Δεδομένων των πολλαπλών τύπων χρήσης για τις οποίες τα εν λόγω φορτηγά προορίζονται, οι διεθνείς κατασκευάστριες εταιρείες δεν θα μπορούσαν παρά να προσφέρουν ειδικές λύσεις ως προς τον τύπο της καμπίνας.
Στις επιλογές των πελατών συγκαταλέγονται προτάσεις με φαρδιά ή στενή καμπίνα, με δύο, τρία ή και επτά θέσεις επιβατών κ.ά.
Σε κάθε περίπτωση, ένα από τα βασικότερα γνωρίσματα όλων των οχημάτων που παρουσιάζουμε είναι το εξαιρετικά βελτιωμένο επίπεδο άνεσης και ασφάλειας που χαρακτηρίζει τα εν λόγω μοντέλα καθώς, στοιχεία εξοπλισμού όπως οι ελεγχόμενες ζώνες παραμόρφωσης, η ενισχυμένη δομή των πλευρικών θυρών αλλά και οι πολλαπλοί αερόσακοι, συγκαταλέγονται στο βασικό εξοπλισμό της πλειοψηφίας των περιπτώσεων.
Επιπρόσθετα, δεδομένου ότι πρόκειται για οχήματα τα οποία καλούνται να πραγματοποιήσουν πολλαπλές και συχνές στάσεις κατά τη διάρκεια των δρομολογίων τους, η ευκολία επιβίβασης και αποβίβασης για τον οδηγό και τους επιβάτες, είναι ζήτημα μείζονος σημασίας. Για τον λόγω αυτό, η χαμηλή απόσταση του δαπέδου της καμπίνας από το έδαφος αποτελεί ένα από τα βασικά κριτήρια κατά την εξέλιξη των εν λόγω φορτηγών, όπως αντίστοιχα και το αυξημένο πλάτος ή το ευρύ άνοιγμα των θυρών τους.
Σε ότι αφορά στο εσωτερικό, τα εν λόγω οχήματα προσφέρουν πλέον λύσεις που τα καθιστούν στην ουσία «γραφεία εν κινήσει» καθώς ο οδηγός έχει στη διάθεση του πολλαπλούς «έξυπνους» αποθηκευτικούς χώρους για μικροαντικείμενα και προσωπικά ήδη, ενώ εντός του οχήματος έχουν προβλεφθεί μεταξύ άλλων λύσεις που αφορούν ακόμη και στην έδραση και υποστήριξη ακόμη και φορητών υπολογιστών.
Τέλος, το επίπεδο του εξοπλισμού είναι πληρέστατο και περιλαμβάνει από προηγμένα συστήματα πολυμέσων έως και ιδιαίτερα αποδοτικά συστήματα κλιματισμού ή τηλεματικής (π.χ. συστήματα πλοήγησης), απευθείας από τη γραμμή παραγωγής.
Εκδόσεις: Πραγματικοί «χαμαιλέοντες»
Η ανεξάντλητη γκάμα χρήσεων των ελαφρών φορτηγών με μεικτό βάρος άνω των 3,5t., δημιουργεί ένα ξεκάθαρο «στοίχημα» για τις εταιρείες κατασκευής τους οι οποίες, επιβάλλεται να εξελίξουν πολλές και αρκετά διαφορετικές επιλογές σε κάθε ένα εξ αυτών.
Για το λόγο αυτό, παρατηρούνται πολλές και σημαντικές διαφορές τόσο ως προς την ακαμψία, το πάχος του πλαισίου μεταξύ των εκδόσεων του ίδιου οχήματος, όσο και σε ότι αφορά π.χ. την απόσταση του από το έδαφος.
Φυσικά, η γκάμα των μεταξονίων μπορεί να περιλαμβάνει επίσης πολλαπλές παραλλαγές όπως αντίστοιχα και ο τύπος των αξόνων ή των αναρτήσεων. Με το συνολικό μήκος του αμαξώματος να μην υπερβαίνει στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων τα 7,5μ., τα ελαφρά φορτηγά είναι σε θέση να υποστηρίξουν υπερκατασκευές με μήκος ακόμη και άνω των 5,0μ.
Παράλληλα, τα είδη των υπερκατασκευών είναι ένα ξεχωριστό κεφάλαιο από μόνα τους καθώς συναντάμε λύσεις με ανοικτή καρότσα, ανατρεπόμενη καρότσα, κιβωτάμαξες, βυτιοφόρα, απορριμματοφόρα κ.ά.
Κινητήρες: Νέες Euro6 επιλογές αλλά και υβριδικά συστήματα
Οι επιταγές της ΕΕ αλλά και των διάφορων φορέων σε κάθε χώρα – μέλος, επιβάλλουν την εξέλιξη όσο των δυνατόν λιγότερο ρυπογόνων λύσεων αναφορικά με τους κινητήρες που εφοδιάζουν τα ελαφρά φορτηγά. Εξάλλου, σύντομα τα οχήματα που παρουσιάζουμε δεν θα πρέπει μόνο να εκπέμπουν χαμηλές εκπομπές ρύπων αλλά να εφοδιάζονται και με όσο το δυνατόν πιο αθόρυβους κινητήρες.
Για το λόγο αυτό, τα οχήματα της κατηγορίας των φορτηγών έως και 8,0t. έχουν να επιδείξουν μια πληρέστατη γκάμα κινητήρων με 4 ή και 6 κυλίνδρους που αποδίδουν ισχύ ακόμη και άνω των 200 ίππων ωστόσο, οι εκπομπές ρύπων τους είναι ιδιαίτερα περιορισμένες, όπως αντίστοιχα και το συνολικό κόστος χρήσης και συντήρησης τους.
Παράλληλα, σε ορισμένες περιπτώσεις, όπως στη νέα γενιά του Mitsubishi Fuso Canter, οι εταιρείες έχουν στραφεί και στην εξέλιξη νέων –υβριδικών- συστημάτων κινητήρων που προβλέπουν τη σύμπραξη των κινητήρων εσωτερικής καύσης (πετρελαιοκινητήρων) με νέας τεχνολογίας ηλεκτροκινητήρες, με σαφή και… θεαματικά πολλές φορές, αποτελέσματα σε ότι αφορά στη μείωση της μέσης κατανάλωσης καυσίμου.
Μεταφορικές δυνατότητες: Ωφέλιμο έως και 6,0t.
Έ να από τα «ισχυρά χαρτιά» των οχημάτων της κατηγορίας που παρουσιάζουμε είναι οι εξαιρετικές μεταφορικές τους δυνατότητες.
Χαρακτηριστικό είναι άλλωστε το παράδειγμα της νέας γενιάς του Mitsubishi Fuso Canter το οποίο, παρά το γεγονός ότι η γκάμα των εκδόσεων του περιλαμβάνει οχήματα με μεικτό βάρος έως και 8,55t., το πλαίσιο του είναι σε θέση να υποστηρίξει εφαρμογές με ωφέλιμο βάρος (υπερκατασκευή + φορτίο) που ανέρχονται έως και στους 5,95t.!
Επιπρόσθετα, τα ελαφρά φορτηγά δεν αποτελούν μόνο ιδανικές λύσεις για τις ενδοαστικές μεταφορές, αλλά αποτελούν και εξαιρετικές επιλογές για χρήση σε πολλαπλές εφαρμογές όπως π.χ. ο κλάδος των κατασκευών, δεδομένου ότι προσφέρονται (ορισμένα εξ αυτών) και με συστήματα μετάδοσης της κίνησης σε όλους τους άξονες.
Οι «μικροί» και οι «μεγάλοι»
Στην κατηγορία των επαγγελματικών οχημάτων με μεικτό βάρος από 3,5t.-8,0t. είναι διαθέσιμα και στην ελληνική αγορά μοντέλα από διαφορετικές κατηγορίες καθώς, ορισμένες εκδόσεις του πληρούν τις προδιαγραφές των οχημάτων που παρουσιάζουμε.
Συγκεκριμένα, ορισμένοι εκπρόσωποι της κατηγορίας των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων, προσφέρονται και σε εκδόσεις με μεικτό βάρος άνω των 3,5t. τόσο σε εκδόσεις Van όσο και εκδόσεις με ανοικτή καρότσα. Οι κυριότεροι εξ αυτών είναι οι νέες γενιές των Ford Transit, Mercedes-Benz Sprinter και Opel Movano.
Αντίστοιχα όμως, στην εν λόγω κατηγορία προσφέρονται και εκδόσεις οχημάτων που προορίζονται για χρήση σε βαρύτερες εφαρμογές ωστόσο, στη γκάμα των επιλογών που προσφέρουν για τους υποψήφιους πελάτες τους υπάρχουν και οχήματα με μεικτό βάρος έως 8,0t. Σε αυτήν την κατηγορία αξίζει να αναφέρουμε τα μοντέλα MAN TGL και Mercedes-Benz Atego τα οποία, μπορούν αν αποκτηθούν και σε εκδόσεις με μεικτό βάρος από 7,5t. και 6,5t. αντίστοιχα.