Το Fiat Doblo Cargo κυριαρχεί στην ελληνική αγορά των Vanette τα τελευταία χρόνια, χάρη στις κορυφαίες διαστάσεις του χώρου φόρτωσης, στους οικονομικούς κινητήρες και στην πολύ καλή σχέση τιμής-αξίας του. Η νέα γενιά του, παρουσιάζεται βελτιωμένη σε όλους τους παραπάνω τομείς.
Με περισσότερες από 650.000 πωλήσεις σε πανευρωπαϊκό επίπεδο από το 2000 (όταν και πρωτοπαρουσιάστηκε), το Fiat Doblo συγκαταλέγεται αναμφίβολα μεταξύ των πιο επιτυχημένων εμπορικά μοντέλων της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Ανάλογη είναι και πορεία του στην ελληνική αγορά, όπου αποτελεί επί σειρά ετών τον αδιαφιλονίκητο πρωταγωνιστή στις πωλήσεις της κατηγορίας των Vanette.
Μέσα στο 2009 η Fiat παρουσίασε τη νέα γενιά του Doblo, η οποία, διατηρώντας τα βασικά χαρακτηριστικά του προκατόχου της, είναι σαφέστατα αναβαθμισμένη σε όλους τους τομείς.
Το νέο Doblo θα συνεχίζει να διατίθεται τόσο σε επιβατικές (Combi) όσο και σε επαγγελματικές (Cargo) εκδόσεις, ωστόσο, τόσο οι εξωτερικές διαστάσεις του, όσο και η σχεδίαση αμαξώματος και εσωτερικού έχουν μεταβληθεί σημαντικά.
¶νεμος ανανέωσης και ρεσιτάλ σχεδίασης
Η νέα γενιά του ιταλικού μοντέλου είναι διαθέσιμη με δύο μήκη αμαξώματος και ισάριθμα μεταξόνια, ενώ δύο είναι και οι επιλογές αναφορικά με το ύψος της οροφής. Οι εξωτερικές διαστάσεις του νέου μοντέλου είναι αυξημένες σε σχέση με τον προκάτοχό του και το ίδιο ισχύει και για τη σχεδίασή του.
Το εμπρόσθιο τμήμα του νέου Doblo χαρακτηρίζεται από την επανασχεδιασμένη μάσκα με τη μεγάλη εισαγωγή αέρα, τα μεγάλα πολυκατοπτρικά φωτιστικά σώματα και το καμπυλόσχημο κάλυμμα του κινητήρα. Παράλληλα, το εμπρόσθιο παρμπρίζ είναι μεγαλύτερο σε διαστάσεις και διασφαλίζει αυξημένη φωτεινότητα στο εσωτερικό της καμπίνας των επιβατών.
Στο πλαϊνό τμήμα του νέου Doblo Cargo παρατηρούμε τα τονισμένα φτερά όλων των τροχών, καθώς και μια έντονη καμπύλη, που διατρέχει κατά μήκος το αμάξωμα. Οι συρόμενες πλευρικές θύρες, ωστόσο, ενσωματώνονται απόλυτα στη συνολική σχεδίαση του οχήματος. Τέλος, στο πίσω τμήμα του ιταλικού Vanette, το μάτι του παρατηρητή πηγαίνει άμεσα στην εντελώς κάθετη δίφυλλη πόρτα (προαιρετικά προσφέρεται και μονή) και στα νέα φωτιστικά σώματα. Χαρακτηριστικό είναι επίσης και το χαμηλό κατώφλι φόρτωσης, που περιορίζεται στα μόλις 545 χλστ. από το έδαφος.
Δυναμικό και λειτουργικό εσωτερικό
Το εσωτερικό της καμπίνας των επιβατών στο νέο Fiat Doblo Cargo έχει επανασχεδιαστεί πλήρως. Τόσο ο πίνακας οργάνων όσο και η κεντρική κονσόλα είναι νέα και διακρίνονται για την αυξημένη εργονομία τους. Η λέξη «εργονομία» αποτελεί ουσιαστικά τον… άξονα γύρω από τον οποίο έχει εξελιχθεί ο εσωτερικός διάκοσμος του νέου Doblo και σε αυτό συντελούν και οι πολλαπλοί αποθηκευτικοί χώροι, που έχουν προβλεφθεί ακόμα και στα πιο απίθανα σημεία.
Στην οροφή της καμπίνας υπάρχει ένα ανθεκτικό ράφι, ενώ εκατέρωθεν της κολόνας του τιμονιού, καθώς και μπροστά από το συνοδηγό υπάρχουν θήκες για την τοποθέτηση μικροαντικειμένων.
Στο εσωτερικό των θυρών υπάρχει χώρος για την τοποθέτηση δύο δοχείων νερού μισού λίτρου, καθώς και εγγράφων μεγέθους Α4, ενώ το πιο… εξεζητημένο νέο στοιχείο είναι χωρίς αμφιβολία η πτυσσόμενη βάση εγγράφων στο πάνω μέρος της κεντρικής κονσόλας.
Νέες είναι επίσης και οι επενδύσεις των καθισμάτων, που προσφέρονται σε πολλαπλούς συνδυασμούς ποιότητας και αποχρώσεων, ενώ τα πλαστικά είναι καλής ποιότητας και με αντίστοιχο επίπεδο συναρμολόγησης.
Πλήρως εκμεταλλεύσιμος χώρος φόρτωσης
Όπως προαναφέραμε, το νέο Doblo Cargo προσφέρεται σε εκδόσεις με κοντό ή μακρύ μεταξόνιο και αντίστοιχα μήκη αμαξώματος. Οι κοντές εκδόσεις προσφέρουν χώρο φόρτωσης με μήκος 1.820 χλστ., πλάτος 1.714 χλστ. και ύψος 1.305 χλστ. Στις εκδόσεις με μακρύ μεταξόνιο το μήκος του χώρου φόρτωσης αυξάνεται στα 2.170 χλστ., ενώ στις εκδόσεις με υπερυψωμένη οροφή το ωφέλιμο ύψος του χώρου φόρτωσης ορίζεται στα 1.550 χλστ. αντίστοιχα.
Μια επιπλέον βελτίωση σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο είναι πως το ωφέλιμο πλάτος του χώρου φόρτωσης μεταξύ των θόλων στους τροχούς του πίσω άξονα έχει αυξηθεί κατά 3 εκ. και πλέον ανέρχεται στα 1.230 χλστ., γεγονός που επιτρέπει τη φόρτωση έως και δύο ευρωπαλετών.
Τέλος, σε ό,τι αφορά στο ωφέλιμο φορτίο που μπορεί να μεταφέρει, το νέο Doblo Cargo προσφέρεται σε εκδόσεις με δυνατότητα φόρτωσης από 750- 1.000 κιλά.
Κινητήρες Euro5 με σύστημα «Start&Stop»
Μια από τις σημαντικότερες τεχνολογικές αναβαθμίσεις που έχει να επιδείξει η νέα γενιά του Fiat Doblo, αφορά στην ανανεωμένη γκάμα των κινητήρων του. Το ιταλικό Vanette είναι το μόνο στην κατηγορία του που προσφέρεται με σύστημα «Start&Stop» στο βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεών του, ενώ είναι και το μόνο που καλύπτει τις προδιαγραφές της Euro5 με όλους τους κινητήρες του.
Η βασική επιλογή στα μηχανικά σύνολα του νέου Doblo Cargo αφορά σε ένα βενζινοκινητήρα 1,4 λίτρων, με ισχύ 95 ίππων και μέγιστη ροπή 127 Nm από τις 4.500 σ.α.λ.
Στην πράξη η συγκεκριμένη πηγή ισχύος δεν προσφέρει «εκρηκτικές» επιταχύνσεις από στάση και εν κινήσει, αλλά αυτό οφείλεται κυρίως στη μακριά κλιμάκωση των σχέσεων στο 5άρι μηχανικό κιβώτιο, που έχει ως βασικό μέλημα τη διατήρηση της μέσης κατανάλωσης καυσίμου σε χαμηλά επίπεδα.
Σύμφωνα με τον κατασκευαστή, ο εν λόγω κινητήρας απαιτεί για μεικτό κύκλο κίνησης 7 λτ./100 χλμ., ενώ οι εκπομπές CO2 περιορίζονται στα 163 g/km. Σημαντικό ρόλο σε αυτό διαδραματίζει τόσο το μικρό βάρος του συγκεκριμένου κινητήρα (μόλις 100 κιλά), όσο και το σύστημα «Start&Stop», που αναλαμβάνει να απενεργοποιήσει τον κινητήρα όταν το όχημα σταματήσει έστω και για μερικά δευτερόλεπτα (π.χ. σε κάποιο φανάρι) και τον θέτει ξανά σε λειτουργία αυτόματα, μόλις ο οδηγός πιέσει το πεντάλ του συμπλέκτη.
Παράλληλα, το νέο Fiat Doblo Cargo μπορεί να αποκτηθεί και με δύο πετρελαιοκινητήρες της οικογένειας Multijet, χωρητικότητας 1,3 και 1,9 λίτρων, οι οποίοι αποδίδουν ισχύ 90 και 135 ίππων και μέγιστη ροπή 200 και 320 Nm αντίστοιχα από τις 1.500 σ.α.λ. Αμφότερα τα εξελιγμένα αυτά μηχανικά σύνολα συνδυάζονται με το σύστημα «Start&Stop», προκειμένου να καλύψουν τις προδιαγραφές της Euro5.