Η ήδη ανθηρή αγορά της τηλεματικής αυτοκινήτου αναμένεται να γιγαντωθεί, καθώς μέχρι του χρόνου το 70% των επαγγελματικών οχημάτων θα είναι συνδεδεμένο, ενώ εκτιμάται πως ως το 2024 θα υπάρχουν συνολικά σχεδόν 340 εκ. συνδρομητές τηλεματικής. Ας δούμε τις δυνατότητες και τις προοπτικές των τεχνολογιών τηλεματικής.
Η ανάγκη για ασφάλεια γιγαντώνει την τηλεματική
Μάλιστα, είναι τέτοια η πίεση για βελτίωση της οδικής ασφάλειας σε όλα τα νέα οχήματα, που η ευρωπαϊκή αγορά τηλεματικής αυτοκινήτου εκτιμάται πως στην τρέχουσα δεκαετία θα αγγίξει σε
ανάπτυξη το 16,1%. Συγκεκριμένα, με βάση τις τωρινές προβλέψεις, τα έσοδα της εν λόγω αγοράς αναμένεται να φτάσουν τα
37,3 εκ. δολάρια έως το 2030, τη στιγμή που το 2019 ήταν στα μόλις 7,3 εκ. δολάρια!
Σύμφωνα με την Berg Insight, ο αριθμός των συνδρομητών υπηρεσιών τηλεματικής που χρησιμοποιούν ενσωματωμένα συστήματα θα αυξηθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 27,1%, από 80,4 εκ συνδρομητές στο τέλος του 2018 σε
339,3 εκ. συνδρομητές στο τέλος του 2024. Προβλέπεται ότι
μέχρι το 2023 το 70% περίπου των ελαφρών οχημάτων και φορτηγών παγκοσμίως θα είναι συνδεδεμένο στο διαδίκτυο!
Το παραπάνω εξηγείται εύκολα από το πόσο αυξημένη είναι η κίνηση στους δρόμους και πόσο συχνά λαμβάνουν χώρα
τροχαία ατυχήματα που έχουν ως συνέπεια σοβαρούς τραυματισμούς και θανάτους, που οφείλονται κυρίως σε ανθρώπινα λάθη και τα οποία μπορούν να μειωθούν μέσω της εγκατάστασης συσκευών τηλεματικής. Σε ό,τι αφορά στα επαγγελματικά οχήματα, όλα (ή σχεδόν όλα) έχουν να κάνουν με την αποδοτικότητα…
Στην υπηρεσία των επιχειρήσεων
Οι αυτοκινητοβιομηχανίες εγκαθιστούν συσκευές τηλεματικής σε επαγγελματικά οχήματα, με την αυξανόμενη υιοθέτηση του
πρωτοκόλλου τηλεματικής επόμενης γενιάς (NGTP) για τη βελτίωση της παροχής υπηρεσιών τηλεματικής. Αυτό θα οδηγήσει σε περαιτέρω αύξηση της ανάπτυξης των χαρακτηριστικών παρακολούθησης οχημάτων, «επιβάλλοντας» τελικά την καθολική εγκατάσταση αυτών των συσκευών και σε επαγγελματικά οχήματα. Το τμήμα υπηρεσιών της ευρωπαϊκής αγοράς τηλεματικής αυτοκινήτου κατηγοριοποιείται στους τομείς της ασφάλειας και της αντικλεπτικής προστασίας, αλλά και στην
επικοινωνία μεταξύ των οχημάτων (V2X).
Ήδη δίνεται η
δυνατότητα ελέγχου σε πραγματικό χρόνο των διαδικασιών παραλαβής και παράδοσης των πάσης φύσεως φορτίων, υπό τις βέλτιστες συνθήκες μεταφοράς, καθώς και η δυνατότητα πρόληψης πιθανών δυσλειτουργιών ή έστω η δυνατότητα άμεσης αντιμετώπισής τους,
αναβαθμίζοντας την ποιότητα των υπηρεσιών της κάθε εταιρείας.
Απλούστερη & αποδοτικότερη η διαχείριση στόλων
Επιπλέον, ιδιαίτερα πιο εύκολη και αποδοτική είναι η
διαχείριση του εταιρικού στόλου οχημάτων. Μέσω των σχετικών «εργαλείων» που προσφέρονται ο ιδιοκτήτης / εκμεταλλευτής ενός επαγγελματικού οχήματος (και όχι μόνο), μπορεί να μειώσει δραστικά το
Συνολικό Κόστος Ιδιοκτησίας (TCO) του, εξασφαλίζοντας τα μέγιστα οφέλη από τη χρήση του, με το μικρότερο δυνατό κόστος χρήσης και συντήρησης.
Ο διαχειριστής στόλου μπορεί να προγραμματίσει καλύτερα τη ροή των δρομολογίων και να προβεί στις απαραίτητες διορθώσεις που απαιτεί ένα απρόοπτο συμβάν. Οι σύγχρονες εφαρμογές της τηλεματικής στον του επιτρέπουν να έχει ανά πάσα στιγμή, τόσο μια σφαιρική άποψη αναφορικά με π.χ. το που βρίσκεται το κάθε όχημα, όσο και τη δυνατότητα άμεσης επικοινωνίας με τους οδηγούς αλλά και τους πελάτες.
Προκειμένου να καταστεί αυτό δυνατό, τα σύγχρονα σχετικά συστήματα βασίζονται στη λήψη και μετάδοση
πολλαπλών δεδομένων αναφορικά με το όχημα (και τις λειτουργίες αυτού), χάρη σε ειδικούς αισθητήρες που καταγράφουν με τη βοήθεια δορυφόρων (GPS) την ακριβή θέση του σε ψηφιακούς χάρτες, την ταχύτητα κίνησης του κ.ά. Παράλληλα, μέσω της δυνατότητας σύνδεσής τους με την
κεντρική ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου του οχήματος, μπορούν να συλλέγουν δεδομένα για το κάθε όχημα αλλά και για την απόδοση των οδηγών.
Οι εφαρμογές της τηλεματικής στον τομέα διαχείρισης εταιρικών στόλων είναι ουσιαστικά ανεξάντλητες και συνεχώς εμπλουτίζονται χάρη στις νέες
τεχνολογικές καινοτομίες που παρουσιάζονται. Αξίζει να αναφερθεί, ακόμα, πως στο σύνολό τους όλες αυτές οι υπηρεσίες υποβοηθούν σημαντικά τον
ασφαλιστικό κλάδο, που αναμένεται να παρουσιάσει την ταχύτερη ανάπτυξη στην προβλεπόμενη περίοδο.
Ηλεκτροκίνηση & Τηλεματική
Ωστόσο, οι παραπάνω εξελίξεις δεν είναι οι μόνες που αναμένεται να κληθεί να διαχειριστεί ο υπεύθυνος στόλου. Ούτε, φυσικά, είναι οι μόνες που πρόκειται να δούμε στο ζήτημα της τηλεματικής, καθώς
η σταδιακή επικράτηση της ηλεκτροκίνησης και η έλευση των αυτόνομων (ή εστω αυτοματοποιημένων) οχημάτων, αυξάνουν την ανάγκη για προηγμένες λύσεις τηλεματικής.
Αναλυτικότερα, με την εφαρμογή της τηλεματικής σε ένα
ηλεκτρικό εταιρικό όχημα -το οποίο είναι πολύ περισσότερο «συνδεδεμένο»- ο ιδιοκτήτης ή διαχειριστής αποκτά ένα ακριβές σύστημα μέτρησης. Μπορεί να παρακολουθεί και να καταγράφει
δεδομένα σε πραγματικές συνθήκες, ώστε να λαμβάνει
καλά ενημερωμένες αποφάσεις και να μη βασίζεται σε γενικές υποθέσεις, οι οποίες περιορίζουν την ικανότητα ακριβούς μέτρησης πλεονεκτημάτων, όπως η εξοικονόμηση κόστους και το εύρος λειτουργίας του οχήματος.
Οι βασικές μετρήσεις θα περιστρέφονται γύρω από τον τρόπο οδήγησης, ψάχνοντας συμπεριφορές που επιταχύνουν τη φθορά του οχήματος και αυξάνουν τα προβλήματα και τις δαπάνες συντήρησης. Ο
fleet manager θα βλέπει ακόμα
την κατάσταση μπαταρίας για τη διατήρηση βέλτιστων επιπέδων φόρτισης, όπως και την
κατανάλωση ενέργειας ανά χιλιόμετρο, ώστε να κάνει «ταμείο». Η τηλεματική, ακόμα, δείχνει το
πού και με τι κόστος θα φορτιστεί ένα ηλεκτρικό όχημα, επιτρέποντας και την πληρωμή της υπηρεσίας, ενώ ζωντανά απεικονίζονται και τα βέλτιστα δρομολόγια.
Αυτόνομα & Αυτοματοποιημένα οχήματα
Η αυτόνομη οδήγηση θα μπορούσε να αναδιαμορφώσει σημαντικά την οδική μεταφορά κατά τις επόμενες δεκαετίες, ενώ
εφαρμόζεται ήδη κυρίως σε βαρέα οχήματα που κινούνται σε ελεγχόμενα περιβάλλοντα όπως αποθήκες, λιμάνια, αεροδρόμια, ορυχεία κτλ.
Πλήθος δοκιμαστικών εφαρμογών λαμβάνουν επίσης χώρα σε λιγότερο (Ταξί) ή περισσότερο βαρέα (λεωφορεία) οχήματα.
Δεν είναι υπερβολή να ισχυριστεί κάποιος πως
η βιομηχανία μεταφορών αναμένεται να σημειώσει σημαντική ανάπτυξη στο μέλλον, λόγω της αυξανόμενης διάδοσης των αυτόνομων οχημάτων στις μεταφορές. Επιπλέον, αποτελούν και μια «λύση» στο αυξανόμενο
πρόβλημα έλλειψης οδηγών που ταλανίζει τον κλάδο, προκαλώντας απώλεια ναύλων και εσόδων.
Με τη μείωση των ανθρώπινων σφαλμάτων, υπάρχουν προοπτικές για άλλα οφέλη, όπως η βελτιωμένη ασφάλεια, ο χαμηλότερος κίνδυνος ατυχημάτων και η αυξημένη οδική χωρητικότητα, τα οποία θα συμβάλλουν σημαντικά στην καθιέρωση των οχημάτων αυτών στην αγορά, σύμφωνα με τον
Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA).
Εξάλλου, σύμφωνα με μια μελέτη του BloombergNEF,
μέχρι το 2040 η κοινή χρήση οχημάτων (shared mobility) θα αντιστοιχεί στο 16% όλων χιλιομέτρων που θα διανύονται οδικώς. Η κοινή χρήση οχημάτων (car-sharing) είναι πιθανόν να αυξηθεί παράλληλα με την αύξηση των αυτόνομων αυτοκινήτων, επιφέροντας σημαντικές αλλαγές στον κλάδο της διαχείρισης στόλου. Η
κοινή χρήση οχημάτων μπορεί να βοηθήσει τους διαχειριστές στόλου να εισάγουν νέα επιχειρηματικά μοντέλα, να σκέφτονται πιο οικολογικά και να εξοικονομούν δαπάνες αλλά και χρόνο με σκοπό τη μεγιστοποίηση της αποδοτικότητας.
Ωστόσο, για να καθιερωθούν τα αυτόνομα οχήματα, θα πρέπει πρώτα να περάσουν από πολλούς γύρους αυστηρών ελέγχων. Οπότε μιλάμε για λιγότερο ή περισσότερο αυτοματοποιημένα οχήματα, με το ανώτερο σημείο που βρισκόμαστε σήμερα να είναι το «
Επίπεδο 4», δηλαδή η ικανότητα οδήγησης χωρίς ανθρώπινη παρέμβαση υπό συγκεκριμένες συνθήκες ή προκαθορισμένες διαδρομές.
Απουσιάζει ακόμα η δυνατότητα πλήρους αυτοματοποίησης (
Επίπεδο 5) που μπορεί να προσαρμοστεί σε όλα τα σενάρια οδήγησης, σε όλους τους δρόμους, σε όλες τις καιρικές και κυκλοφοριακές συνθήκες. Σύμφωνα με κάποιους «απαισιόδοξους» ειδικούς, αυτό το επίπεδο μπορεί να μην επιτευχθεί ποτέ…