Η κλιματική κρίση βρίσκεται ήδη εδώ και – όπως επαληθεύεται σε κάθε περίπτωση – είναι πιο επικίνδυνη από ποτέ. Απόδειξη, οι συστηματικές πυρκαγιές που έχουν λάβει χώρα μέσα στα τελευταία καλοκαίρια (βλ. Μάτι, Εύβοια, Νέα Μάκρη, Μαραθώνας, Ρόδος, Μαγνησία, Κέρκυρα κλπ.), καθώς και τα ακραία καιρικά φαινόμενα, που οδήγησαν σε περιστατικά όπως ο εγκλωβισμός πολλών ανθρώπων στο χιόνι λόγω της κακοκαιρίας «Ελπίδα» το 2022, αλλά και οι καταστροφές κατοικιών εξαιτίας της θεομηνίας «Ντάνιελ» το 2023.
Σε κάθε περίπτωση, το μόνο σίγουρο είναι πως τέτοιου είδους φαινόμενα δεν πρόκειται να σταματήσουν εδώ, αντίθετα θα γίνονται όλο και συχνότερα, θέτοντας σε εγρήγορση τόσο τον κρατικό οργανισμό όσο και τους ίδιους τους πολίτες, οι οποίοι πέρα από τις ζωές τις δικές τους και των οικείων τους, αναγκάζονται κάθε φορά να δίνουν μάχη και για την προστασία της περιουσίας τους.
Οι επαγγελματίες οδηγοί δεν μπορούν να καλύψουν μια πιθανή τέτοια ζημιά
Αν ένα πράγμα μπορεί να ειπωθεί με σχετική βεβαιότητα, τότε αυτό είναι πως ο επαγγελματίας οδηγός αναμενόμενα εκτίθεται σε μεγαλύτερο κίνδυνο από τους ιδιώτες, κατά την οδήγηση, για τον ευνόητο λόγο πως συχνά υποχρεώνεται να αφιερώσει περισσότερες ώρες στο τιμόνι, υπό αντίξοες συνθήκες. Εφόσον στα παραπάνω συνυπολογίσουμε παράγοντες όπως η κόπωση ή η υπερβολική ταχύτητα, τότε η απειλή γίνεται ακόμα μεγαλύτερη. Και μάλιστα όχι μόνο για τον οδηγό αλλά και για τους επιβάτες ή και για το μεταφερόμενο εμπόρευμα.
Μη λησμονούμε, εξάλλου, πως για την περίπτωση των επιβατών προβλέπεται κάλυψη ευθύνης στο σενάριο ζημιάς ή ατυχήματος, την ίδια ώρα που για τα φορτηγά ιδιωτικής χρήσης οι καλύψεις είναι αντίστοιχες με εκείνες των ιδιωτικών οχημάτων.
Συνακόλουθα, παράγοντες όπως η απόδοση ισχύος, το μικτό βάρος του οχήματος, η ηλικία του οδηγού κλπ. καθορίζουν το ύψος της ασφάλισης, ενώ η προστασία του φορτίου θεωρείται επιτακτική - αν και δεν παρέχεται ως πρόγραμμα από όλες τις εταιρείες - από τη στιγμή που το εμπόρευμα θα μπει στο όχημα μέχρι την παράδοσή του στον τελικό προορισμό.
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, λοιπόν, αντιλαμβάνεται κανείς πως μια ζημιά και ένα ατύχημα που μπορεί να προκληθούν από ακραία καιρικά φαινόμενα ή από φυσικές καταστροφές, είναι αδύνατο να καλυφθούν από την τσέπη ενός επαγγελματία οδηγού, αν δεν υπάρχει ανάλογη πρόβλεψη στο ασφαλιστήριο συμβόλαιο (συνήθως υπό τη μορφή συμπληρωματικής κάλυψης).
Υποχρεωτική από 1.1.2025 γίνεται η αναγκαία κάλυψη από φυσικές καταστροφές
Όπως έχει γίνει ήδη γνωστό, με το νέο έτος – και συγκεκριμένα από την 1/1/2025 - όλα τα οχήματα, είτε μιλάμε για ιδιωτικά επιβατικά είτε για επαγγελματικά, θα πρέπει υποχρεωτικά να ασφαλίζονται για ζημιές από διάφορα ακραία φυσικά φαινόμενα, όπως φωτιές, σεισμούς, πλημμύρες, κατολισθήσεις κ.ο.κ.
Κατά αυτόν τον τρόπο, αφενός η κυβέρνηση απαλλάσσεται από την ευθύνη να αποζημιώνει τους ιδιοκτήτες οχημάτων για καταστροφές που προέκυψαν από φυσικά φαινόμενα, αφετέρου οι ιδιώτες και επαγγελματίες κάτοχοι επιφορτίζονται με ένα επιπλέον έξοδο, το κόστος του οποίου υπολογίζεται στα 7-13 ευρώ ανά έτος.
Το ποσό αυτό βέβαια δεν είναι τυχαίο, αντίθετα συνιστά απόρροια σε κάθε περίπτωση της αξίας του οχήματος που ασφαλίζεται. Παράλληλα, προκειμένου να καλυφθεί όντως η ζημιά από την ασφαλιστική, κρίνεται απαραίτητο να επαληθευτεί από κάποια επίσημη αρχή (π.χ. μετεωρολογική υπηρεσία) ότι αποδίδεται όντως σε φυσικό φαινόμενο.
Η υποχρέωση αφορά Taxi, Φορτηγά, Λεωφορεία (φυσικά και όλα τα ΙΧ)
Όσον αφορά στα επαγγελματικά οχήματα, τώρα, που υπάγονται στη συγκεκριμένη ρύθμιση, αυτά είναι τα… πάντα: Λεωφορεία, Φορτηγά , Vans, Pick-Ups, Taxi και φυσικά κάθε ΙΧ.
Συνεπώς, μια ασφαλιστική κάλυψη που μέχρι πρότινος ήταν προαιρετική, από το νέο έτος θα είναι αδιαπραγμάτευτη, ενώ θα ισχύει τόσο για τα νέα ασφαλιστήρια συμβόλαια που θα συνάπτονται όσο και για τα παλιότερα που θα ανανεώνονται. Αντιπροσωπευτική, συνεπώς, είναι και η σχετική ανακοίνωση που βγήκε πριν από λίγες μέρες από το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, όπου αναφορικά με τα οχήματα ξεκαθαρίζεται πως: «
Από 1/1/2025 και με την ανανέωση ή τη σύναψη νέου ασφαλιστήριου συμβολαίου όλα τα οχήματα ιδιωτικής και επαγγελματικής χρήσης υποχρεούνται να είναι ασφαλισμένα και για φυσικές καταστροφές (το κόστος εκτιμάται σε 7 έως 13 ευρώ ετησίως)».