Η σημασία της αντιστρεπτικής ράβδου
6.506 Επισκέψεις στο άρθρο
Δες τώρα γιατί ο ρόλος της αντιστρεπτικής ράβδου είναι τόσο σημαντικός, πως ακριβώς λειτουργεί και πως ορίζεται το ιδανικό πάχος.
Περιορίζει τη μετατόπιση του κέντρου βάρους προς μια πλευράΓια να κατανοήσουμε τη χρησιμότητα της αντιστρεπτικής, αρκεί να σκεφτούμε πώς συμπεριφέρεται το αυτοκίνητο σε στροφή με μεγάλη ταχύτητα. Εκεί, το κέντρο βάρος του οχήματος μεταφέρεται στο εξωτερικό μέρος της στροφής, ενώ η εσωτερική μεριά σηκώνεται (σε ακραίες περιπτώσεις σηκώνονται και τα λάστιχα).
Ουσιαστικά, λοιπόν, η μετατόπιση του κέντρου βάρους προς μία πλευρά δημιουργεί κλίση στο αμάξωμα, κάνοντας τη ζωή του οδηγού δύσκολη. Αυτό το φαινόμενο περιορίζει η αντιστρεπτική ράβδος.
«Κρατάει» τους τροχούς στο έδαφος στη διάρκεια στροφών
Η αντιστρεπτική ράβδος συνδέει πρακτικά τις αναρτήσεις δύο τροχών στον ίδιο άξονα με το πλαίσιο του αυτοκινήτου. Η διάμετρός της στα περισσότερα αυτοκίνητα παραγωγής κυμαίνεται από 2 ως 5 εκατοστά. Στη διάρκεια της στροφής, η ανάρτηση που βρίσκεται στο εσωτερικό μέρος, πιέζεται προς τα επάνω, προκαλώντας ελαφρά στρέψη της αντιστρεπτικής. Η στρέψη αυτή επενεργεί και στο άλλο άκρο της ράβδου.
Αυτό έχει ως συνέπεια, η ανάρτηση στον εσωτερικό τροχό να συμπιέζεται με αντίθετες δυνάμεις από αυτές που ασκούνται στην εξωτερική ανάρτηση. Έτσι, εξασφαλίζεται ότι ο εσωτερικός τροχός που έχει την τάση να σηκωθεί, θα συνεχίσει να πατάει στο έδαφος (εκτός αν το παρακάνουμε), ενώ παράλληλα περιορίζονται και οι κλίσεις του αμαξώματος.
Πρέπει να βρίσκεται η σωστή αναλογία που αφορά το μέγεθος της ράβδου
Αφού η αντιστρεπτική ράβδος συνδέει τις δύο αναρτήσεις του ίδιου άξονα, όπως είναι λογικό περιορίζει την άρθρωσή τους. Όταν, για παράδειγμα, ο ένας τροχός πέφτει σε λακκούβα, η ράβδος μεταφέρει μέρος της δύναμης του χτυπήματος στην ανάρτηση του άλλου τροχού, κάτι που συνδέεται άμεσα με το πάχος της ράβδου.
Το ιδανικό είναι, σε κάθε αυτοκίνητο να βρίσκεται η σωστή αναλογία που αφορά στο μέγεθος της ράβδου, ώστε να μην εντείνει αυτό το φαινόμενο, αλλά και να είναι όσο αποτελεσματική χρειάζεται.
Τέλος, τα καθαρόαιμα εκτός δρόμου οχήματα δίνουν στον οδηγό τη δυνατότητα να αποσυνδέει την αντιστρεπτική, επιτρέποντας ελεύθερη άρθρωση των αναρτήσεων για το πέρασμα εμποδίων.
Ουσιαστικά, λοιπόν, η μετατόπιση του κέντρου βάρους προς μία πλευρά δημιουργεί κλίση στο αμάξωμα, κάνοντας τη ζωή του οδηγού δύσκολη. Αυτό το φαινόμενο περιορίζει η αντιστρεπτική ράβδος.
«Κρατάει» τους τροχούς στο έδαφος στη διάρκεια στροφών
Η αντιστρεπτική ράβδος συνδέει πρακτικά τις αναρτήσεις δύο τροχών στον ίδιο άξονα με το πλαίσιο του αυτοκινήτου. Η διάμετρός της στα περισσότερα αυτοκίνητα παραγωγής κυμαίνεται από 2 ως 5 εκατοστά. Στη διάρκεια της στροφής, η ανάρτηση που βρίσκεται στο εσωτερικό μέρος, πιέζεται προς τα επάνω, προκαλώντας ελαφρά στρέψη της αντιστρεπτικής. Η στρέψη αυτή επενεργεί και στο άλλο άκρο της ράβδου.
Αυτό έχει ως συνέπεια, η ανάρτηση στον εσωτερικό τροχό να συμπιέζεται με αντίθετες δυνάμεις από αυτές που ασκούνται στην εξωτερική ανάρτηση. Έτσι, εξασφαλίζεται ότι ο εσωτερικός τροχός που έχει την τάση να σηκωθεί, θα συνεχίσει να πατάει στο έδαφος (εκτός αν το παρακάνουμε), ενώ παράλληλα περιορίζονται και οι κλίσεις του αμαξώματος.
Πρέπει να βρίσκεται η σωστή αναλογία που αφορά το μέγεθος της ράβδου
Αφού η αντιστρεπτική ράβδος συνδέει τις δύο αναρτήσεις του ίδιου άξονα, όπως είναι λογικό περιορίζει την άρθρωσή τους. Όταν, για παράδειγμα, ο ένας τροχός πέφτει σε λακκούβα, η ράβδος μεταφέρει μέρος της δύναμης του χτυπήματος στην ανάρτηση του άλλου τροχού, κάτι που συνδέεται άμεσα με το πάχος της ράβδου.
Το ιδανικό είναι, σε κάθε αυτοκίνητο να βρίσκεται η σωστή αναλογία που αφορά στο μέγεθος της ράβδου, ώστε να μην εντείνει αυτό το φαινόμενο, αλλά και να είναι όσο αποτελεσματική χρειάζεται.
Τέλος, τα καθαρόαιμα εκτός δρόμου οχήματα δίνουν στον οδηγό τη δυνατότητα να αποσυνδέει την αντιστρεπτική, επιτρέποντας ελεύθερη άρθρωση των αναρτήσεων για το πέρασμα εμποδίων.
VIAXON: Εξειδίκευση 50 χρόνων στους κεντρικούς άξονες μετάδοσης κίνησης | ΣΕΜΕΡΤΖΙΔΗΣ – ΣΙΝΟΣ Ο.Ε.: Εγγύηση στις υπηρεσίες diesel! |