Τελικά, πρόκειται για ένα ελαφρύ επαγγελματικό 3,5t. ή ένα ελαφρύ φορτηγό; Ένα σκληροτράχηλο «εργάτη» με τεράστιες μεταφορικές δυνατότητες ή ένα προηγμένο τεχνολογικά όχημα, με οδική συμπεριφορά επιβατικού; Το νέο Iveco Daily είναι απλώς ένα «φορτηγό πόλης.
Από την πρώτη κιόλας –οπτική- επαφή με το νέο Iveco Daily κατέστη σαφές, πως δεν είχαμε να κάνουμε με ακόμα ένα ελαφρύ επαγγελματικό της κατηγορίας των Van, αλλά ένα ιδιαίτερο όχημα. Ο τεράστιος όγκος του (μήκος αμαξώματος 5.997 χλστ. και χώρος φόρτωσης 12,0 κ.μ.) συνηγορούσε στο ότι, το Daily έχει κατασκευαστεί για να μεταφέρει εμπορεύματα. Ωστόσο, δεν μπορείς να παραβλέψεις την κομψή αισθητική του εμπρόσθιου τμήματος ή την ντελικάτη μορφή του πίσω μέρους.
Σχεδιαστικά, το νέο Daily κερδίζει άμεσα τις εντυπώσεις, όντας κομψό και απέριττο και πλέον διαφοροποιείται πλήρως από τον προκάτοχό του, καθώς τόσο η μάσκα -που περιλαμβάνει πλέον τρεις μεγάλους αεραγωγούς- όσο και τα φωτιστικά σώματα είναι νέα. Παράλληλα, ο προφυλακτήρας είναι μεγαλύτερων διαστάσεων και μπορεί προαιρετικά να φιλοξενήσει προβολείς ομίχλης. Οι πλευρικοί δείκτες πορείας έχουν μετακομίσει στους –νέας σχεδίασης και μεγαλύτερου μεγέθους- καθρέφτες, ενώ στο οπίσθιο τμήμα τα φωτιστικά σώματα είναι μεγαλύτερου μεγέθους και στο πάνω μέρος έχει τοποθετηθεί μια μικρή αεροτομή και το τρίτο φωτιστικό σώμα «STOP».
Η τεχνογνωσία της ιταλικής εταιρείας στην κατασκευή επαγγελματικών οχημάτων είναι μεγάλη και δεν πρέπει να λησμονούμε, πως το Daily έχει ήδη ανακηρυχθεί ως «International Van of the Year» για το 2000, ενώ από το 1978, οπότε και πρωτοπαρουσιάστηκε, μέχρι το 1995 είχαν πωληθεί περισσότερα από 450.000 οχήματα σε παγκόσμιο επίπεδο. Με τεράστια ποικιλία εκδόσεων, που περιλαμβάνει οχήματα Van, καμπίνας-σασί, ή μεταφοράς προσωπικού (έως και 28 επιβάτες με μήκος οχήματος 8,6 μέτρων), το Iveco Daily είναι σε θέση να μεταφέρει αντικείμενα όγκου από 7-17,2 κ.μ. και το μεικτό βάρος του κυμαίνεται από τους 2,8-6,5 τόνους (7 τόνοι στην προαναφερθείσα επιβατική έκδοση).
Ο πίσω άξονας μπορεί να φέρει μονούς ή διπλούς τροχούς αλλά και αερανάρτηση. Παράλληλα, τα προηγμένα συστήματα ελέγχου της οδικής συμπεριφοράς του οχήματος, σε συνδυασμό με τον πληρέστατο εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας -που μεταξύ άλλων περιλαμβάνει αισθητήρα στάθμευσης, πλευρικούς αερόσακους, καθώς και οροφής, δορυφορική πλοήγηση, έως και hands-free Bluetooth ηχοσύστημα, με MP3-player- δημιουργούν το πολυσύνθετο προφίλ ενός επαγγελματικού οχήματος, που προσφέρει ανέσεις επιβατικού, ή ενός «σκληροτράχηλου» εργαλείου, που δεν έχει και πολλά να ζηλέψει από ένα ελαφρύ φορτηγό αστικών διανομών.
Σημαντικά αναβαθμισμένη πηγή ισχύος
Ο κινητήρας που κινεί την έκδοση που είχαμε διαθέσιμη από την ελληνική αντιπροσωπεία, για τις ανάγκες της δοκιμής που παρουσιάζουμε, είναι 3λιτρος, με τέσσερις βαλβίδες για κάθε έναν από τους τέσσερις -τοποθετημένους σε σειρά- κυλίνδρους του. Το σύστημα κοινής γραμμής τροφοδοσίας (Common-Rail) διασφαλίζει αυξημένη απόδοση και ταυτόχρονη μείωση της μέσης κατανάλωσης καυσίμου, ενώ χάρη στην τεχνολογία EGR (Exhaust Gas Recirculation) και στο φίλτρο DPF (Diesel Particulate Filter), καλύπτει τις προδιαγραφές, αναφορικά με τις εκπομπές ρύπων που ορίζει η νόρμα Euro 4. Η μέγιστη τιμή της αποδιδόμενης ισχύος του 3,0 HPI (High Performance Injection) κινητήρα ανέρχεται στους 146 ίππους και η ροπή των 350 Nm παραμένει σταθερή από τις 1.250-3.000 σ.α.λ. Αξίζει να σημειώσουμε, πως το νέο Daily είναι διαθέσιμο και στην τρίλιτρη έκδοση HPT (High Performance Turbine), με ισχύ 176 ίππων και ροπή 400 Nm. Τέλος, ο μικρότερης χωρητικότητας κινητήρας των 2.286 χλστ. (επίσης Euro 4) φέρει πλέον μεταβλητής γεωμετρίας turbo και διατίθεται σε εκδόσεις με ισχύ 96 ή 116 ίππων και ροπή 240 ή 270 Nm, αντίστοιχα.
Πλήρως αναβαθμισμένη αισθητική
Οι διαφορές στο εσωτερικό του νέου Daily σε σχέση με τον προκάτοχό του είναι περισσότερες από ό,τι στην εξωτερική εμφάνισή του. Τόσο ο πίνακας οργάνων όσο και το ταμπλό, η κεντρική κονσόλα και οι επενδύσεις των θυρών έχουν επανασχεδιαστεί από λευκό χαρτί, προκειμένου να δημιουργηθεί ένα περιβάλλον εργασίας, που να καλύπτει απόλυτα τις ανάγκες του οδηγού σε ό,τι έχει να κάνει με τις απαιτήσεις της δουλειάς, αλλά και σε θέματα που άπτονται της ασφάλειας και της άνεσής του.
Η νέα διάταξη των οργάνων στο σχετικό πίνακα είναι σαφώς πιο λειτουργική και η οθόνη πολλαπλών ενδείξεων προσφέρει συνεχή πληροφόρηση σχετικά με όλες τις λειτουργίες του οχήματος. Σε αυτό μεγάλο ρόλο διαδραματίζει και το νέο ηλεκτρικό σύστημα CAN-BUS, που διαθέτει πλέον το νέο Daily. Η κεντρική κονσόλα είναι επίσης νέα και περιλαμβάνει υποδοχές για το ηχοσύστημα, τον ταχογράφο, ενώ οι πολλαπλές θήκες που έχουν προβλεφθεί, δεν επηρεάζονται από τη «μετακόμιση» του επιλογέα ταχυτήτων στο κάτω μέρος της. Η τελευταία λεπτομέρεια βελτιώνει σημαντικά την άνεση στις μετακινήσεις εντός του οχήματος, ενώ και η θέση που έχει επιλεγεί, είναι πολύ καλή από εργονομικής απόψεως.
Τόσο στο εσωτερικό των θυρών, όσο και στο ταμπλό έχουν προβλεφθεί πολλές θέσεις για μικροαντικείμενα (ασφαλιζόμενες ή μη), ενώ διαθέσιμες είναι και δύο πολύ πρακτικές αναδιπλούμενες ποτηροθήκες.
Το κάθισμα του οδηγού είναι νέο και στις πολλαπλές ρυθμίσεις του περιλαμβάνεται και μια που αφορά στη ρύθμιση της αερανάρτησής του, ανάλογα με το βάρος του χειριστή του οχήματος. Τα καθίσματα είναι αναπαυτικά, ενώ μια ειδική χειρολαβή στο κέντρο της οροφής της καμπίνας εξυπηρετεί τις ανάγκες του ενός εκ των δύο επιβατών, που μπορούν να φιλοξενηθούν στον ευρύχωρο διπλό πάγκο.
Προορισμένο για όλες τις χρήσεις
Ανάλογα με τη χρήση για την οποία προορίζεται, το νέο Iveco Daily διατίθεται σε τρεις κλάσεις (L, C και S), δύο κινητήρες με πέντε διαφορετικές εκδόσεις -αναφορικά με την αποδιδόμενη ισχύ του (από 96-176 ίππους)- και μια πληθώρα διαστάσεων του αμαξώματος -και κατ’ επέκταση του χώρου φόρτωσης. Το μήκος του μεταξονίου κυμαίνεται από τα 3.000-4.750 χλστ. (από 3.000-3.950 χλστ. για τα Van) και ο όγκος του χώρου φόρτωσης από τα 7,0-17,2 κ.μ. Οι επιλογές στο ύψος της οροφής είναι τρεις (1.545-1.900-2.100 χλστ.).
Παράλληλα, όπως προαναφέραμε, είναι διαθέσιμο και ως mini-bus, με μήκος έως και 8,6 μέτρων και δυνατότητα μεταφοράς έως 28 επιβατών, με πρόβλεψη για ΑΜΕΑ, φυσικά.
Τεράστιες μεταφορικές δυνατότητες
Ανάλογα με το μεικτό βάρος, το Daily διατίθεται σε τρεις κλάσεις, τις L,C,S, πέντε διαφορετικούς κινητήρες, πολλά μεταξόνια, ύψη-μήκη-όγκους του χώρου φόρτωσης και συνδυασμούς στους τύπους και στον αριθμό των πλευρικών και των οπίσθιων θυρών (νέο είναι το σύστημα ασφάλισης των πίσω θυρών), δύο πλαφονιέρες στο εσωτερικό του χώρου φόρτωσης και τρίτο στοπ στο επάνω τμήμα του πίσω μέρους του οχήματος. Ο όγκος του χώρου φόρτωσης στα Van κυμαίνεται από τα 7,3-17 κ.μ. και το μεικτό βάρος από τους 3,5-6,5t. Αντίστοιχα, το μέγιστο ωφέλιμο βάρος του φορτίου που μπορεί να υποστηρίξει, κυμαίνεται μεταξύ των 1.205-3.640 κιλών.
Σταθερό και άνετο στο δρόμο
Ιδιαίτερα θετικές είναι οι εντυπώσεις που αποκομίσαμε από τη σύντομη οδηγική μας επαφή με τη νέα γενιά του Daily. Η κίνηση μεταδίδεται στους πίσω τροχούς, γεγονός που σαφώς και ευνοεί το ιταλικό μοντέλο στις περιπτώσεις που μεταφέρει βαρύ φορτίο, ενώ ο κινητήρας των 146 ίππων είναι ικανός να προσφέρει πολύ καλές επιταχύνσεις τόσο από στάση, όσο και εν κινήσει. Δυστυχώς, το μοντέλο της δοκιμής δεν εφοδιαζόταν με τα προηγμένα συστήματα ελέγχου της οδικής συμπεριφοράς ABS με EBD και ESP με ASR, προκειμένου να υπάρχει σαφέστερη εικόνα σχετικά με την περαιτέρω βελτίωση της -έτσι και αλλιώς- πολύ καλής εικόνας που παρουσιάζει το Daily, κάτω από όλες τις συνθήκες. Οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες προσφέρουν πολύ καλή περιφερειακή ορατότητα στον οδηγό, αν και ένα μικρό τμήμα των μεγάλων καθρεφτών δυστυχώς καλύπτεται από την κολώνα. Το σύστημα διεύθυνσης είναι σαφές, γρήγορο και με μεγάλο κόψιμο, ευνοώντας του χειρισμούς σε περιορισμένους χώρους.
Πολύ καλή είναι και η συνεργασία του κινητήρα με το σειριακό κιβώτιο (5 σχέσεων) με το οποίο εφοδιαζόταν το μοντέλο της δοκιμής, αν και θα θέλαμε να είναι πιο γρήγορες οι εναλλαγές των σχέσεων στην πλήρως αυτοματοποιημένη λειτουργία του. Σε κάθε περίπτωση πάντως, αποτελεί ένα τεράστιο πλεονέκτημα κατά την κίνηση εντός της πόλης και ιδιαίτερα σε περιπτώσεις με έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Πληροφοριακά αξίζει να αναφέρουμε, πως το σύστημα ABS, σε συνδυασμό με το αναβαθμισμένο σύστημα πέδησης, που περιλαμβάνει δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς, επιτρέπει την ακινητοποίηση του οχήματος από ταχύτητα 100 χλμ./ώρα σε μόλις 42 μέτρα (εκδόσεις Van έως 3,5 τόνων με πλήρες φορτίο). Παράλληλα, το σύστημα ESP περιλαμβάνει -μεταξύ άλλων-και τη λειτουργία Hill Holder System, που διευκολύνει την εκκίνηση του οχήματος σε δρόμους με έντονη κλίση. Τέλος, οι νέες δεξαμενές καυσίμου έχουν σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να διατηρείται πάντοτε η ελάχιστη απόσταση του αμαξώματος από το οδόστρωμα στα 200 χλστ.