DPF: Το Φίλτρο που …του κόβει το κάπνισμα !
4.966 Επισκέψεις στο άρθρο
Οι σύγχρονοι κανόνες αντιρρύπανσης, έθεσαν την αναγκαιότητα για μείωση των ρύπων των πετρελαιοκινητήρων. Έτσι η τελευταία θέσπιση νόμων για τα καυσαέρια (Euro 4), επιβάλλει την εφαρμογή Φίλτρου Σωματιδίων (Dpf) σε έναν πετρελαιοκινητήρα.
Που βρίσκεται – Τι κάνει το φίλτρο σωματιδίων
Το φίλτρο σωματιδίων με καταλυτική επίστρωση βρίσκεται τοποθετημένο στην ροή των καυσαερίων αμέσως μετά το τούρμπο.
Ο καταλύτης οξείδωσης και το φίλτρο σωματιδίων συνδυάστηκαν σε ένα μόνο εξάρτημα το οποίο ονομάζεται φίλτρο σωματιδίων με καταλυτική επίστρωση. Ως φίλτρο σωματιδίων φιλτράρει τα σωματίδια αιθάλης απο τα καυσαέρια και ώς καταλύτης μετατρέπει τους υδρογονάθρακες και το μονοξείδιο του άνθρακα σε νέρο και διοξείδιο του άνθρακα.
Από τι αποτελείται – Πως δουλεύει
Το φίλτρο σωματιδιών πετρελαίου αποτελείται από καρβίδιο του πυριτίου πάνω σε κυψελοειδές κεραμίκο σώμα. Αυτό το κεραμικό σώμα χωρίζεται σε πολλά διατεταγμένα παράλληλα μικρά κανάλια τα οποία βρίσκονται σφραγισμένα εναλλάξ.
Με αυτό τον τρόπο δημιουργούνται κανάλια εισαγωγής και εξαγωγής, τα οποία τα χωρίζει το τοίχωμα του φίλτρου το οποίο είναι πορώδες. Το σώμα από καρβίδιο του πυριτίου φέρει μια στρώση από οξείδιο αλουμινίου και Ceroxid και είναι χρήσιμη για τον καταλύτη, αυτό το μίγμα είναι επιστρωμένο με το ευγενές μέταλλο πλατίνα το οποίο εδώ λειτουργεί σαν καταλύτης.
Όπως φαίνεται και στο σχήμα 3 επειδή τα κανάλια εισαγωγής και εξαγωγης κλείνουν εναλλάξ, τα σωματίδια αιθάλης θα πρέπει να περάσουν μέσα απο το πορώδες τοίχωμα του φίλτρου από καρβίδιο, έτσι κατακρατούνται τα σωματίδια αιθάλης στα κανάλια εισαγωγής.
Το φίλτρο σωματιδίων χρειάζεται ένα ορισμένο μήκος για να μπορέσει έτσι να συγκρατηθεί ένας μεγάλος όγκος αιθάλης.Επίσης η ποσότητα της πλατίνας πρέπει να είναι συγκεκριμένη για να πετύχουμε το καταλυτικό φαινόμενο και χωρισμένη σε ζώνες,π.χ στο εμπρόσθιο μέρος του φιλτρου βρίσκεται πολλή πλατίνα και στο πίσω μέρος λιγότερη,με αυτόν το τρόπο πετυχαίνουμε το εξής:
Οταν ο κινητήρας βρίσκεται σε κανονική λειτουργία το φίλτρο σωματιδίων θερμαίνεται γρήγορα στο εμπρόσθιο μέρος,με την υψηλή ποσότητα πλατίνας που έχουμε σε αυτη την περιοχή το φίλτρο δρα σαν καταλύτης.
Ενας τρόπος για να έχει μεγαλύτερη διάρκεια ζωής το φίλτρο είναι η αναγέννηση,το φίλτρο θα πρέπει να ελευθερώνεται συχνά απο τα σωματίδια αιθάλης για να μην φράζει.Αυτο επιτυγχάνεται με δυο τρόπους:
-την παθητική αναγέννηση και
-την ενεργητική αναγεννηση,
Σε καμία απο τις δυο περιπτώσεις δεν γινεται αντιληπτή απο τον οδηγο.Στην πρώτη περίπτωση λόγω υψηλής θερμοκρασίας των καυσαερίων τα σωματίδια αιθάλης καίγονται συνέχεια,μέσω αντίδρασης με το διοξείδιο του αζώτου μετατρέπονται σε διοξείδιο του άνθρακα.Αυτο γίνεται στην περίπτωση που το όχημα κινείται σε αυτοκινητόδρομο,τότε έχουμε παθητική αναγέννηση.
Οταν το όχημα κινείται στην πόλη η θερμοκρασία καυσαερίων είναι χαμηλή και τα σωματίδια αιθάλης δεν καίγονται αλλά συσσωρέυονται,τότε ο αισθητήρας πίεσης που βρίσκεται στο φίλτρο εισηγείται την ενεργό αναγέννηση στον εγκέφαλο του κινητήρα με σκοπό να αυξήσει την θερμοκρασία των καυσαερίων για να καούν τα σωματίδια.
Αυτό έχει διάρκεια 10 περίπου λεπτά φτάνοντας την θερμοκρασία καυσαερίων στους 600-650C βαθμούς. Απο αυτή την υψηλή θερμοκρασία ο άνθρακας που περιέχουν τα σωματίδια οξειδώνεται με το οξυγόνο και μετατρέπεται σε διοξείδιο του άνθρακα.
Για μεγαλύτερη διάρκεια του φίλτρου
α)λάδια με προδιαγραφές DPF
β)οδήγηση αυτοκινήτου σε ανοιχτό δρόμο ωστε να καθαρίζει το φίλτρο
(τουλάχιστον 20 λεπτά με σταθερη ταχύτητα και στροφές κινητήρα)
γ)καθαριστικό φίλτρου στο ντεπόζιτο πετρελαίου καθε 4-6 μήνες
Tip για Επαγγελματίες (Συνεργείων)
Tα διαγνωστικά που έχετε στο συνεργείο σας έχουν την δυνατότητα καθαρισμού του φίλτρου,ενημερώστε τους πελάτες σας που ειναι κάτοχοι diesel οχήματος για την συντήρηση του.
Το άρθρο είναι του κύριου Τάκη Πετρόπουλου
Ηλεκτρολόγου-Τεχνικού εκπαιδευτή
[email protected]
Το φίλτρο σωματιδίων με καταλυτική επίστρωση βρίσκεται τοποθετημένο στην ροή των καυσαερίων αμέσως μετά το τούρμπο.
Ο καταλύτης οξείδωσης και το φίλτρο σωματιδίων συνδυάστηκαν σε ένα μόνο εξάρτημα το οποίο ονομάζεται φίλτρο σωματιδίων με καταλυτική επίστρωση. Ως φίλτρο σωματιδίων φιλτράρει τα σωματίδια αιθάλης απο τα καυσαέρια και ώς καταλύτης μετατρέπει τους υδρογονάθρακες και το μονοξείδιο του άνθρακα σε νέρο και διοξείδιο του άνθρακα.
Από τι αποτελείται – Πως δουλεύει
Το φίλτρο σωματιδιών πετρελαίου αποτελείται από καρβίδιο του πυριτίου πάνω σε κυψελοειδές κεραμίκο σώμα. Αυτό το κεραμικό σώμα χωρίζεται σε πολλά διατεταγμένα παράλληλα μικρά κανάλια τα οποία βρίσκονται σφραγισμένα εναλλάξ.
Με αυτό τον τρόπο δημιουργούνται κανάλια εισαγωγής και εξαγωγής, τα οποία τα χωρίζει το τοίχωμα του φίλτρου το οποίο είναι πορώδες. Το σώμα από καρβίδιο του πυριτίου φέρει μια στρώση από οξείδιο αλουμινίου και Ceroxid και είναι χρήσιμη για τον καταλύτη, αυτό το μίγμα είναι επιστρωμένο με το ευγενές μέταλλο πλατίνα το οποίο εδώ λειτουργεί σαν καταλύτης.
Όπως φαίνεται και στο σχήμα 3 επειδή τα κανάλια εισαγωγής και εξαγωγης κλείνουν εναλλάξ, τα σωματίδια αιθάλης θα πρέπει να περάσουν μέσα απο το πορώδες τοίχωμα του φίλτρου από καρβίδιο, έτσι κατακρατούνται τα σωματίδια αιθάλης στα κανάλια εισαγωγής.
Το φίλτρο σωματιδίων χρειάζεται ένα ορισμένο μήκος για να μπορέσει έτσι να συγκρατηθεί ένας μεγάλος όγκος αιθάλης.Επίσης η ποσότητα της πλατίνας πρέπει να είναι συγκεκριμένη για να πετύχουμε το καταλυτικό φαινόμενο και χωρισμένη σε ζώνες,π.χ στο εμπρόσθιο μέρος του φιλτρου βρίσκεται πολλή πλατίνα και στο πίσω μέρος λιγότερη,με αυτόν το τρόπο πετυχαίνουμε το εξής:
Οταν ο κινητήρας βρίσκεται σε κανονική λειτουργία το φίλτρο σωματιδίων θερμαίνεται γρήγορα στο εμπρόσθιο μέρος,με την υψηλή ποσότητα πλατίνας που έχουμε σε αυτη την περιοχή το φίλτρο δρα σαν καταλύτης.
Ενας τρόπος για να έχει μεγαλύτερη διάρκεια ζωής το φίλτρο είναι η αναγέννηση,το φίλτρο θα πρέπει να ελευθερώνεται συχνά απο τα σωματίδια αιθάλης για να μην φράζει.Αυτο επιτυγχάνεται με δυο τρόπους:
-την παθητική αναγέννηση και
-την ενεργητική αναγεννηση,
Σε καμία απο τις δυο περιπτώσεις δεν γινεται αντιληπτή απο τον οδηγο.Στην πρώτη περίπτωση λόγω υψηλής θερμοκρασίας των καυσαερίων τα σωματίδια αιθάλης καίγονται συνέχεια,μέσω αντίδρασης με το διοξείδιο του αζώτου μετατρέπονται σε διοξείδιο του άνθρακα.Αυτο γίνεται στην περίπτωση που το όχημα κινείται σε αυτοκινητόδρομο,τότε έχουμε παθητική αναγέννηση.
Οταν το όχημα κινείται στην πόλη η θερμοκρασία καυσαερίων είναι χαμηλή και τα σωματίδια αιθάλης δεν καίγονται αλλά συσσωρέυονται,τότε ο αισθητήρας πίεσης που βρίσκεται στο φίλτρο εισηγείται την ενεργό αναγέννηση στον εγκέφαλο του κινητήρα με σκοπό να αυξήσει την θερμοκρασία των καυσαερίων για να καούν τα σωματίδια.
Αυτό έχει διάρκεια 10 περίπου λεπτά φτάνοντας την θερμοκρασία καυσαερίων στους 600-650C βαθμούς. Απο αυτή την υψηλή θερμοκρασία ο άνθρακας που περιέχουν τα σωματίδια οξειδώνεται με το οξυγόνο και μετατρέπεται σε διοξείδιο του άνθρακα.
Για μεγαλύτερη διάρκεια του φίλτρου
α)λάδια με προδιαγραφές DPF
β)οδήγηση αυτοκινήτου σε ανοιχτό δρόμο ωστε να καθαρίζει το φίλτρο
(τουλάχιστον 20 λεπτά με σταθερη ταχύτητα και στροφές κινητήρα)
γ)καθαριστικό φίλτρου στο ντεπόζιτο πετρελαίου καθε 4-6 μήνες
Tip για Επαγγελματίες (Συνεργείων)
Tα διαγνωστικά που έχετε στο συνεργείο σας έχουν την δυνατότητα καθαρισμού του φίλτρου,ενημερώστε τους πελάτες σας που ειναι κάτοχοι diesel οχήματος για την συντήρηση του.
Το άρθρο είναι του κύριου Τάκη Πετρόπουλου
Ηλεκτρολόγου-Τεχνικού εκπαιδευτή
[email protected]
VIAXON: Εξειδίκευση 50 χρόνων στους κεντρικούς άξονες μετάδοσης κίνησης | ΣΕΜΕΡΤΖΙΔΗΣ – ΣΙΝΟΣ Ο.Ε.: Εγγύηση στις υπηρεσίες diesel! |