Γιατί είναι τόσο σημαντικές οι εν λόγω δοκιμές;
Η μέγιστη δυνατή ασφάλεια που προσφέρουν τα βαρέα φορτηγά στο οδικό δίκτυο της ΕΕ είναι άκρως σημαντική και άμεσα συμβατή με τη στρατηγική «
Vision Zero» που έχει στόχο την σταδιακή εξάλειψη(!) των θανάτων & σοβαρών τραυματισμών σε τροχαία ατυχήματα.
Μετά λοιπόν τα επιβατικά οχήματα (που ο
Euro NCAP ελέγχει για σχεδόν 3 δεκαετίες) και τα
Ελαφρά Επαγγελματικά (έλεγχος απόδοσης συστημάτων ADAS από το 2020), ήρθε η σειρά των φορτηγών.
Εξαιτίας του μεγέθους τους, τα φορτηγά αν και συμμετέχουν σε λιγότερα από το 3% των ατυχημάτων που καταγράφονται στην ΕΕ, ευθύνονται για το 15% των θανάτων σε αυτά (3.000+/έτος σε πανευρωπαϊκό επίπεδο)! Παράλληλα, μόλις το 11% των θανάτων σε τροχαία όπου εμπλέκονται φορτηγά, αφορά στις επιβάτες που αυτά μεταφέρουν. Το υπόλοιπο 89% αφορά τόσο στους επιβάτες άλλων οχημάτων όσο και στους πιο ευάλωτους χρήστες του οδικού δικτύου (πεζοί, δικυκλιστές).
Στόχος του
Euro NCAP είναι να ευαισθητοποιήσει περαιτέρω και να ενώσει όλους τους εμπλεκόμενους φορείς (μεταφορικές επιχειρήσεις, οδηγούς, ασφαλιστές, κατασκευαστές οχημάτων κ.ά.) καθώς και τις εταιρείες των οποίων τα προϊόντα μεταφέρονται με φορτηγά οχήματα, στην προσπάθεια εξεύρεσης των βέλτιστων λύσεων & πρακτικών για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Ποιοι είναι οι τομείς ασφάλειας στους οποίους ελέγχονται τα φορτηγά;
Στα συστήματα και τους τομείς στους οποίους ελέγχθηκαν τα φορτηγά οχήματα της 1
ης φάσης του προγράμματος «
TruckSafe» από τον
Euro NCAP, συγκαταλέγονται τα εξής:
- ¶μεσο οπτικό πεδίο οδηγού: Διασφάλιση της μέγιστης ορατότητας του οδηγού κατά την πραγματοποίηση ελιγμών προκειμένου να περιοριστούν τα προβλήματα τους ευάλωτους χρήστες του δρόμου (πεζοί κ.ά.).
- Έμμεσο οπτικό πεδίο οδηγού: Διασφάλιση πως εμπόδια που βρίσκονται εκτός του άμεσου οπτικού πεδίου του οδηγού, γίνονται άμεσα αντιληπτά από το όχημα προκειμένου να τον προειδοποιήσει εγκαίρως.
- Έλεγχος συμπεριφοράς οδηγού: Χρήση ζώνης ασφαλείας και έλεγχος της απόσπασης της προσοχής του οδηγού.
- Υποβοήθηση ταχύτητας: Συμμόρφωση με τα προβλεπόμενα όρια ταχύτητας.
- Συστήματα αυτόματης πέδησης: Έλεγχος & αξιολόγηση λειτουργίας ηλεκτρονικών συστημάτων ADAS όπως το Advanced Emergency Braking (ΑΕΒ) και τη δυνατότητα του να ανιχνεύει κινητά ή ακίνητα εμπόδια και πεζούς.
- Συστήματα αποφυγής σύγκρουσης με δικυκλιστές: Έλεγχος & αξιολόγησης λειτουργίας ηλεκτρονικών συστημάτων ADAS που ανιχνεύουν το ενδεχόμενο σύγκρουσης του φορτηγού με δικυκλιστές σε περιπτώσεις όπως η κίνηση σε διασταυρώσεις καθώς και οι μετωπικές προσκρούσεις με άλλα οχήματα.
- Συστήματα υποβοήθησης διατήρησης πορείας: Έλεγχος & αξιολόγηση λειτουργίας ηλεκτρονικών συστημάτων ADAS που υποβοηθούν τον οδηγό να διατηρεί το όχημα στην προβλεπόμενη λωρίδα κυκλοφορίας.
- Πληροφορίες διάσωσης: Έλεγχος & αξιολόγηση της απόδοσης των διαδικασιών που προβλέπονται για την ασφαλή πρόσβαση & υποστήριξη των επιβατών αμέσως μετά το τροχαίο ατύχημα.
Πότε αναμένονται τα αποτελέσματα των επόμενων δοκιμών σε φορτηγά;
Σύμφωνα με τα όσα ανέφερε σχετικά με το νέο πρόγραμμα «
Truck Safe» ο διευθυντής του στρατηγικού σχεδιασμού του
Euro NCAP, κ. Matthew Avery, ο
2ος κύκλος δοκιμών φορτηγών θα αφορά όχι σε τράκτορες αλλά σε πλαίσια φορτηγού (και πάλι για οχήματα που προορίζονται για δρομολόγια μεγάλων αποστάσεων). Τα
αποτελέσματα των δοκιμών θα ανακοινωθούν
μέσα στον Απρίλιο του 2025.
Σειρά θα έχουν μετά τα φορτηγά που προορίζονται για χρήση σε αστικές διανομές (αστικά logistics), με τα
αποτελέσματα της 3ης αυτής φάσης να ανακοινώνονται
μέσα στον Οκτώβριο του 2025.
Παράλληλα, ο κ. Avery ανέφερε πως εν ευθέτω χρόνο θα συμπεριληφθούν στις δοκιμές του Euro NCAP για τα φορτηγά και σενάρια ελέγχου του επίπεδου παθητικής τους ασφάλειας (προστασία επιβαινόντων) ενώ,
έως το 2030 θα έχουν αρχίσει και τα crash-test μεταξύ φορτηγών και ΙΧ (ή ελαφρών επαγγελματικών) οχημάτων!