Η διαδικασία των ελέγχων και των αξιολογήσεων για τους οδηγούς επιβατικών & επαγγελματικών οχημάτων, ανέκαθεν αποτελούσε μια από τις μεγαλύτερες προτεραιότητες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Στο πλαίσιο αυτό, συνεπώς, αναπτύχθηκαν οι ψηφιακοί ταχογράφοι, δηλαδή οι συσκευές εκείνες που τοποθετούνται στα οδικά οχήματα και καταγράφουν πληροφορίες αναφορικά με τις διαδρομές τους και τους χρόνους εργασίας των οδηγών τους.
Την ίδια ώρα, ωστόσο, μια τέτοια υπηρεσία επιτρέπει και τη δυναμική αξιοποίηση της επικοινωνίας μεταξύ των οχημάτων και του περιβάλλοντός τους στα πρότυπα της διασυνδεσιμότητας. Κατά αυτόν τον τρόπο, οι πληροφορίες κινητικότητας και ασφάλειας ανταλλάσσονται μέσα σε ένα δίκτυο για τη μείωση των συγκρούσεων, αλλά και για την επικοινωνία με τα φανάρια και για άλλες τέτοιες υποδομές. Πρόκειται για μια αμφίδρομη επικοινωνία, κοινώς, που γίνεται εφικτή μέσω της ασύρματης τεχνολογίας DSRC.
DSRC: Επιθεώρηση εξ αποστάσεως από τις Αρχές
Για να το θέσουμε απλά, με τον όρο DSRC (Dedicated Short Range Communication) εννοούμε την τεχνολογία εκείνη που επιτρέπει στις Αρχές να λαμβάνουν δεδομένα από τους ψηφιακούς ταχογράφους των οχημάτων, που «μαρτυρούν» τυχόν παρατυπίες ή ατοπήματα αναφορικά με το όχημα, με αποτέλεσμα το εκάστοτε όργανο της τάξης να μπορεί να επιληφθεί του θέματος και να ενημερώσει για άμεσο έλεγχο.
Μέσω της συγκεκριμένης τεχνολογίας λοιπόν, εφόσον το εκάστοτε λεωφορείο ή φορτηγό έχει «πειραχτεί» ή είναι ύποπτο, τότε οι πληροφορίες θα μεταδοθούν μέσα σε λιγότερο από ένα δευτερόλεπτο και το όχημα θα σταματήσει για έλεγχο και για λήψη των ολοκληρωμένων δεδομένων του ταχογράφου, προκειμένου να επιβεβαιωθεί ή να αποκλειστεί η παραποίηση.
Αξίζει να σημειωθεί εδώ δε, πως οι περιοχές όπου δραστηριοποιούνται τα οχήματα των Αρχών, που είναι εξοπλισμένα με το συγκεκριμένο εξοπλισμό, είναι πρωτίστως αυτοκινητόδρομοι, με τη χρήση της συγκεκριμένης τεχνολογίας πάντως να μην υποκαθιστά την επίσημη διαδικασία της επιθεώρησης.
Τυχόν παραποιήσεις δεδομένων, καταγράφονται αυτόματα
Από εκεί και πέρα, όσον αφορά στις πληροφορίες που μεταφέρονται μέσω της λειτουργίας DSRC, αυτές όπως είπαμε αφορούν όχι μόνο σε σφάλματα που υποδηλώνουν σκοπιμότητα στον χειρισμό, αλλά και σε τυχόν άλλες παρατυπίες όπως π.χ. το αν ο οδηγός υπερβαίνει τον συνεχή, ημερήσιο, εβδομαδιαίο ή δεκαπενθήμερο χρόνο οδήγησης. Αυτό λοιπόν σημαίνει αύξηση της ανίχνευσης τόσο της παραποίησης του
ταχογράφου, όσο και των κουρασμένων και επομένως δυνητικά επικίνδυνων οδηγών - κάτι που με τη σειρά του μπορεί να επηρεάσει άμεσα την αύξηση της οδικής ασφάλειας.
Πιο αναλυτικά, στο άρθρο 9 παρ. 4 του κανονισμού της Ε.Ε. με αριθ. 165/2014 σχετικά με τους ταχογράφους που χρησιμοποιούνται στις οδικές μεταφορές, επισημαίνεται πως μπορούν να διαβιβάζονται εξ αποστάσεως μόνο τα δεδομένα που είναι απαραίτητα για στοχευμένους οδικούς ελέγχους οχημάτων των οποίων ο ταχογράφος έχει παραποιηθεί ή χρησιμοποιηθεί καταχρηστικά, αφορώντας σε καταγεγραμμένα γεγονότα όπως π.χ. η τελευταία απόπειρα παραβίασης της ασφάλειας, η μεγαλύτερη διακοπή ρεύματος, η βλάβη στον αισθητήρα, η οδήγηση χωρίς έγκυρη κάρτα, τα δεδομένα προσαρμογής χρόνου, ο αριθμός κυκλοφορίας του οχήματος, η ταχύτητα που καταγράφεται από τον ταχογράφο, η ώρα της τελευταίας επικυρωμένης θέσης του οχήματος, ο αδιάλειπτος χρόνος οδήγησης, ο εβδομαδιαίος χρόνος οδήγησης κλπ.
Υποχρεωτική ως υπηρεσία για όλες τις χώρες τις Ε.Ε., αλλά στην πράξη ελάχιστες έχουν τον απαραίτητο εξοπλισμό
Σύμφωνα με τους κανονισμούς της ΕΕ, από τις 19 Αυγούστου 2024, όλα τα κράτη μέλη θα έπρεπε κανονικά να διενεργούν ελέγχους ταχογράφων χρησιμοποιώντας συσκευές για την εξ αποστάσεως λήψη παραμέτρων μέσω DSRC.
Εντούτοις στην πράξη, οι χώρες που μέχρι στιγμής διαθέτουν τον συγκεκριμένο εξοπλισμό είναι οι: Πολωνία, Δανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Βέλγιο, Γαλλία, Ιταλία, Αυστρία, Ολλανδία, καθώς και η αστυνομία στην ισπανική περιφέρεια της Καταλονίας.