Των φρονίμων τα παιδιά…
Οι καιρικές συνθήκες του χειμώνα απαιτούν, αναμφίβολα, την κατάλληλη προετοιμασία του αυτοκινήτου μας για απρόσκοπτες μετακινήσεις. Ας αναλάβουμε δράση λοιπόν...
Ρεύμα το ζωοποιό Το κρύο συμβάλλει στη μειωμένη απόδοση της μπαταρίας γιΆ αυτό θα πρέπει να τσεκάρουμε τακτικά την κατάστασή της. Αυτό που πρέπει να κάνουμε είναι να την αφήσουμε ένα ολόκληρο βράδυ συνδεμένη σε ένα φορτιστή και το επόμενο πρωί να τη μετρήσουμε με ένα πολύμετρο. Αν η ένδειξη είναι μικρότερη από 12,5V θα πρέπει να αγοράσουμε καινούργια μπαταρία. Σε μεγάλες περιόδους ακινητοποίησης αποσυνδέουμε τους πόλους, τους οποίους θα πρέπει ούτως ή άλλως να έχουμε περιποιηθεί με βαζελίνη ή ειδικό σπρέι-γράσο για την αποφυγή δημιουργίας αλάτων και οξείδωσης.
Ο έλεγχος της μπαταρίας θα πρέπει να είναι τακτικός, ιδιαίτερα τη χειμερινή περίοδο, ώστε να αποφεύγουμε να μένουμε με τοκλειδί στο χέρι.
Ελαστικές υποθέσεις
Οι ολισθηρές συνθήκες του χειμώνα επιβάλλουν, τόσο την άριστη κατάσταση, όσο και την επιλογή κατάλληλων ελαστικών. Οπτικός έλεγχος και μέτρημα του βάθους πέλματος επιβάλλονται και σε περίπτωση που χρειάζεται, τοποθετούμε νέα ελαστικά. Πάνω από κάθε κόστος είναι η ασφάλειά μας. Αν κινούμαστε σε ορεινές περιοχές, τότε τοποθετούμε και ειδικά χειμερινά ελαστικά M+S (Mud and Snow). Ελέγχουμε τακτικά τις πιέσεις και δεν ξεχνάμε να τσεκάρουμε και την πίεση της ρεζέρβας για να μην βρεθούμε προ εκπλήξεων όταν τη χρειαστούμε.
Περί υαλοκαθαριστήρων...
Η βροχή είναι σύνηθες φαινόμενο το χειμώνα και η οδήγηση χωρίς αποδοτικούς υαλοκαθαριστήρες όχι μόνο ταλαιπωρεί τον οδηγό, αλλά είναι και επικίνδυνη. Αν υπάρχουν φθορές, όπως ξεραμένα ή κομμένα μάκτρα, επιβάλλεται η άμεση αντικατάστασή τους. Αν υπάρχει υποψία παγωνιάς ή χιονόπτωσης, φροντίζουμε να σηκώνουμε τους καθαριστήρες όταν σταθμεύουμε. Επίσης δε χρειάζεται να χιονίσει για να βάλουμε ειδικό σπρέι στις κλειδαριές που θα αποτρέψει το πάγωμά τους. Αυτό μπορεί να γίνει προληπτικά.
Βάλε πλυντήριο
Ο χειμώνας επιβάλλει τη συχνή χρήση του συστήματος πλύσης, που είναι απαραίτητος σύμμαχος για τον οδηγό. Φροντίζουμε λοιπόν να έχουμε γεμάτο το ειδικό δοχείο όχι μόνο με νερό, αλλά και με κατάλληλο πρόσθετο, που και ρόλο απορρυπαντικού παίζει και που δεν αφήνει το υγρό να παγώσει τις κρύες νύχτες. Σε κάθε περίπτωση, πρέπει να έχουμε ρυθμίσει σωστά και τα πιτσιλιστήρια, ώστε το νερό να μην πηγαίνει χαμένο, αλλά να ψεκάζεται σε όσο το δυνατό μεγαλύτερη ωφέλιμη επιφάνεια του παρμπρίζ.
Για να μη σας αλλάξουν τα φώτα
Ρυθμίζουμε σωστά τη δέσμη, αν δεν έχουμε φώτα Xenon που αυτορυθμίζονται και ελέγχουμε τη σωστή λειτουργία όλων των λαμπτήρων στα φώτα πορείας, προβολέων, κινδύνου, φλας, στοπ, όπισθεν, ταμπλό, πλαφονιέρας και φώτα πινακίδας. Στη συνέχεια θα πρέπει να βγάλουμε όλες τις λάμπες και να αλείψουμε με λίγη βαζελίνη τις επαφές τους. Με αυτό τον τρόπο, φροντίζουμε έτσι, ώστε οι λαμπτήρες να μην κολλήσουν πάνω στα σώματα με αποτέλεσμα να μην μπορούν να βγουν εύκολα όταν χρειαστούν αντικατάσταση. Προσοχή όμως, η παραπάνω κίνηση αφορά στους κοινούς λαμπτήρες και όχι σε λάμπες αλογόνου ή Xenon.
Αλυσιδωτές αντιδράσεις
Απαραίτητη είναι η παρουσία αλυσίδων στο χώρο αποσκευών των αυτοκινήτων που κινούνται ή πάνε προς περιοχές που υπάρχουν συχνές χιονοπτώσεις. Ακόμα πιο απαραίτητο είναι να γνωρίζει κανείς πώς να τις τοποθετεί στα ελαστικά του αυτοκινήτου του. Μερικά τεστ σε μέρες καλοκαιρίας θεωρούνται αυτονόητα. Επίσης, αυτονόητο θεωρείται ότι, έχουμε βεβαιωθεί πως έχουμε τη σωστή διάσταση αλυσίδων για τα ελαστικά μας. Οι αλυσίδες μπαίνουν στους κινητήριους τροχούς. Σε περίπτωση τετρακίνητων οχημάτων, αν δεν υπάρχουν 2 ζευγάρια, τότε οι αλυσίδες μπαίνουν μπροστά για να έχουμε «τιμόνι».
Service έκανες;
Εξυπακούεται πως το αυτοκίνητο μας θα πρέπει να είναι σωστά συντηρημένο σύμφωνα με το βιβλίο του κατασκευαστή. Βλέπετε, αν είναι μια φορά ταλαιπωρία να μείνουμε στη μέση του πουθενά το καλοκαίρι, σκεφτείτε πόσες είναι εν μέσω καταιγίδας… Εκτός από την τακτική συντήρηση πάντως, ελέγχουμε συχνά την κατάσταση των φρένων, την πίεση των ελαστικών, το τιμόνι, τα ακρόμπαρα, τις αναρτήσεις και το χειρόφρενο. Τσεκάρουμε τη στάθμη των υγρών φρένων, του συμπλέκτη και του αντιψυκτικού υγρού κινητήρα. Καλό είναι να αλλάζουμε κάθε χρόνο το αντιψυκτικό υγρό και να μην συμπληρώνουμε το κύκλωμα με διαφορετικής μάρκας υγρό, διότι το καθένα έχει διαφορετικές ιδιότητες.
Στα ζεστά…
Απαραίτητος είναι ο έλεγχος του συστήματος θέρμανσης-αερισμού του αυτοκινήτου. Η σωστή λειτουργία του δεν αφορά μόνο στην άνεση μας, αλλά και στην ασφάλειά μας. Μπορείτε να σκεφτείτε την οδήγηση την ώρα που τουρτουρίζετε από το κρύο; Επίσης, η μη λειτουργία της θέρμανσης θα μας κάνει να οδηγούμε φορώντας πολλά ρούχα ή παλτό με επιπτώσεις στη σωστή οδήγηση, λόγω μειωμένης ευκινησίας. Επίσης, ο μη σωστός εξαερισμός θα θαμπώνει τα τζάμια κάνοντας την οδήγηση επικίνδυνη.
Για να μην μπάζει
Ο προνοητικός οδηγός έχει φροντίσει να περιποιείται τα λάστιχα που περιβάλλουν τα τζάμια του αυτοκινήτου με βαζελίνη ή ειδικά προϊόντα. Σε κάθε περίπτωση όμως, χρειάζεται να τσεκάρουμε την κατάσταση των τσιμουχών για να μην έχουμε δυσάρεστες εισροές νερών της μέρες με βροχή. Φροντίζουμε να έχουμε καθαρά τα λούκια αποχέτευσης που υπάρχουν μπροστά από το παρμπρίζ. Ακόμα μεγαλύτερη προσοχή χρειάζεται να δίνουν για το θέμα της στεγανότητας και της απομάκρυνσης των νερών, οι ιδιοκτήτες cabriolet μοντέλων.
Φίλε οδηγέ!
Επειδή τα δεδομένα του χειμώνα αλλάζουν, θα πρέπει να οδηγούμε πιο προσεκτικά από τις άλλες εποχές. Δε θα πρέπει να δείχνουμε υπεραισιοδοξία στο αυτοκίνητό μας, όσο ικανά συστήματα και αν διαθέτει, ενώ οι αποστάσεις που θα κρατάμε από τα προπορευόμενα αυτοκίνητα θα πρέπει να είναι μεγαλύτερες από άλλες φορές με καλό καιρό. Οι κινήσεις του τιμονιού, του φρένου και του γκαζιού θα πρέπει να είναι ομαλότερες, διότι ο έλεγχος μπορεί να χαθεί πολύ εύκολα. Καλό επίσης είναι να βλέπουμε μπροστά από την κυκλοφορία των οχημάτων, ώστε να αντιληφθούμε γρηγορότερα ένα συμβάν, π.χ. ένα ξαφνικό φρενάρισμα.