Τεχνικό

ΔΙΑΦΟΡΑ
Το μέλλον προμηνύεται αθόρυβο
Διαβάστηκε από 1459 αναγνώστες
Ένα ιδιαίτερα εξελιγμένο "εργαστήριο ήχου" έχει να επιδείξει η σουηδική εταιρεία κατασκευής βαρέων οχημάτων Volvo Trucks, το οποίο έχει συμβάλει τα μέγιστα στη μείωση του θορύβου που προκαλείται κατά την κίνηση ενός φορτηγού. Αναφερόμαστε τόσο στο θόρυβο που γίνεται αντιληπτός περιμετρικά του οχήματος (στο περιβάλλον), όσο και στο θόρυβο που γίνεται αντιληπτός από τον οδηγό (εντός του οχήματος).
Σύμφωνα με τους ειδικούς επιστήμονες της εταιρείας, έχει αποδειχθεί πως ο θόρυβος στο εσωτερικό της καμπίνας μπορεί να επηρεάσει σημαντικά την απόδοση του οδηγού τόσο άμεσα, όσο και έμμεσα. Έρευνες έχουν αποδείξει ότι οι -χαμηλής συχνότητας- μονότονοι ήχοι στο εσωτερικό της καμπίνας μειώνουν σημαντικά την εγκεφαλική δραστηριότητα του οδηγού, ενώ θόρυβοι που προκαλούνται από τη λειτουργία στοιχείων όπως το σύστημα του κλιματισμού-εξαερισμού, του ψυγείου κ.ο.κ. είναι δυνατόν να επηρεάσουν σημαντικά την ποιότητα του ύπνου του οδηγού κατά τη διάρκεια μιας στάσης, με αποτέλεσμα να μην αισθάνεται άνετα όταν θα κληθεί να οδηγήσει πάλι το φορτηγό. Προκειμένου να βελτιώσουν τα οχήματά τους σε αυτόν τον τομέα, οι επιστήμονες της Volvo Trucks έχουν δημιουργήσει ένα υπερσύγχρονο εργαστήριο, στο οποίο πραγματοποιούνται μελέτες και μετρήσεις τόσο των ήχων που εκλύονται στο περιβάλλον και αφορούν στη λειτουργία του κινητήρα, των φρένων, του συστήματος μετάδοσης, των ελαστικών κ.ά., όσο και των θορύβων που γίνονται αντιληπτοί στο εσωτερικό του οχήματος και στους οποίους περιλαμβάνονται -πέραν αυτών που προαναφέραμε- και οι αεροδυναμικοί θόρυβοι της καμπίνας κατά την κίνηση του οχήματος κ.ά. Σύμφωνα με τον επικεφαλής του προγράμματος Kai Bodlund, τα αποτελέσματα των ερευνών από το 1990 και μετά έχουν συμβάλει στη μείωση των επιπέδων του θορύβου που γίνεται αντιληπτός στο εσωτερικό του οχήματος από τα 74 -74 dB στα 70 dB. Παράλληλα, τα αποτελέσματα των ερευνών έχουν ληφθεί σοβαρά υπ' όψιν κατά την εξέλιξη της σχεδίασης των καμπινών σε όλα τα οχήματα της Volvo Trucks, αλλά και την εξέλιξη των διαφόρων μηχανικών μερών του οχήματος, όπως το σύστημα μετάδοσης της κίνησης, οι αναρτήσεις, οι κινητήρες κ.ά.
Παράγοντες οι οποίοι επηρεάζουν το θόρυβο σε ένα όχημα:
• Μάζα: Όσο το δυνατόν μεγαλύτερη είναι η μάζα ενός αντικειμένου, τόσο μικρότερος είναι ο θόρυβος που προκαλεί.
• Ηχομόνωση: Η καμπίνα, ο κινητήρας και πολλά μέρη του οχήματος που δονούνται επιβάλλεται να μονωθούν με ειδικά υλικά, προκειμένου να μειωθεί ο θόρυβος που εισέρχεται στο εσωτερικό του οχήματος.
• Υλικά: Ελαφρά μέταλλα, όπως για παράδειγμα το αλουμίνιο, δύνανται να ενισχύσουν το θόρυβο, ενώ πιο βαρέα μέταλλα και διάφορα πολυμερή τείνουν να τον απομονώνουν.
• Αεροδυναμική: Οι θόρυβοι που προκαλούνται εξαιτίας της αντίστασης του αέρα στην κίνηση του οχήματος είναι και οι χειρότεροι που καταγράφονται συνήθως. Η βελτίωση του σχήματος ενός φορτηγού μειώνει τον αεροδυναμικό συντελεστή, ενώ παράλληλα συμβάλλει θετικά και στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου.



Advertisement Advertisement