Αρκετές και σημαντικές αναμένεται να είναι οι τεχνολογικές καινοτομίες ασφάλειας που θα επιβληθεί να υιοθετηθούν από την ΕΕ μέσα στα επόμενα έτη.
Νέοι κανονισμοί οδικής ασφάλειας στην ΕΕ
4.070 Επισκέψεις στο άρθρο (21/12/2016)
Σε μια προσπάθεια να αναβαθμίσει τις παραμέτρους που επηρεάζουν θετικά την οδική ασφάλεια στο οδικό δίκτυο της ΕΕ, η αρμόδια ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε λίστα με τις κυριότερες τεχνολογικές εξελίξεις που πρέπει να υιοθετηθούν.
Πρόσφατα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρουσίασε την σχετική έκθεση της προς του Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και το Συμβούλιο, με τίτλο «Διάσωση Ζωών: Ενίσχυση της ασφάλειας των αυτοκινήτων στην ΕΕ», στην οποία περιλαμβάνει μεταξύ άλλων μια λίστα με 19 τεχνολογίες που έχουν ως στόχο την βελτίωση της οδικής ασφάλειας και θα έπρεπε να έχουν υιοθετηθεί υποχρεωτικά από τα σύγχρονα οχήματα, στην επόμενη ανανέωση του σχετικού καταστατικού από τα αρμόδια όργανα της ΕΕ, κάτι που αναμένεται να συμβεί μέσα στο επόμενο έτος.
Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας στις Μεταφορές ανάφερε σχετικά με καλωσορίζει τις νέες αυτές προτάσεις ωστόσο, δεν παρέλειψε να τονίσει πως είναι αρκετοί οι τομείς στους οποίους επιβάλλεται να ληφθούν περαιτέρω μέτρα για την βελτίωση της οδικής ασφάλειας, δεδομένου ότι το χρονοδιάγραμμα υποχρεωτικής τοποθέτησης διαφόρων τεχνολογικών καινοτομιών στα οχήματα όλων των τύπων καθυστερεί σημαντικά δεδομένου ότι οι εν λόγω τεχνολογίες είναι ήδη διαθέσιμες.
Σε αυτό το σημείο αξίζει να αναφέρουμε πως συνολικά 26.000 άτομα χάνουν σε ετήσια βάση τη ζωή τους στην άσφαλτο σε όλη την ΕΕ ενώ τουλάχιστον 135.000 άνθρωποι τραυματίζονται σοβαρά.
Παρά το γεγονός ότι η πρόοδος που έχει σημειωθεί σε αυτόν τον τομέα κατά τις δύο τελευταίες δεκαετίες είναι σημαντική, τα αποτελέσματα σε σε διάφορες χώρες – μέλη της ΕΕ έχουν περιοριστεί ή ακόμη και αδρανήσει.
Μεταξύ των τεχνολογικών καινοτομιών που η EE προτείνει να υιοθετηθούν από τα σύγχρονα αυτοκίνητα, συγκαταλέγονται οι εξής:
-«Automated Emergency Braking»: Το εν λόγω σύστημα είναι σε θέση να επιβραδύνει ή και να ακινητοποιήσει ένα όχημα στην περίπτωση που ανιχνεύσει σύγκρουση με κάποιο που προπορεύεται. Μάλιστα συγκεκριμένα συστήματα τέτοιου είδους που ήδη είναι διαθέσιμα από διάφορες εταιρείες, είναι σε θέση να ανιχνεύσουν ακόμη και πεζούς ή δικυκλιστές.
-«Intelligent Speed Assistance»: Ειδικό σύστημα που είναι σε θέση να ενημερώνει τον οδηγό για τα μέγιστα επιτρεπτά όρια ταχύτητας, κατά μήκος της διαδρομής που το όχημα ακολουθεί.
-«Seat-belt reminder»: Το σύστημα προειδοποίησης χρήσης της ζώνης ασφαλείας από τον οδηγό είναι υποχρεωτικό για τη θέση του οδηγού ή και του συνοδηγού ωστόσο, η ΕΕ προτείνει να επεκταθεί η λειτουργία του για όλες τις θέσεις του οχήματος.
Παράλληλα, με τα παραπάνω, η αρμόδια έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, εστιάζει σε τρεις τομείς που επηρεάζουν την οδική ασφάλεια αλλά δεν έχουν γίνει οι απαιτούμενες τροποποιήσεις στο ισχύον νομικό πλαίσιο. Αξίζει να αναφέρουμε χαρακτηριστικά τα εξής:
-«Alcohol Interlocks»: Τα εν λόγω συστήματα χρησιμοποιούνται ήδη σε ορισμένες χώρες της ΕΕ για να αποτρέπουν τους οδηγούς που έχουν –κατά εξακολούθηση- συλληφθεί να οδηγούν υπό την επήρεια αλκοόλ, να εκκινήσουν το όχημα τους, μέσω ειδικών ελέγχων αλκοτέστ. Αν ο οδηγός δεν «περάσει» το αλκοτέστ, ο κινητήρας του οχήματος δεν μπορεί να ενεργοποιηθεί. Ωστόσο, η εφαρμογή του εν λόγω συστήματος δεν έχει επεκταθεί καθώς δεν έχουν τυποποιηθεί οι κατάλληλες υποδοχές που επιβάλλεται να φέρουν τα οχήματα και όχι μόνο.
-«H σχεδίαση της καμπίνας των φορτηγών οχημάτων»: Μέχρι στιγμής, η αρμόδια Επιτροπή δεν έχει καταφέρει να συστήματα όπως το «Front Underrun Protection» στη σχεδίαση του εμπρόσθιου τμήματος των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, προκειμένου να μειώνονται οι επιπτώσεις σύγκρουσης τους με άλλα οχήματα ή πεζούς. Παράλληλα, η υποχρέωση για τη εφαρμογή του συστήματος «Direct Vision» που θα επιτρέπει στους οδηγούς των εν λόγω οχημάτων να αντιλαμβάνονται άμεσα το ενδεχόμενο σύγκρουσης του φορτηγού (ή λεωφορείου) με πεζούς ή δικυκλιστές, έχει χρονικό ορίζοντα το 2028 και φυσικά αργεί πολύ…
-«Νέες διαδικασίες crash-tests»: Η αρμόδια επιτροπή δεν έχει καταφέρει μέχρι στιγμής να εισαγάγει νέες διαδικασίες προσομοίωσης σύγκρουσης, που θα αφορούν στην επίδραση του εμπρόσθιου τμήματος του οχήματος με το άνω μέρος των ποδιών των επιβατών με κάποιο όχημα.