Με δεδομένο πως οι οδηγοί φορτηγών, σύμφωνα με υπολογισμούς, αφιερώνουν ένα μεγάλο χρονικό διάστημα φορτώνοντας και εκφορτώνοντας εμπορεύματα, στη Scania αποφάσισαν, σε συνεργασία με ορισμένους εταίρους, να διερευνήσουν τη δυνατότητα της αξιοποίησης ρομπότ για τις διανομές τελευταίου χιλιομέτρου.
Το εν λόγω έργο λοιπόν, υπό την ηγεσία της Scania, εντάσσεται στο πλαίσιο της ερευνητικής πρωτοβουλίας «HITS (Sustainable and Integrated Urban Transport System)» για την ανάπτυξη αποτελεσματικών λύσεων στις μεταφορές, που θα καταστήσουν το αστικό περιβάλλον καθαρότερο και ασφαλέστερο.
Από εκεί και πέρα, στο συγκεκριμένο εγχείρημα συμμετέχουν μεταξύ άλλων ιδιοκτήτες ακινήτων, δήμοι, επιχειρήσεις μηχανικής και logistics, καθώς και διάφορα ερευνητικά ιδρύματα.
Αρμοδιότητα του ρομπότ θα είναι η εκφόρτωση εμπορευμάτων στο σημείο παράδοσης
Το πρωτότυπο ρομπότ με το όνομα «Carrie», συνεπώς, αναπτύχθηκε από την σουηδική εταιρεία, Dyno Robotics, για να αποδείξει πώς και υπό ποιες προϋποθέσεις ένας κλωβός εμπορευμάτων μπορεί να εκφορτωθεί αυτόματα από τα φορτηγά σε αποβάθρες φόρτωσης και στη συνέχεια να ταξιδέψει μέσα σε ένα λαβύρινθο εσωτερικών διαδρόμων, χρησιμοποιώντας ακόμα και ανελκυστήρες για να φτάσει με ασφάλεια στον προορισμό του.
Επιπλέον, ο κλωβός είναι εξοπλισμένος με ετικέτα RFID, ώστε το ρομπότ να μπορεί να αναγνωρίζει το σωστό εμπόρευμα που θα επιλέξει, αλλά και τον κατάλληλο παραλήπτη.
Στη Στοκχόλμη ο χώρος επίδειξης
Όσον αφορά τώρα στην τοποθεσία, όπου μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να παρακολουθήσουν στην πράξη τη μεθοδολογία της «Carrie», αυτός εντοπίζεται στο Westfield Mall of Scandinavia της Στοκχόλμης, ήτοι ένα από τα μεγαλύτερα εμπορικά κέντρα στις σκανδιναβικές χώρες με περισσότερα από 200 καταστήματα και εστιατόρια.
Πιο αναλυτικά, η διαδικασία ξεκινά με την άφιξη στην αποβάθρα φόρτωσης του ηλεκτρικού φορτηγού Scania - της εταιρείας logistics, Havi -, με το ρομπότ ακολούθως να αναλαμβάνει να κατευθύνει το κιβώτιο με το φορτίο στην αποβάθρα. Έτσι, αφού προγραμματίζεται αναλόγως, ξεκινά τη διαδρομή του μέσα από στροφές και ελιγμούς στο δρόμο του προς την είσοδο εμπορευμάτων ενός καταστήματος ρούχων, ταξιδεύοντας αυτόνομα με ταχύτητα μισού μέτρου ανά δευτερόλεπτο και ανεβαίνοντας διαδοχικούς ορόφους.
Εντούτοις, το ρομπότ μέχρι στιγμής μπορεί να χειριστεί μόνο κλωβούς κάτω από τους οποίους μπορεί να χωρέσει άνετα, με τον μηχανικό υλικού της Dyno Robotics, Tobiaz Pettersson, να δηλώνει ότι:
«Λάβετε υπόψη ότι πρόκειται για ένα πρωτότυπο και ότι, πιθανότατα, θα χρειαζόμασταν περισσότερο χώρο για τον μηχανισμό ανύψωσης, προκειμένου να αυξήσουμε τη χωρητικότητα φορτίου».
Υπηρεσίες διανομής δίχως οδηγό – διανομέα μέχρι το 2030, ο στόχος της Scania
Σε κάθε ενδεχόμενο, στη Scania οραματίζονται ένα μέλλον όπου τα φορτηγά θα μπορούν αυτόνομα να φτάνουν στον προορισμό τους «παρέα» με τα αντίστοιχα ρομπότ.
Συγκεκριμένα, η υπεύθυνη Καινοτομίας και Έργων στο Γραφείο Καινοτομίας της Scania, Elisabeth Hornfeldt, τόνισε πως:
«Φανταζόμαστε το μέλλον μετά το 2030. Μπορεί μέχρι τότε να έχουμε αυτόνομα φορτηγά χωρίς οδηγό που θα απαιτούν νέες διαδικασίες παράδοσης. Για εμάς, είναι ζήτημα διερεύνησης των μελλοντικών δυνατοτήτων και των βιώσιμων επιχειρηματικών ευκαιριών».