Leasing-Μισθώματα Βαρέα Επαγγελματικά
Μηχανή Αναζήτησης

Το «Α» και το «Ω» της ενεργητικής ασφάλειας

6.965 Επισκέψεις στο άρθρο (13/1/2014)

Όπως έχει γραφτεί εκατομμύρια φορές, τα ελαστικά είναι υπεύθυνα για τη σωστή και ασφαλή επαφή κάθε τροχοφόρου με το οδόστρωμα. Η σωστή επιλογή και συντήρηση τους είναι δεδομένο πως, αποτελεί το «Α» και το «Ω» για τη διατήρηση του βέλτιστου δυνατού επιπέδου της ενεργητικής ασφάλειας ενός οχήματος, ανεξαρτήτως της κατηγορίας στην οποία ανήκει.

Πέραν όμως της βέλτιστης δυνατής πρόσφυσης που τα ελαστικά επιβάλλεται να έχουν με το οδόστρωμα, οι διεθνείς εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην κατασκευή τους, εστιάζουν και σε πολλούς ακόμη τομείς οι οποίοι δεν γίνονται συνήθως άμεσα αντιληπτοί. Αρχικά, θα θέλαμε να τονίσουμε πως, τα ελαστικά επηρεάζουν το κόστος ιδιοκτησίας ενός οχήματος με πολλούς τρόπους. Αφενός μεν, η αντικατάστασή τους μπορεί σε ορισμένες περιπτώσεις να κοστίζει μια… μικρή περιουσία, ωστόσο, η μη σωστή συντήρηση τους επιβαρύνει σημαντικά τη μέση κατανάλωση καυσίμου ενός οχήματος και φυσικά την ενεργητική του ασφάλεια. Ας δούμε λοιπόν μαζί, ορισμένα βασικά πράγματα που οφείλουμε όλοι να γνωρίζουμε αναφορικά με τις ποικιλίες, τις δυνατότητες αλλά και τα είδη των ελαστικών που υπάρχουν. 

Νέες προδιαγραφές ελαστικών
Α πό το Νοέμβριο του 2012, όλα τα ελαστικά που διατίθενται στις διάφορες αγορές της ΕΕ, επιβάλλεται να φέρουν μια ειδική ετικέτα μέσω της οποίας, ο καθένας μπορεί να αποκωδικοποιήσει εύκολα τις επιδόσεις του εκάστοτε προϊόντος σε τομείς που αφορούν στην μέση κατανάλωση καυσίμου, στην κίνηση σε βρεγμένο οδόστρωμα, στον παραγόμενο θόρυβο κ.ά. 
Με αυτόν τον τρόπο, εφόσον κάποιος γνωρίζει τις ακριβείς διαστάσεις του ελαστικού που πρέπει να τοποθετήσει στο όχημα του, είναι σε θέση να συγκρίνει μεταξύ των προϊόντων που του προσφέρονται από τις εταιρείες με βάση:
- Την επίδοση του ελαστικού στο βρεγμένο οδόστρωμα και συγκεκριμένα, το πόσο αυτό επηρεάζει (θετικά ή αρνητικά) την ελάχιστη απόσταση ακινητοποίησης του οχήματος του. 
-Τον παραγόμενο θόρυβο δηλαδή, τα επίπεδα θορύβου που γίνονται αισθητά κατά την κύλιση του οχήματος. 
-Την κατανάλωση καυσίμου ή ουσιαστικά, το κατά πόσο το κάθε ελαστικό επηρεάζει την συνολική μέση κατανάλωση καυσίμου ενός οχήματος. 
-Τις εκπομπές ρύπων, μια παραπλήσια μέτρηση με αυτή που αφορά στη μέση κατανάλωση καυσίμου. 

Τα κυριότερα είδη ελαστικών
Ανάλογα με τον τύπο του οχήματος, το βάρος του, τις διαστάσεις του αλλά και τα εδάφη στα οποία κινείται, διαμορφώνεται και ο συγκεκριμένος τύπος ελαστικών που απαιτείται να χρησιμοποιεί. Πέραν όμως των σωστών διαστάσεων, τα ελαστικά διαθέτουν και άλλες διαβαθμίσεις και υποκατηγορίες, όπως για παράδειγμα υπάρχουν ελαστικά χειμερινά για εκτός δρόμου μετακινήσεις, ελαστικά περιορισμένης αντίστασης κ.ά. Οι διαφορές μεταξύ όλων αυτών των ελαστικών εστιάζονται, τόσο στη χημική σύσταση της γόμας τους, τον σκελετό τους αλλά και τη χάραξη του πέλματος. 
Ένα ελαστικό περιορισμένης αντίστασης έχει εξελιχθεί με γνώμονα την ελάχιστη δυνατή επιβάρυνση της κινητικής ενέργειας του οχήματος και σε καμία περίπτωση, δε συνίσταται για χρήση από ένα εκτός δρόμου όχημα, που απαιτεί ένα ελαστικό με έντονες αυλακώσεις αλλά και στιβαρό σκελετό προκειμένου να προσφέρει το μέγιστο «κράτημα» αλλά και τις λιγότερες πιθανές ζημιές κατά την επαφή του με ανωμαλίες του εδάφους. 
Αντίστοιχα, τα ελαστικά που προορίζονται για χρήση σε ψυχρότερα κλίματα με έντονες βροχοπτώσεις, έχουν διαφορετικής χημικής σύστασης γόμα και οι αυλακώσεις του πέλματος τους έχουν σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να επιτρέπουν στο νερό να διαφύγει όσο το δυνατόν πιο εύκολα. Με αυτόν τον τρόπο, μειώνεται ο κίνδυνος εμφάνισης του γνωστού φαινόμενου της «υδρολίσθησης», δηλαδή της δημιουργίας ενός στρώματος νερού μεταξύ του ελαστικού και του οδοστρώματος, που έχει ως αποτέλεσμα την ελαχιστοποίηση της πρόσφυσης.

Όλα τα ελαστικά δεν είναι ίδια
Όπως προαναφέραμε, οι διαφορετικοί τύποι οχήματος έχουν διαφορετικές ανάγκες ως προς τον τύπο των ελαστικών που επιβάλλεται να φέρουν. Ωστόσο, στην περίπτωση των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων με τους πολλαπλούς άξονες (π.χ. χωματουργικά οχήματα ή φορτηγά διεθνών μεταφορών), υπάρχουν και επιπλέον διαφοροποιήσεις ως προς τον τύπο των ελαστικών. 
Συγκεκριμένα, οι εταιρείες κατασκευής ελαστικών έχουν εξελίξει διαφορετικούς τύπους προϊόντων που αντιστοιχούν σε κάθε έναν άξονα ξεχωριστά. Διαφορετικές είναι οι καταπονήσεις που δέχεται ένα ελαστικό, όταν βρίσκεται στον κατευθυντήριο άξονα (τον πρώτο) και διαφορετικές στους κινητήριους άξονες όπου και ασκείται η μέγιστη ενέργεια που παράγεται από τον κινητήρα. Παράλληλα, εντελώς διαφορετικές είναι οι απαιτήσεις από ένα ελαστικό που χρησιμοποιείται για το τρέιλερ ενός οχήματος. 
Όλα τα παραπάνω επιβάλλεται να είναι σαφή για τον κάτοχο ενός τέτοιου είδους οχήματος και –όπως είναι φυσικό- η συμβουλή ενός ειδικού είναι πάντοτε επιβεβλημένη.

10 εντολές για την εύρυθμη λειτουργία των ελαστικών σας
1. Η πίεση των ελαστικών πρέπει να είναι συχνή και πάντοτε όταν τα ελαστικά είναι «κρύα». 
2. Τα ελαστικά επιβάλλεται να αντικαθίστανται, όταν η φθορά τους είναι εμφανής στους σχετικούς δείκτες που φέρουν. 
3. Ζυγοσταθμίστε τα ελαστικά σας σε περιοδική βάση ή όταν παρατηρείτε ύποπτους κραδασμούς. 
4. Ελέγξτε την ευθυγράμμιση του οχήματος σας καθώς η κακή ευθυγράμμιση επιβαρύνει σημαντικά και πρωτίστως τα ελαστικά. 
5. Συμμορφωθείτε με τους δείκτες ταχύτητας και φορτίου των ελαστικών σας. 
6. Ζητήστε τη γνώμη ειδικού, για να εκτιμήσετε τη ζημιά που ενδεχομένως έχει υποστεί κάποιο ελαστικό του οχήματος σας. 
7. Η ταχύτητα, το φορτίο και κυρίως ο τρόπος οδήγησης επιβαρύνουν σημαντικά τα ελαστικά. 
8. Όταν τοποθετείτε χειμερινά ελαστικά στο όχημα σας, καλό θα ήταν να αντικαθιστάτε όλα τα ελαστικά. 
9. Ζητείστε από έναν ειδικό, να ελέγχει τακτικά την κατάσταση των ελαστικών του οχήματος σας. 
10. Η ρεζέρβα επιβάλλεται να είναι σε άριστη κατάσταση. Μην την παραμελείτε, γιατί όταν την χρειαστείτε θα υπάρχει σίγουρα πρόβλημα.