Κατά τη διαδικασία του Platooning, τα οχήματα εντός του συρμού κινούνται τηρώντας ελάχιστες αποστάσεις ασφαλείας από τα προπορευόμενα…

… με τον οδηγό να μην επιφορτίζεται με τον έλεγχο τήρησης της εν λόγω απόστασης καθώς, δεν θα μπορούσε να αντιδράσει έτσι και αλλιώς έγκαιρα.

Ειδικοί αισθητήρες / ραντάρ και κάμερες σε συνδυασμό με συστήματα όπως το Emergence Brake Assist αναλαμβάνουν να μειώσουν δραστικά τις περιπτώσεις συγκρούσεων λόγω της μη τήρησης των προβλεπόμενων αποστάσεων ασφαλείας από προπορευόμενα οχήματα, ακόμη και στην περίπτωση που ο οδηγός δεν προλάβει να επέμβει άμεσα.

Νέες τεχνολογίες στα συστήματα μετάδοσης της κίνησης

Στο… δρόμο προς την πλήρη αυτονόμηση της κίνησης των μελλοντικών οχημάτων, όταν και στο «Επίπεδο 5» δεν θα απαιτείται πλέον η ύπαρξη θέσης οδήγησης στο εσωτερικό τους, οι διεθνείς αυτοκινητοβιομηχανίες έχουν ήδη δώσει δείγματα γραφής των προθέσεων τους, εξελίσσοντας τεχνολογίες που επιτρέπουν στο όχημα να διαχειρίζεται τις δυνατότητες του κινητήρα, ανάλογα με τη διαδρομή που ακολουθείται, το βάρους του φορτίου που μεταφέρεται, το είδος του οδοστρώματος κ.ά.
Με τη χρήση ειδικών αισθητήρων και καμερών, υπηρεσιών εντοπισμού θέσης (GPS) αλλά και ψηφιακών χαρτών, τα σύγχρονα ελαφρά και βαρέα επαγγελματικά είναι πλέον σε θέση να γνωρίζουν τις ιδιαιτερότητες της εκάστοτε διαδρομής που ακολουθείται, την τοπογραφία της (ανωφέρειες / κατωφέρειες), τα όρια ταχύτητας που ισχύουν ανά πάσα στιγμή, την ύπαρξη κόμβων, σηράγγων, έντονου κυκλοφοριακού φόρτου κ.ο.κ.
Χαρακτηριστικό είναι το νέο σύστημα πλοήγησης «Sugik Truck Navigation» που εξελίσσει η Ford, και φυσικά τα περισσότερο γνωστά συστήματα «Adaptive Cruise Control», «Distance Alert» (από τη Volvo Trucks), «Predictive Powertrain Control» (από τη Mercedes-Benz Trucks) κ.ά. που ουσιαστικά, είναι σε θέση να διατηρούν σταθερή την ταχύτητα κίνησης ενός οχήματος, σε συνάρτηση πάντοτε με τις κυκλοφοριακές συνθήκες, το είδος της διαδρομής κ.ά., τηρώντας πάντοτε τη βέλτιστη δυνατή απόσταση ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα.
Παράλληλα, όταν οι περιστάσεις το απαιτούν, ακόμη και στην περίπτωση που ο οδηγός δεν επέμβει, τα εν λόγω συστήματα, σε συνεργασία με το Advanced Emergency Braking, είναι σε θέση να επιβραδύνουν δραστικά ή και να ακινητοποιήσουν το όχημα, προκειμένου να αποφευχθεί κάποιο δυσάρεστο περιστατικό. Επιπρόσθετα, οι κορυφαίες επιλογές σε αυτού του είδους τα συστήματα έκτακτης πέδησης, είναι σε θέση να ανιχνεύουν ακόμη και τα σώματα πεζών, αντιδρώντας μάλιστα σημαντικά γρηγορότερα από τα ανθρώπινα αντανακλαστικά, προκειμένου να αποφευχθούν τυχόν συγκρούσεις με τους πιο ευπαθείς χρήστες του οδικού δικτύου (πεζοί, ποδηλάτες κ.ά.).
Αντίστοιχα, τα πιο προηγμένα συστήματα μετάδοσης της κίνησης σε όλους τους άξονες που διατίθενται στην αγορά, είναι σε θέση να μεταβάλλουν τη λειτουργία τους, αναλόγως με το είδος του οδοστρώματος και τον συντελεστή πρόσφυσης του (άσφαλτος, άμμος, χαλίκι, χώμα, λάσπη, χιόνι, πέτρες κ.ο.κ.), προκειμένου να διασφαλίσουν την μέγιστη ενεργητική ασφάλεια του οχήματος, ανεξάρτητα από το πόσο επιδέξιος ή πεπειραμένος είναι ο οδηγός του.
Τέλος, η βέλτιστη απόδειξη της τεχνολογικής εξέλιξης που έχει σημειωθεί τα τελευταία χρόνια στα εν λόγω συστήματα, είναι η διαδικασία «Platooning» που βρίσκεται υπό δοκιμή από όλες τις εταιρείες κατασκευής βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, η οποία επιτρέπει σε ένα συρμό (κονβόι) οχημάτων να κινείται με ελάχιστες αποστάσεις ασφαλείας μεταξύ αυτών, προκειμένου να μειώνεται η αεροδυναμική αντίσταση (φαινόμενο slip-streaming) και κατΆ επέκταση, η μέση κατανάλωση καυσίμου. Ωστόσο, για να είναι ασφαλής η εν λόγω διαδικασία, τα οχήματα που κινούνται επί του συρμού, ουσιαστικά έχουν «συνδεθεί» με το πρώτο και «αντιδρούν» αυτόματα σε τυχόν αυξομειώσεις της ταχύτητας του, χωρίς να επεμβαίνει ο οδηγός, ο οποίος εξάλλου δεν θα μπορούσε να αντιδράσει όταν ο τράκτορας στον οποίο επέβαινε κινούνταν με ταχύτητα 80 χλμ./ώρα, απέχοντας από το προπορευόμενο όχημα λιγότερο από 20 μέτρα!
 

 

ΔΙΑΦΟΡΑ - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ