Τα νέα DAF LF, Renault Midlum και Volvo FL είναι τρία νέα και ιδιαίτερα σημαντικά φορτηγά στην κατηγορία με μεικτό βάρος από 6-20 τόνων (περίπου) που θεωρείται δεδομένο ότι ως φορτηγά διανομών (και όχι μόνο), θα κλέψουν τις εντυπώσεις από τον ανταγωνισμό.
Volvo FL
Εν συντομία:
- Μεικτό βάρος από 12-18 τόνων
- Νέος 6κύλινδρος κινητήρας 7,2 λίτρων, με ισχύ 240 και 280 ίππων
Ο νέος εκπρόσωπος της Volvo στην κατηγορία των φορτηγών διανομών, με μεικτό βάρος από 12-18 τόνων, διακρίνεται για την ελκυστική σχεδίασή του και την κορυφαία ποιότητα κατασκευής. Διαθέτοντας όλα τα εχέγγυα για την πλήρη κάλυψη των αναγκών, που δημιουργούνται κατά τη διακίνηση αγαθών στις αστικές διανομές (και όχι μόνο), εφοδιάζεται με το νέο 7λιτρο κινητήρα Euro 4 & 5, που αποδίδει ισχύ 240 και 280 ίππων. Οι επιλογές αναφορικά με τον τύπο του μεταξονίου, των αξόνων και των στοιχείων του εξοπλισμού άνεσης και ασφάλειας είναι αστείρευτες, ενώ δεν πρέπει να παραλείψουμε την έκδοση CityPro, που έχει να προσφέρει η Volvo. Πρόκειται για ένα 12τόνο, 4x2, Volvo FL με κιβωτάμαξα, που έχει σχεδιαστεί ειδικά για εφαρμογές αστικών διανομών και μεταφορείς, που παραδίδουν μεμονωμένα εμπορεύματα σε μικρές ή μεγάλες συσκευασίες.
Το σχεδιαστικό τμήμα της σουηδικής εταιρείας, έχοντας δώσει ιδιαίτερη βαρύτητα στην εργονομία και στην όσο το δυνατόν πιο άνετη διαμονή του οδηγού εντός του οχήματος, δημιούργησε μια ευχάριστη οπτικά και χωρίς στοιχεία εντυπωσιασμού καμπίνα. Τα καθίσματα είναι αντίστοιχα με αυτά των μεγαλυτέρων οχημάτων της Volvo Trucks και διατίθενται σε πολλές παραλλαγές. Στον προαιρετικό εξοπλισμό περιλαμβάνέται μεταξύ άλλων και κάμερα οπισθοπορείας, ενώ αξίζει να σημειώσουμε πως η καμπίνα έχει υποβληθεί σε εξαντλητικές δοκιμές ελεγχόμενης πρόσκρουσης.
Οι τύποι της καμπίνας
Το νέο FL είναι διαθέσιμο με τρεις τύπους καμπίνας. Η πρώτη (Day Cab) έχει διαστάσεις 1.600x2.100x1.630 χλστ. Η δεύτερη (Comfort Cab) έχει διαστάσεις 2.000x2.100x1.630 χλστ. και μπορεί να φιλοξενήσει ένα κρεβάτι και η τρίτη (Crew Cab) έχει διαστάσεις 2.980x2.100x1.630 χλστ. και μπορεί να μεταφέρει έως και 7 επιβάτες.
Με μεικτό βάρος από 12-18 τόνων διατίθεται σε εκδόσεις με 15 διαφορετικά μήκη μεταξονίου, που ξεκινούν από τα 3.070 χλστ. και ανέρχονται έως και τα 6.800 χλστ. Οι εκδόσεις με μεικτό βάρος από 12-16 τόνων (4x2) φέρουν τροχούς 19,5 ιντσών και ανάρτηση από φύλλα σούστας ή αερανάρτηση και στους δύο άξονες. Οι εκδόσεις με μεικτό βάρος από 14-16 τόνων (4x2) φέρουν αντίστοιχα τροχούς 22,5 ιντσών και ανάρτηση με φύλλα σούστας, ενώ οι εκδόσεις 18 τόνων (4x2) με τροχούς 22,5 ιντσών μπορούν προαιρετικά να εφοδιαστούν και με αερανάρτηση και στους δύο άξονες.
Το πλαίσιο του διατίθεται σε δύο παραλλαγές (χαμηλό 220 χλστ. και ψηλό 244 χλστ.) και είναι προετοιμασμένο για την τοποθέτηση ακόμα και των πιο εξειδικευμένων υπερκατασκευών. Τα συστήματα τοποθέτησης της υπερκατασκευής και οι οπές για το ρυμουλκούμενο και τη δοκό του οπίσθιου προφυλακτήρα παρέχονται από το εργοστάσιο, ενώ τα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά συστήματα διαθέτουν αναμονές για την υποστήριξη των αναγκών σύνδεσης της υπερκατασκευής.
Ανάλογα με τον τύπο του πλαισίου, μεταβάλλεται το υλικό (αλουμίνιο, πλαστικό, χάλυβας) από το οποία είναι κατασκευασμένες οι δεξαμενές καυσίμου, καθώς και η χωρητικότητά τους (από 80-300 λτ.). Αντίστοιχα, οι δεξαμενές του AdBlue έχουν όγκο 20 και 50 λίτρων. Οι 16τονες εκδόσεις του FL, που αποτελούν ιδανική επιλογή για χρήση ως απορριμματοφόρα, εφοδιάζονται με το ψηλό πλαίσιο, προκειμένου να είναι σε θέση να κινηθούν με άνεση και σε πιο «ανώμαλα» εδάφη.
Όλες οι εκδοχές εφοδιάζονται με δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς και το ηλεκτρονικό σύστημα EBS. Μεταξύ άλλων, αυτό το σύστημα αναλαμβάνει να ελέγξει και το πρόγραμμα Hill Start Aid.
DAF LF
Εν συντομία:
- Μεικτό βάρος από 6-21 τόνους
- Κινητήρες 4 και 6 κυλίνδρων Euro 4 με DAF SCR και ισχύ από 140-285 ίππους.
Έχοντας ήδη ανακηρυχθεί «International Truck of the Year 2002», το DAF LF αποκτά πλέον μια σαφώς πιο δυναμική και ελκυστική σχεδίαση τόσο στο εξωτερικό όσο και στο εσωτερικό, όπου υιοθετεί πολλά νέα στοιχεία από το μεγαλύτερο XF. Παράλληλα, οι διαφορές του σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο είναι σημαντικές και σε ό,τι αφορά στα μηχανικά μέρη καθώς, οι νέοι κινητήρες της PACCAR, 4 και 6 κυλίνδρων, πέραν του ότι είναι πιο αποδοτικοί από τους προκατόχους τους, πληρούν πλέον και τις προδιαγραφές της Euro 4. Τέλος, έχει να επιδείξει ένα ιδιαίτερα χαμηλό απόβαρο (αυξάνοντας έτσι σημαντικά τις μεταφορικές ικανότητες του), έναν ιδιαίτερα περιορισμένο κύκλο στροφής (που του διασφαλίζει μια πολύ καλή ευελιξία σε περιορισμένους χώρους), ενώ δεν πρέπει να παραβλέψουμε και τη δυνατότητα απόκτησής του με το νέο 6άρι αυτόματο κιβώτιο AS-Tronic, που συμβάλει τα μέγιστα στην πλήρη εκμετάλλευση των δυνατοτήτων του κινητήρα και στην ευκολία στους χειρισμούς του οχήματος από τον οδηγό. Όλα τα παραπάνω το καθιστούν μια καθ’ όλα ιδανική λύση για αστικές και περιφερειακές διανομές.
Το εσωτερικό του είναι ευρύχωρο και άνετο, ενώ τόσο η σχεδίαση, η ποιότητα, όσο και το φινίρισμα των υλικών που έχουν χρησιμοποιηθεί, παραπέμπουν σε επιβατικά οχήματα. Πολλά είναι τα στοιχεία που έχουν υιοθετηθεί από το μεγαλύτερο XF, ενώ η προαναφερθείσα ποιότητα εγγυάται τη μακρόχρονη απουσία τριγμών. Η πρόσβαση στο εσωτερικό ενός φορτηγού διανομών πρέπει να είναι εύκολη και σε αυτό συμβάλουν τα φωτιζόμενα και αντιολισθητικά σκαλοπάτια και οι πόρτες, που ανοίγουν σε γωνία 90 μοιρών. Στις ελαφρύτερες εκδόσεις του μοντέλου, η απόσταση του δαπέδου της καμπίνας από το έδαφος είναι 90 εκ. (μονό σκαλοπάτι) και στις βαρύτερες (με τροχούς 19,5 και 22,5 ιντσών) ορίζεται στα 112 εκ. και 120 εκ., αντίστοιχα (δύο σκαλοπάτια).
Οι τύποι της καμπίνας
Είναι διαθέσιμο με δύο τύπους καμπίνας. Μια Day Cab με μήκος 160 εκ. και μια Sleeper Cab με μονό κρεβάτι, μήκους 200 εκ. Σε κάθε περίπτωση, το πλάτος της καμπίνας είναι 2.130 εκ. Το κρεβάτι έχει διαστάσεις 200x70 (ή 60)x12 εκ.
Η νέα γενιά του LF διατίθεται σε μια μεγάλη γκάμα εκδόσεων, αναφορικά με την αποδιδόμενη ισχύ των κινητήρων, τα κιβώτια ταχυτήτων και τους τύπους των πίσω αξόνων, προκειμένου να καλυφθούν απόλυτα οι ανάγκες της χρήσης για την οποία προορίζεται.
Το πλαίσιο του νέου DAF LF είναι επανασχεδιασμένο, προκειμένου να μειωθεί το βάρος του και να διασφαλιστεί καλύτερη δυνατή χωροταξική διαρρύθμιση των διαφόρων τμημάτων που προσαρτώνται σε αυτό. Τα καζανάκια του αέρα είναι τοποθετημένα μέσα σε αυτό, ενώ η δεξαμενή του AdBlue έχει όγκο μόλις 26 λίτρων (επαρκεί για την κάλυψη 2.500 χλμ.).
Το νέο DAF LF είναι διαθέσιμο με μεταξόνια μήκους από τρία έως και έξι μέτρα, καθώς επίσης και ως ελκυστήρας ή τριαξονικό φορτηγό. Οι τροχοί είναι 17,5 ιντσών για τις εκδόσεις με μεικτό βάρος από 6,2-12,0 τόνων, 19,5 ιντσών για τις εκδόσεις με μεικτό βάρος από 12,0-15,0 τόνων και 22,5 ιντσών γι αυτές με μεικτό βάρος 18 τόνων. Η ανάρτηση αποτελείται -ανάλογα με την έκδοση- από παραβολικά φύλλα, ενώ διαθέσιμη είναι και η αερανάρτηση τόσο στον εμπρόσθιο, όσο και τον πίσω άξονα.
Το υδραυλικό σύστημα διεύθυνσης της ZF ευνοεί την ευελιξία του οχήματος σε κάθε περίπτωση, χάρη στο μεγάλο κόψιμό του, ενώ το σύστημα πέδησης αποτελείται από αεριζόμενα δισκόφρενα, με διαστάσεις από 330-432 χλστ., ανάλογα με το τονάζ.
Renault Midlum
Εν συντομία:
- Μεικτό βάρος από 7,5-16 τόνων
- Κινητήρες 4 και 6 κυλίνδρων, με ισχύ από 160-280 ίππων
Ιδιαίτερα μεγάλες είναι οι προσδοκίες των ανθρώπων της γαλλικής εταιρείας αναφορικά με την εμπορική πορεία της νέας γενιάς του Renault Midlum, που προορίζεται για αστικές διανομές, καθώς και διάφορες ειδικές εργασίες όπως απορριμματοφόρο, καθαρισμούς δρόμων κ.ά. Με βασικότερα χαρακτηριστικά του το υψηλό επίπεδο άνεσης και την ευκολία στους χειρισμούς που προσφέρει στον οδηγό του, αλλά και την κορυφαία ποιότητα κατασκευής, το νέο Midlum αναμένεται να πρωταγωνιστεί στην κατηγορία των φορτηγών με μεικτό βάρος από 7,5-16 τόνους. Τέλος, η ελκυστική του σχεδίαση αλλά και η τεράστια γκάμα επιλογών σε ό,τι αφορά στις εκδόσεις με τις οποίες είναι διαθέσιμο, συγκαταλέγονται στα εκ των ουκ άνευ.
Ελκυστικός σχεδιαστικά και με «καθαρές» γραμμές είναι ο εσωτερικός διάκοσμος του νέου Midlum, ενώ ένα από τα στοιχεία στα οποία έχει δοθεί ιδιαίτερη βαρύτητα από τους ανθρώπους της γαλλικής εταιρείας, είναι η καλή ορατότητα του οδηγού προς όλες τις κατευθύνσεις. Παράλληλα, έχει βελτιωθεί σημαντικά, σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο, η ευκολία στην επιβίβαση και αποβίβαση από το όχημα, στοιχείο που κρίνεται επιβεβλημένο σε φορτηγά αστικών διανομών. Οι νέοι καθρέφτες, οι μεγάλες γυάλινες επιφάνειες και τα διάφορα επιπλέον ανοίγματα-παράθυρα στις πόρτες (προαιρετικά) ευνοούν στην αύξηση του άμεσου οπτικού πεδίου του οδηγού.
Επιπλέον στοιχεία όπως το άνοιγμα των θυρών κατά 90 μοίρες, τα αντιολισθητικά και φωτιζόμενα σκαλοπάτια, οι χειρολαβές στήριξης και στις δύο πόρτες, η κολώνα του τιμονιού, που ανασηκώνεται σε κάθετη θέση, και το κάθισμα του οδηγού, που υποχωρεί για τον ίδιο λόγο, ευνοούν την εύκολη πρόσβαση στο όχημα.
Οι τύποι της καμπίνας
Το νέο Midlum είναι διαθέσιμο με τρεις τύπους καμπίνας. Η Day Cab έχει μήκος 174 εκ. και πλάτος 2.100 εκ. Η Global Cab έχει αντίστοιχο πλάτος και μήκος 2.100 εκ., ενώ η Global Night Cab έχει αντίστοιχες διαστάσεις με την απλή Global και εφοδιάζεται με ένα κρεβάτι.
Όπως προαναφέραμε, διατίθεται σε εκδόσεις με μεικτό βάρος από 7,5 έως και 16 τόνων και συρμού από 11-36 τόνων αντίστοιχα. Ο υποψήφιος αγοραστής του γαλλικού μοντέλου έχει τη δυνατότητα επιλογής μεταξύ 19 διαφορετικών μεταξονίων, με μήκος που κυμαίνεται από τα 2.700-6.800 χλστ. Παράλληλα, προσφέρεται τόσο ως 4x2 όσο και ως 4x4 (για ειδικές συνθήκες χρήσης), ενώ ανάλογα με τον τύπο του πλαισίου και του μεταξονίου οι διαστάσεις των τροχών ορίζονται στις 17,5, 19,5, 20,0 και 22,5 ίντσες. Η ανάρτηση αποτελείται από μεγάλων διαστάσεων παραβολικά φύλλα τόσο στον εμπρόσθιο, όσο και στον οπίσθιο άξονα, με αμορτισέρ και αντιστρεπτικές δοκούς, ενώ προαιρετικά είναι διαθέσιμη και αερανάρτηση για τον πίσω άξονα, με δυνατότητα μεταβολής της απόστασης του αμαξώματος από το έδαφος κατά 175 χλστ. (+105 χλστ./ -70 χλστ.).
Το σύστημα πέδησης αποτελείται από αεριζόμενα δισκόφρενα σε όλους τους τροχούς, που συνεπικουρούνται από το νέας γενιάς EBS 5. Φυσικά, είναι διαθέσιμα προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα όπως το ABS, το Emergency Braking Assistance, το Anti Skidding και το Hill Start Assistance, που αναλαμβάνουν να προσφέρουν σημαντική «χείρα βοηθείας» στον οδηγό, κατά την κίνηση του οχήματος κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες.
Τέλος, δεν πρέπει να παραλείψουμε πως το Renault Midlum Euro 4 έχει να επιδείξει μειωμένο κόστος συντήρησης έως και κατά 15%, σε σχέση με το προγενέστερο μοντέλο.