Πόσο κοντά είμαστε στην εν κινήσει φόρτιση;
3.123 Επισκέψεις στο άρθρο (20/6/2022)
Μήπως αντί να φορτώνουμε τα ηλεκτρικά οχήματα με θηριώδεις μπαταρίες και αντί να φτιάχνουμε «αστραπιαίους» φορτιστές, να κατασκευάσουμε δρόμους που θα επιτρέπουν την εν κινήσει φόρτιση των οχημάτων; Δείτε τις λύσεις που δοκιμάζονται στην πράξη και μάθετε πόσο κοντά είμαστε στο να απαλλαγούμε από το άγχος της αυτονομίας.
Ο ηλεκτρικός δρόμος θα σημάνει το τέλος του άγχους αυτονομίας!
- Σε Ιταλία και Σουηδία η επαγωγική φόρτιση των μπαταριών
- Ενθαρρυντικά τα πρώτα συμπεράσματα των δοκιμών
- «eHighways» για μεταφορές μεγάλων αποστάσεων με βαρέα eTrucks
- Γερμανία, Ην. Βασίλειο και Σουηδία βάζουν εναέρια καλώδια
Σε έναν άνευ προηγουμένου αγώνα βρίσκεται η αυτοκινητοβιομηχανία, προκειμένου τα ηλεκτρικά οχήματα να προσφέρουν υψηλά επίπεδα αυτονομίας, η οποία μάλιστα απαιτείται να επιτυγχάνεται κατόπιν της κατά το δυνατόν σύντομης επίσκεψής τους σε έναν φορτιστή.
Αυτό απαιτεί μπαταρίες προηγμένης τεχνολογίας αλλά και εξελιγμένες λύσεις φόρτισης, με τη διεύρυνση του σχετικού δημόσια προσβάσιμου δικτύου να μπαίνει στην εξίσωση, καθώς μόνο με αυτόν τον τρόπο τα ηλεκτρικά οχήματα θα είναι σε θέση να κινούνται δίχως περιορισμούς.Οι δεξιές λωρίδες των πειρματικών αυτοκινητόδρομων φέρουν υπέργεια καλώδια για τα ηλεκτρικά βαρεά οχήματα.
Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »
Ο δρόμος που θα σε απαλλάξει από το άγχος της αυτονομίας
Ωστόσο, παράλληλα με το παραπάνω «ράλι» τρέχει και ένας άλλος «αγώνας», ο οποίος έχει μια τελείως διαφορετική προσέγγιση στο ζήτημα. Βλέπετε, αντί το κάθε όχημα να «κουβαλάει» επάνω του μεγάλης χωρητικότητας μπαταρίες και να ψάχνει πού να τις φορτίσει, το «άγχος» της αυτονομίας θα το παίρνει ο ίδιος ο δρόμος, ο οποίος θα επιτρέπει στο ηλεκτρικό όχημα να φορτίζει τις μπαταρίες του όσο βρίσκεται εν κινήσει.
Και αν το παραπάνω σε φαίνεται σαν να έχει βγει από σενάριο ταινίας επιστημονικής φαντασίας, έχουμε να σας ενημερώσουμε πως οι σχετικές εφαρμογές δοκιμάζονται ήδη. Προφανώς και δεν είναι εύκολο να γίνουν άμεσα όλοι οι δρόμοι «ηλεκτρικοί», αλλά μήπως φανταζόμασταν πριν από μερικά μόνο χρόνια το πόσο γρήγορα θα εξελίσσονταν τα πράγματα σε ό,τι αφορά στην ηλεκτροκίνηση;
Η λύση της επαγωγικής φόρτισης
Αυτή τη στιγμή, λοιπόν, έχουν τεθεί σε δοκιμαστική λειτουργία δρόμοι που επιτρέπουν την επαγωγική φόρτιση των μπαταριών των ηλεκτρικών οχημάτων. Δρόμοι που κάτω από την επιφάνειά τους διαθέτουν μαγνητικά πηνία που επικοινωνούν με τις ειδικές μονάδες που διαθέτουν τα ηλεκτρικά οχήματα, με το όλο κύκλωμα να έχει την κλασική λειτουργία «πομπού – δέκτη».
Η πιο γνωστή σχετική εφαρμογή απαντάται στην Ιταλία, στη λεγόμενη «Αρένα του Μέλλοντος» (Arena Del Futuro), μια πίστα δοκιμών που δημιουργήθηκε σε συνεργασία με τη Stellantis στον αυτοκινητόδρομο Α35. Ήδη ο πρώτος κύκλος δοκιμών με το νέο ηλεκτρικό Fiat 500 έδωσε ιδιαίτερα ενθαρρυντικά στοιχεία για το πώς η επαγωγική φόρτιση εν κινήσει (Dynamic Wireless Power Trnasfer – DWPT) μπορεί να επιτρέψει την κίνηση στους αυτοκινητόδρομους με υψηλές ταχύτητες, χωρίς να μειώνεται το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας.
Συνέχεια του άρθρου >>>
Υπεραστικός ηλεκτρικός δρόμος
Επιπλέον,
στο Γκότλαντ, στο μεγαλύτερο
νησί της Σουηδίας, υπάρχει
ο πρώτος υπεραστικός ηλεκτρικός δρόμος του κόσμου. Ο ασύρματης φόρτισης δρόμος έχει
μήκος 1,6 χλμ. και αποτελεί τμήμα της διαδρομής των 4,1 χλμ. από το αεροδρόμιο προς το κέντρο της πόλης Βίσμπυ, που αποτελεί την πρωτεύουσα του νησιού.
Η πρώτη χρήση αυτού του επαναστατικού δρόμου είχε γίνει τον Νοέμβριο του 2019, με το πρόγραμμα να τερματίζεται στα τέλη της επόμενης χρονιάς.
Το ηλεκτρικό φορτηγό που έκανε ντεμπούτο, λάμβανε κατά μέσο όρο ισχύ 70 kW από τον ηλεκτρικό δρόμο, κινούμενο με ταχύτητα σχεδόν 80 χλμ./ώρα. Τη σκυτάλη στο εγχείρημα που είναι γνωστό «
SmartRoad Gotland» πήρε πέρυσι ένα ηλεκτρικό λεωφορείο, ενώ αξίζει να αναφερθεί πως
η Σουηδία μέχρι το 2030 σχεδιάζει να διαθέτει 2.000 χλμ. ηλεκτρικών δρόμων και ως το 2045 να είναι απαλλαγμένη από τους ρύπους.Οι «eHighways» για βαρέα οχήματα
Συνυπολογίζοντας πως οι δρόμοι που προσφέρουν τη δυνατότητα ασύρματης φόρτισης αποτελούν μια
υψηλού κόστους και χρονοβόρα επένδυση, αλλά και ότι
τα βαρέα οχήματα είναι αυτά που μολύνουν περισσότερο τον πλανήτη, δοκιμάζεται μια ακόμα λύση, η οποία είναι πιο εύκολα εφαρμόσιμη.
Λόγος γίνεται για
τους αυτοκινητόδρομους, των οποίων η δεξιά λωρίδα φέρει υπέργεια καλώδια ηλεκτροδότησης. Σε αυτά
συνδέονται τα ηλεκτρικά φορτηγά που φέρουν παντογράφους οροφής και με αυτόν τον τρόπο κινούνται δίχως να απασχολεί τους οδηγούς το πόση μπαταρία απομένει. Όπως ακριβώς, δηλαδή, έχουμε συνηθίσει να βλέπουμε εδώ και δεκαετίες στους δρόμους τα τρόλεϊ.
Οι δοκιμές σε Γερμανία και Ην. Βασίλειο
Οι λεγόμενοι «
eHighways» δοκιμάζονται
σε διάφορες περιοχές της Γερμανίας, οι Αρχές της οποίας φιλοδοξούν
σταδιακά να τοποθετηθούν εναέρια καλώδια ηλεκτροδότησης στο 1/3 των αυτοκινητόδρομων της χώρας, κάτι που εκτιμάται πως θα μειώσει κατά τα 2/3 τις εκπομπές αεριών του θερμοκηπίου που προκαλεί η κυκλοφορία των βαρέων φορτηγών.
Η Γερμανία δεν είναι, όμως, η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα στην οποία δοκιμάζεται η συγκεκριμένη λύση, καθώς
αντίστοιχα προγράμματα τρέχουν στο Ην. Βασίλειο, στη Σουηδία και αλλού. Σε ό,τι αφορά στο Ην. Βασίλειο, ο στόχος είναι να ηλεκτροδοτηθούν τουλάχιστον 30 χλμ. στον αυτοκινητόδρομο M180, ο οποίος συνδέει το λιμάνι του Immingham με τα κέντρα logistics του Doncaster και το αεροδρόμιο της περιοχής. Σημειώνεται, πως
ένα πλήρες δίκτυο ηλεκτρικών δρόμων στη Μ. Βρετανία θα εξυπηρετούσε περί τα 200.000 ηλεκτρικά φορτηγά και η κατασκευή του θα απαιτούσε περίπου 10-15 χρόνια.