Οχτώ φορείς συνολικά – ανάδοχοι & κατασκευαστές – αξιολογούν τις υπάρχουσες συνθήκες για την ανάπτυξη συστημάτων αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 4.
Στόχος του όλου εγχειρήματος, είναι να αντιμετωπιστούν διάφορα καίρια ζητήματα όπως π.χ. η έλλειψη οδηγών.
Αυτές είναι οι υπηρεσίες που επιβάλλεται να επαληθευτούν κατά το τελευταίο στάδιο των δοκιμών.
Μελλοντικές πρωτοβουλίες για αυτόνομα φορτηγά από το 2026 και μετά.
Τέσσερις ανάδοχοι (βλ. Toyota Tsusho, Advanced Smart Mobility, Nippon Koei και Mizuho Research & Technologies), μαζί με ισάριθμους κατασκευαστές εμπορικών οχημάτων — τους Isuzu Motors, Hino Motors, Mitsubishi Fuso Truck & Bus Corporation και UD Trucks —ανέλαβαν από κοινού ένα μοναδικό project στην Ιαπωνία, με σημείο αναφοράς την αξιοποίηση συστημάτων αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 4 (δίχως οδηγό πίσω από το τιμόνι δηλαδή) στο οδικό δίκτυο της χώρας.
Ενημερωτικά, το εγχείρημα στο οποίο συμμετέχουν οι οχτώ φορείς, αποτελεί μια πρωτοβουλία των Υπουργείων «Οικονομίας, Εμπορίου και Βιομηχανίας» και «Γης, Υποδομών, Μεταφορών και Τουρισμού», στο πλαίσιο της «πρακτικής αξιοποίησης φορτηγών με υψηλή απόδοση σε αυτοκινητόδρομους» (σ.σ. γνωστό και ως «Theme 3»)…
Στόχος του όλου εγχειρήματος, είναι να αντιμετωπιστούν διάφορα καίρια ζητήματα όπως π.χ. η έλλειψη οδηγών
Από εκεί και πέρα, αξίζει να σημειωθεί εδώ πως οι προαναφερθείσες εταιρείες έχουν ξεκινήσει ήδη τις ολοκληρωμένες δοκιμές οδήγησης πάνω στον αυτοκινητόδρομο Shin-Tomei, προκειμένου να αποσπάσουν την επικύρωση του τελικού σταδίου του project.
Στόχος τους; Αφενός να δοθούν λύσεις σε διάφορα κομβικά ζητήματα του κλάδου των εμπορευματικών μεταφορών – όπως π.χ.
η έλλειψη οδηγών -, αφετέρου να αναπτυχθούν συνεργασίες με εταιρείες logistics και άλλους σχετικούς φορείς, που θα ενισχύσουν την ένταξη των αυτόνομων φορτηγών σε αυτοκινητόδρομους από το 2026 και μετά, αξιοποιώντας έτσι όχι μόνο τον δημόσιο, αλλά και τον ιδιωτικό τομέα.
Όσο για το πρακτικό σκέλος της εξίσωσης; Προς το παρόν, το ζητούμενο για τα αυτόνομα βαρέα επαγγελματικά οχήματα είναι να αποδείξουν πως μπορούν να δραστηριοποιηθούν αποτελεσματικά σε ποικίλα σημεία όπως είναι π.χ.
οι εγκαταστάσεις logistics γύρω από αυτοκινητόδρομους, αλλά και οι διάφοροι χώροι εξυπηρέτησης – συνδυαστικά με την υποστήριξη λειτουργιών όπως είναι η παρακολούθηση και η διαχείριση των φορτηγών.
Αυτές είναι οι υπηρεσίες που επιβάλλεται να επαληθευτούν κατά το τελευταίο στάδιο των δοκιμών
Αναλυτικότερα, το τελικό στάδιο αξιολόγησης για το τρέχον έτος θα περιλαμβάνει τη διεξαγωγή ολοκληρωμένων δοκιμών οδήγησης για λειτουργίες όπως:
- Τα αυτοματοποιημένα τμήματα δρόμων που υποστηρίζουν τα αυτόνομα οχήματα, μέσα από αισθητήρες δρόμου και εξοπλισμό επικοινωνίας.
- Η αυτόνομη οδήγηση επιπέδου 4 στον αυτοματοποιημένο δρόμο υποστήριξης, αλλά και η (ημιαυτόνομη) οδήγηση επιπέδου 2 σε άλλα σημεία.
- Ο αυτοματοποιημένος συνδυασμός αναχώρησης/άφιξης (για εκκίνηση & στάθμευση του οχήματος) σε συγκεκριμένα σημεία.
- Οι αυτόματες αλλαγές λωρίδας και οι προσαρμογές ταχύτητας, με την υποστήριξη του εξοπλισμού οδοστρώματος που παρέχει πληροφορίες πρόληψης.
- Η αξιολόγηση των λειτουργιών παρακολούθησης, συμπεριλαμβανομένων των αντιδράσεων σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης.
Μελλοντικές πρωτοβουλίες για αυτόνομα φορτηγά από το 2026 και μετά
Ολοκληρώνοντας, επισημαίνεται πως αυτό το ολοκληρωμένο σχέδιο μελέτης έχει προγραμματιστεί να διαρκέσει έως τον Δεκέμβριο του 2025 – με την προοπτική να εφαρμοστεί στους δρόμους από το 2026 και μετά.
Ομοίως, ύστερα από την επικύρωση των δοκιμών, τα αποτελέσματα της μελέτης αναμένεται να συμπτυχθούν σε δυο σχετικούς οδηγούς πληροφοριών για φορτηγά αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 4, εκ των οποίων ο πρώτος θα απευθύνεται σε παρόχους υποδομών & προμηθευτές φορτηγών αυτόνομης οδήγησης, ενώ ο δεύτερος σε επιχειρήσεις logistics & μεταφορών.