Αλλάζει τα δεδομένα
3.100 Επισκέψεις στο άρθρο (5/2/2013)
Κίνηση- ματ στην κατηγορία των ελαφρών επαγγελματικών πραγματοποίησε η Mercedes-Benz καθώς, μετά τα Vito και Sprinter, έρχεται να προσφέρει μια νέα –μικρότερη σε διαστάσεις- πρόταση που ωστόσο, δεν έχει να ζηλέψει τίποτε σε θέματα άνεσης, ασφάλειας, μεταφορικών δυνατοτήτων και εφαρμοσμένης τεχνολογίας.
Ο νέος «Τιτάνας της πόλης», αν θέλουμε να ακριβολογήσουμε με την ονομασία του Citan (City+ Titan), είναι πλέον διαθέσιμος και στην ελληνική αγορά σε πολλαπλές εκδόσεις αμαξώματος και κόστος αγοράς που σύμφωνα με ελληνική αντιπροσωπεία, ξεκινά από τα 13.700 ευρώ!
Το νέο Vanette της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας που είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε είναι διαθέσιμο με τρία μήκη μεταξονίου και αμαξώματος, ενώ η γκάμα των κινητήρων του προς το παρόν, περιλαμβάνει δύο εκδόσεις ενός πετρελαιοκινητήρα 1,5 λτ. που αποδίδουν ισχύ 75 ή 90 ίππων και ροπή 180 ή 200 Nm αντίστοιχα.
Σχεδιαστικά, το νέο Citan κερδίζει άμεσα τις εντυπώσεις με την ομοιογένεια των γραμμών του και τις έντονες καμπύλες και ακμές. Το εμπρόσθιο τμήμα είναι επιβλητικό και δηλώνει ξεκάθαρα πως πρόκειται για έναν εκπρόσωπο της Mercedes-Benz, ενώ η έκδοση με το μεσαίο μεταξόνιο και μήκος αμαξώματος (4.321 χλστ.) αποδεικνύεται ιδιαίτερα ευέλικτη χάρη στο μεγάλο κόψιμο του τιμονιού.
Τέλος, αξίζει να σημειώσουμε πως η ειδική πορτοκαλοκόκκινη αυτοκόλλητη μεμβράνη του μοντέλου που μας διέθεσε η ελληνική αντιπροσωπεία αναβαθμίζει σημαντικά την συνολική εικόνα του οχήματος αν και δυστυχώς δεν περιλαμβάνεται στο χρωματολόγιο του.
Εσωτερικό: Ο οδηγός στο επίκεντρο
Από τη στιγμή που ο οδηγός θα καθίσει στο αναπαυτικό κάθισμα του, το πρώτο στοιχείο που θα αντιληφθεί είναι πως τα πάντα έχουν σχεδιαστεί και τοποθετηθεί με αυτόν στο επίκεντρο.
Το σχήμα και η σχεδίαση του ταμπλό και της κεντρικής κονσόλας ουσιαστικά τον «αγκαλιάζουν» και η εξοικείωση του με όλα τα χειριστήρια είναι άμεση. Η θέση του επιλογέα ταχυτήτων δεν θα μπορούσε να είναι καλύτερα μελετημένη, ενώ η μοναδική μας ένσταση αφορά στις ρυθμίσεις της κολόνας του τιμονιού καθώς, στα άτομα με ύψος άνω των 1,8μ., το πάνω μέρος του τιμονιού «κρύβει» το πάνω μέρος του πίνακα οργάνων.
Πέραν αυτού, το Mercedes-Benz Citan μπορεί να υπερηφανεύεται για την… φιλοξενία που προσφέρει στους επιβάτες του καθώς ακόμα και μετά από πολύωρα δρομολόγια, ο οδηγός θα εξακολουθεί να νιώθει άνετα.
Τέλος, ανάλογα με τις απαιτήσεις του οδηγού, ο εξοπλισμός άνεσης και ασφάλειας μπορεί να κριθεί ποικιλοτρόπως αν και οφείλουμε να ομολογήσουμε πως η βασική έκδοση είναι μάλλον ελλιπώς εξοπλισμένη.
Χώρος φόρτωσης: Για φορτία με όγκο έως 3,8 κ.μ. και βάρος έως 810 κιλά
Το νέο vanette της Mercedes-Benz προσφέρεται σε εκδόσεις με τρία μήκη μεταξονίου και αμαξώματος με το μήκος του χώρου φόρτωσης να κυμαίνεται από τα 1.369- 2.137 χλστ.
Το όχημα που είχαμε στην διάθεση μας ήταν η έκδοση Long με το μεσαίο αμάξωμα και χώρο φόρτωσης με μήκος 1.753 χλστ.
Το πλάτος ανέρχεται στα 1.460 χλστ. και μεταξύ των θόλων στα 1.219 χλστ. ενώ το ωφέλιμο ύψος ορίζεται στα 1.258 χλστ.
Οι εν λόγω εκδόσεις του Citan είναι σε θέση να μεταφέρουν προϊόντα με όγκο έως και 3,1 κ.μ. και βάρος από 630- 760 κιλά.
Σε αυτό το σημείο, αξίζει να σημειώσουμε πως υπάρχουν διαθέσιμες και εκδόσεις με ειδικό αναδιπλούμενο κάθισμα συνοδηγού και διαχωριστικό, γεγονός που αυξάνει ακόμα περισσότερο το ωφέλιμο μήκος του χώρου φόρτωσης, ενώ στον προαιρετικό εξοπλισμό του Citan προσφέρονται και λύσεις για τη μεταφορά αντικειμένων μεγάλου μήκους, όπως η ειδική καταπακτή στο πίσω μέρος της οροφής.
Επιπρόσθετα, το Citan είναι σε θέση να έλξει φορτία βάρους έως και 1.050 κιλών (με φρένα), ενώ στην οροφή του μπορούν να μεταφερθούν αντικείμενα με βάρος έως και 100 κιλά.
Οδική συμπεριφορά: Εξαιρετική ποιότητα κύλισης
Ένα από τα πρώτα στοιχεία που αντιλαμβάνεται κάποιος πίσω από το τιμόνι του Mercedes-Benz Citan, είναι η εξαιρετική ποιότητα κύλισης με την προσεγμένη ρύθμιση της ανάρτησης να φιλτράρει ιδανικά ακόμα και τις έντονες ανωμαλίες του οδοστρώματος (με ή χωρίς φορτίο).
Παράλληλα, το μεγάλο κόψιμο του τιμονιού ευνοεί σαφέστατα την ευελιξία του γερμανικού Vanette, ενώ οι μεγάλοι καθρέπτες περιορίζουν τα «νεκρά» σημεία στο οπτικό πεδίο του οδηγού.
Ωστόσο, τα σημαντικά νέα έρχονται από τον εξοπλισμό του οχήματος και συγκεκριμένα τα πολλαπλά ηλεκτρονικά συστήματα που ελέγχουν την ενεργητική ασφάλεια του Citan κάτω από όλες τις συνθήκες.
Το Adaptive ESP με δυνατότητα ρύθμισης των αντιδράσεων του ανάλογα με το φορτίο ή την ρυμούλκηση φορτίου, ενσωματώνει τις λειτουργίες επιμέρους συστημάτων όπως τα ABS®, VDC® (Vehicle Dynamic Control), TCS® (Traction Control System) και ASR® (Acceleration Skid Control) που αναλαμβάνουν να εκμηδενίσουν τις όποιες δυναμικές αντιδράσεις του οχήματος (υποστροφή, υπερστροφή, απώλεια πρόσφυσης τροχών κατά την εκκίνηση ή την ακραία επιβράδυνση κ.ά.)
Κινητήρας: Ελαστικός και με εκπομπές από 112 gr CO2/km
Στην παρούσα φάση, το Citan είναι διαθέσιμο με δύο εκδόσεις ενός πετρελαιοκινητήρα 1,5 λτ. που αποδίδουν ισχύ 75 και 90 ίππων. Η Mercedes-Benz Ελλάς μας παρείχε την έκδοση με τους 90 ίππους (109 CDI) που προσφέρει ροπή 200 Nm από τις 1.750- 3.000 σ.α.λ.
Στην πράξη, το εν λόγω μηχανικό σύνολο διακρίνεται για την ελαστικότητα του και την πολύ χαμηλή μέση κατανάλωση καυσίμου που περιορίζεται έως και στα 4,3 λτ./100 χλμ. για μεικτό κύκλο κίνησης. Σε συνδυασμό μάλιστα με το πακέτο «BlueEFFICIENCY», ο κινητήρας αυτός εκπέμπει έως και μόλις 112 g CO2/km, γεγονός που επιτρέπει την ελεύθερη είσοδο του εντός των ορίων του Πράσινου Δακτυλίου, δεδομένου ότι και το μεικτό βάρος του οχήματος δεν υπερβαίνει τους 2,2t.
Αναφορικά με το πακέτο «BlueEFFICIENCY», πληροφοριακά αναφέρουμε πως περιλαμβάνει μεταξύ άλλων στοιχεία όπως είναι η ένδειξη εναλλαγής των σχέσεων στον πίνακα οργάνων, σύστημα ECO Start/Stop κ.ά. Για το τέλος, αφήσαμε ένα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία του Mercedes-Benz Citan που δεν είναι άλλο από τα διαστήματα μεταξύ των προγραμματισμένων εργασιών συντήρησης του που ορίζονται στα 40.000 χλμ. (ή ανά 2 έτη).