνουν τη συλλογή, μεταφορά, προσωρινή αποθήκευση, επαναχρησιμοποίηση και αξιοποίηση των μεταχειρισμένων ελαστικών οχημάτων, ώστε μετά την επαναχρησιμοποίηση ή αξιοποίησή τους, να επιστρέφουν στο ρεύμα της αγοράς.
Ξέρετε ότι... Τα ελαστικά μετά τη χρήση τους είτε αναγομώνονται και επαναχρησιμοποιούνται είτε οδηγούνται σε τσιμεντοβιομηχανίες, για να χρησιμοποιηθούν ως "εναλλακτικό καύσιμο" σε ειδικά διαμορφωμένες εγκαταστάσεις, εφΆ όσον ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της νομοθεσίας περί εκπομπών αερίων αποβλήτων, που προέρχονται από καύση
είτε παραδίδονται σε αδειοδοτημένες και εγκεκριμένες εγκαταστάσεις για κοπή, τεμαχισμό, κοκκοποίηση, με στόχο τη χρήση του ελαστικού τρίμματος ως πρόσθετου σε ασφαλτοτάπητες για δρόμους, αεροδρόμια ή άλλες εγκαταστάσεις.
Οι δείκτες για κατανάλωση, πρόσφυση και θόρυβο
Όπως και στις ηλεκτρικές συσκευές όπου καταγράφεται η ενεργειακή κλάση, έτσι και στα ελαστικά, υπάρχουν κατηγορίες, που τα κατατάσσουν ανάλογα με την αντίσταση κύλισής τους, το δείκτη πρόσφυσης στο βρεγμένο οδόστρωμα και το θόρυβο (σε ντεσιμπέλ) που παράγουν. Όλα τα στοιχεία αυτά αναγράφονται στο προφίλ του ελαστικού. Έτσι, πιο αναλυτικά, τα ελαστικά κατατάσσονται από την ανώτερη «πράσινη Α κατηγορία» μέχρι και την κατώτερη «κόκκινη G κατηγορία». Οι προμηθευτές ελαστικών για επιβατικά αυτοκίνητα παρέχουν τις εν λόγω πληροφορίες προς τους καταναλωτές σε κάθε διαφημιστικό υλικό που διανέμουν, καθώς και στο διαδίκτυο. Εξαιρούνται μόνο τα αναγομωμένα ελαστικά, τα επαγγελματικά εκτός δρόμου και τα ελαστικά αγώνων. Επιπλέον, θα πρέπει να αναγράφεται, σύμφωνα με απόφαση των ευρωβουλευτών, το πού βρίσκονταν πριν την αγορά τους. Τέλος, υπάρχει και ειδική ένδειξη για το ύψος θορύβου που παράγουν κατά την κύλισή τους. Τα «αθόρυβα» ελαστικά, τα οποία παράγουν θόρυβο χαμηλότερο από 68 ντεσιμπέλ, επισημαίνονται από ένα μαύρο και δύο λευκά «κύματα» δίπλα από κάθε ένδειξη, ενώ όσο αυξάνεται ο θόρυβος, τα «κύματα» έχουν μαύρο χρώμα και πληθαίνουν.
Σε ποιες περιπτώσεις γίνεται ασφαλής επισκευή ελαστικού
Πολλές φορές έχει συμβεί στο ελαστικό να έχει χάσει όλη ή την περισσότερη πίεση αέρα. Για να ελεγχθεί σωστά, το ελαστικό πρέπει να αφαιρεθεί από τον τροχό και να εξασφαλιστεί ότι δεν έχει υποστεί ζημιά.
Συνήθως, τα ελαστικά που έχουν διανύσει έστω μικρές αποστάσεις, ενώ είναι σκασμένα, υπόκεινται σε καταπονήσεις και ζημιές, που δεν μπορούν να επισκευαστούν αργότερα.
Οι οπές από καρφιά ή κοψίματα που φτάνουν μέχρι και στα 6 χιλιοστά, που βρίσκονται στο πέλμα του ελαστικού, μπορούν να επισκευαστούν ικανοποιητικά με σύγχρονες μεθόδους, εγκεκριμένες από τη βιομηχανία ελαστικών. Καλό θα ήταν να αποφεύγεται η επισκευή ελαστικού με σχίσιμο πέλματος άνω των 6 χιλιοστών ή με σχίσιμο στο προφίλ του.
Ακόμα και μια μικρή πέτρα μπορεί να προκαλέσει φθορά στο ελαστικό [1]. Στην περίπτωση που ένα αιχμηρό αντικείμενο το τρυπήσει, π.χ. ένα καρφί [2] πρέπει γίνει σωστή επισκευή (αν επιτρέπεται) και να ελέγχεται τακτικά η πίεση του αέρα μέχρι την οριστική αντικατάστασή του [3]. Τέλος, σημαντικό για την ασφάλεια είναι να ελέγχετε τακτικά το βάθος του πέλματος [4].
Χρήσιμη συμβουλή: Προσοχή στο παρκάρισμα
Προσέχετε όταν παρκάρετε μη τυχόν προεξέχει κάποιο αιχμηρό αντικείμενο από το πεζοδρόμιο που μπορεί να τραυματίσει το ελαστικό. Επίσης, όταν παρκάρετε σε οικοδομή, καλό είναι να ελέγχετε μην υπάρχει κάποια πεταμένη πρόκα στο δρόμο που μπορεί να τρυπήσει τα ελαστικά σας. Ποτέ μην «καβαλάτε» τα πεζοδρόμια γιατί εκτός άλλων μπορεί να τραυματίσετε τα ελαστικά.
10 tips για τη σωστή λειτουργία των ελαστικών
1. Οι πιέσεις θα πρέπει να ελέγχονται κατά περιόδους όταν τα ελαστικά είναι κρύα. Μην αφαιρείτε αέρα όταν τα ελαστικά είναι ζεστά από την οδήγηση, αφού η πίεση είναι φυσιολογικό να αυξάνει σε επίπεδα πάνω από τις συνιστώμενες κρύες πιέσεις.
2. Τα ελαστικά πρέπει να αντικαθίστανται όταν έχουν φθαρεί μέχρι τους δείκτες φθοράς πέλματος.
3. Ελέγξτε την ευθυγράμμιση του αυτοκινήτου κατά περιόδους. Κακή ευθυγράμμιση φθείρει ανομοιόμορφα τα ελαστικά.
4. Ζυγοσταθμίστε τα ελαστικά κατά περιόδους ή απλά όταν παρατηρείται κραδασμός στο τιμόνι. Ένα πέσιμο σε λακκούβα με ταχύτητα μπορεί να χαλάσει τη ζυγοστάθμιση.
5. Όταν υπάρξει σύγκρουση και διάτρηση του ελαστικού, ελέγξτε και το εσωτερικό πλέγμα του (ο έλεγχος αυτός γίνεται από ειδικό).
6. Συμμορφωθείτε με τον κωδικό ταχύτητας και το δείκτη φορτίου κάθε ελαστικού, για δική σας ασφάλεια.
7. Καλό είναι τα χειμερινά ελαστικά να τοποθετούνται σε πλήρη σετ (4άδα).
8. Η επιθετική οδήγηση και οι γρήγορες ταχύτητες επηρεάζουν άμεσα τη διάρκεια ζωής των ελαστικών.
9. Ζητήστε από έναν ειδικό να ελέγξει τη γενική κατάσταση των ελαστικών σας.
10. Μην λησμονείτε τη ρεζέρβα και να την έχετε πάντα σε άριστη κατάσταση.
FAQ
Τι ελαστικά να επιλέξω;
Η επιλογή του σωστού ελαστικού είναι μια δύσκολη υπόθεση που συχνά φέρνει πονοκέφαλο στον οδηγό, αφού έχει να επιλέξει μεταξύ πολλών προτάσεων. Σε κάθε περίπτωση, η επιλογή πρέπει να γίνει σύμφωνα με τις ανάγκες σας.
Για παράδειγμα, είναι άσκοπο να τοποθετήσετε ένα ελαστικό υπερύψηλων αποδόσεων, όταν κινείστε αποκλειστικά μέσα στην πόλη ή αντίστροφα. Έτσι, καλό είναι να συμβουλεύεστε τους ειδικούς πριν τοποθετήσετε μια νέα τετράδα.
Επίσης, πρέπει να τηρείτε με ευλάβεια τις διαστάσεις που προτείνει ο κατασκευαστής, αφού σε αντίθετη περίπτωση μπορεί να επηρεαστεί αρνητικά η ασφάλεια.
Πότε να τα αλλάξω;
Πολλοί οδηγοί συνηθίζουν να αλλάζουν τα ελαστικά τους κατά το φθινόπωρο, πριν ξεκινήσουν τα πρωτοβρόχια, μετά από ένα συγκεκριμένο αριθμό χιλιομέτρων, ή περίπου ανά τρία χρόνια. Σε κάθε περίπτωση αυτό είναι λάθος, αφού τα ελαστικά πρέπει να αλλάζονται όταν αρχίσουν να φθείρονται και χάνουν την απόδοσή τους. Για αυτό καλό είναι να συμβουλεύσετε τακτικά τους ειδικούς και να μην αφήνετε τα πράγματα στην τύχη ή το χρόνο.