Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας δεν ισχύει μόνο για τα Vans, τα φορτηγά, τα Pick-Ups, τα ταξί και τα επιβατικά οχήματα, αλλά για όλους. Και αν, ως πεζός, σε κάποια φάση το ξεχάσεις, τότε ενδέχεται να σου το υπενθυμίσει ένα ανεπιθύμητο πρόστιμο…
Το ότι κινείσαι με τα πόδια, δε σημαίνει πως δεν έχεις υποχρεώσεις όσον αφορά στη χρήση του οδικού δικτύου. Το αντίθετο, υπάρχουν κάποιες παρατυπίες που επαναλαμβάνονται κατ΄ επανάληψη από πολύ κόσμο – ακόμα κι από εμάς τους ίδιους σε ορισμένες περιπτώσεις – στο περπάτημα και οι οποίες όχι απλώς είναι επιλήψιμες, αλλά ενδέχεται να επισύρουν ακόμα και πρόστιμο.
Ποιες είναι αυτές οι κακές συνήθειες; Το να βαδίζεις διαγώνια σε κεντρικό δρόμο, δίχως να χρησιμοποιείς τη διάβαση ή το φανάρι που βρίσκεται στα δέκα μέτρα απόσταση, είναι μια τέτοια περίπτωση. Το να περπατάς στο δρόμο, ενώ υπάρχει πεζοδρόμιο, το ίδιο. Το να πετάγεσαι μπροστά σε σταματημένα λεωφορεία επίσης δεν είναι αποδεκτό, όπως και το να προχωράς, φορώντας ακουστικά ή τσεκάροντας το κινητό, δίχως να έχεις επίγνωση του τι συμβαίνει τριγύρω σου.
Με βάση το νόμο «τρως» πρόστιμο
Αντικρίζοντας το άρθρο 38 του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας μαθαίνουμε για τους… παράνομους τρόπους που μπορεί να περπατήσει κάποιος, οδηγώντας σε «πέναλτι».
Αναλυτικά, ο νόμος αναφέρει τα εξής:
1. Οι πεζοί πρέπει να χρησιμοποιούν τα πεζοδρόμια ή τα ερείσματα που υπάρχουν ειδικά για αυτούς. Την ίδια ώρα, μπορούν να χρησιμοποιήσουν και το οδόστρωμα, αλλά με την προϋπόθεση πως πληρούν κάποιες προϋποθέσεις. Δηλαδή: να μεταφέρουν ογκώδη αντικείμενα που παρεμποδίζουν την απρόσκοπτη κυκλοφορία των άλλων πεζών, να ανήκουν σε ομάδες πεζών που σχηματίζουν πομπή ή που οδηγούνται από επιφορτισμένο - ειδικά για αυτόν τον σκοπό – πρόσωπο και τέλος να πρόκειται για άτομα που χρησιμοποιούν αναπηρικά καθίσματα.
2. Ο πεζός μπορεί να χρησιμοποιήσει το οδόστρωμα, εφόσον δεν υπάρχει κάποιο πεζοδρόμιο ή αν είναι αδύνατη η χρήση του. Αυτό, αρκεί με την παρουσία του να μην παρεμποδίζει την κυκλοφορία. Στο σενάριο δε, που υπάρχει ποδηλατόδρομος, ο πεζός μπορεί να τον χρησιμοποιήσει, όχι όμως σε βάρος της κίνησης των ποδηλάτων. Την ίδια ώρα, ένα πολύ κακό συνήθειο της εγχώριας πραγματικότητας είναι αυτό που σχετίζεται με την υπερπήδηση κιγκλιδωμάτων, δοκών και εμποδίων, πραγμάτων κοινώς που υπάρχουν ακριβώς για να απαγορεύουν την πρόσβαση σε συγκεκριμένες τοποθεσίες.
3. Βαδίζοντας πάνω στο οδόστρωμα, ο πεζός είναι υποχρεωμένος να περπατά αντίθετα από την κατεύθυνση της κυκλοφορίας και όσο το δυνατόν πιο κοντά στην άκρη του δρόμου, με την επισήμανση βέβαια ότι βρίσκεται σε σημεία που επιτρέπεται η παρουσία του ή που δεν κινδυνεύει ο ίδιος. Παράλληλα, όσοι χρησιμοποιούν αναπηρικά καθίσματα ή σύρουν ποδήλατα, μοτοσικλέτες και χειράμαξες είναι υποχρεωμένοι να περπατούν στη δεξιά άκρη του δρόμου, ενώ τα γκρουπ πεζών που κινούνται πάνω σε κάποια οδό, οφείλουν να αφήνουν στα δεξιά της οδού έναν επαρκή χώρο του οδοστρώματος ελεύθερο, προκειμένου να μπορεί να περάσει ένα όχημα.
4. Κατά τη διάβαση ενός δρόμου, ο πεζός είναι υποχρεωμένος να χρησιμοποιήσει τη διάβαση πεζών, εφόσον αυτή υπάρχει. Αντίστοιχα, αν υπάρχουν φανάρια, πρέπει να ακολουθήσει τα σήματά τους. Αν πάλι δεν υπάρχουν φωτεινοί σηματοδότες για πεζούς και η κίνηση ρυθμίζεται από τροχονόμους, ο πεζός δεν πρέπει να κατέβει στο οδόστρωμα μέχρι να του δοθεί το ανάλογο σήμα. Στο ενδεχόμενο δε που δεν υπάρχουν καθόλου φωτεινοί σηματοδότες, ο πεζός πρέπει να υπολογίσει την ταχύτητα και την απόσταση των οχημάτων, προτού κατέβει στο οδόστρωμα.
Επίσης, εφόσον δεν είναι διαθέσιμη κάποια διάβαση πεζών στο οδόστρωμα, ο πεζός απαγορεύεται να πατήσει σε αυτό, παρά μόνο εφόσον βεβαιωθεί πως δεν πρόκειται να παρεμποδίσει την κυκλοφορία και με την προϋπόθεση να κινηθεί κάθετα προς τον άξονά του. Τέλος, ο πεζός δεν πρέπει να βραδυπορεί ή να σταματά χωρίς δικαιολογία πάνω στο οδόστρωμα, ενώ στους ισόπεδους οδικούς κόμβους, όπου η κυκλοφορία ρυθμίζεται με φωτεινούς σηματοδότες ή με τροχονόμους, οι πεζοί είναι υποχρεωμένοι να βαδίζουν παράλληλα με τα κινούμενα οχήματα.
Σε περίπτωση, άλλωστε, που παραβιάσει κάποιος πεζός έναν από τους παραπάνω κανόνες, τότε προβλέπεται διοικητικό πρόστιμο ύψους 40 ευρώ.