Η πρώτη παγκοσμίως πρακτική χρήση φάλαγγας (convoy) δικτυωμένων φορτηγών έχει ξεκινήσει ήδη σε δοκιμαστική φάση στον αυτοκινητόδρομο A9 της Γερμανίας.
Παρουσία του Υπουργού Μεταφορών και Ψηφιακής Υποδομής της Γερμανίας Andreas Scheuer, μια "φάλαγγα" φορτηγών ξεκίνησε τη Δευτέρα 25 Ιουνίου από το υποκατάστημα της DB Schenker στο Neufahrn κοντά στο Μόναχο και κινήθηκε προς τη Νυρεμβέργη μέσω του ψηφιακού πεδίου δοκιμών στον αυτοκινητόδρομο Α9. Το εν λόγω project χρηματοδοτείται από την ομοσπονδιακή κυβέρνηση της Γερμανίας με περίπου 2 εκατομμύρια ευρώ, ενώ όπως δήλωσε ο κ. Scheuer: “Το πρόγραμμα σηματοδοτεί την έναρξη του αυτοματοποιημένου και δικτυωμένου μέλλοντος των οδικών μεταφορών. Φέρνουμε την τεχνολογία του αύριο στους δρόμους του σήμερα, δοκιμάζοντας την έξυπνη αλληλεπίδραση ανθρώπων, μηχανών και υλικών.”
Τί είναι το platooning
Ο όρος "platooning" αναφέρεται σε ένα σύστημα που χρησιμοποιούν τα οχήματα στο δρόμο όπου τουλάχιστον δύο φορτηγά οδηγούν στον αυτοκινητόδρομο σε σχηματισμό φάλαγγας (convoy), υποστηριζόμενα από τεχνολογικά συστήματα υποβοήθησης οδηγού και ελέγχου οχήματος. Όλα τα οχήματα της φάλαγγας συνδέονται μεταξύ τους με μια ηλεκτρονική "ράβδο έλξης" που χρησιμοποιεί επικοινωνία οχήματος-προς-όχημα. Το όχημα που προπορεύεται στο σχηματισμό ρυθμίζει την ταχύτητα και την κατεύθυνση και όλα τα υπόλοιπα ακολουθούν.
Στρατηγικές συνεργασίες με στόχο την καινοτομία
Οι κανονικές διαδρομές δοκιμών των δικτυωμένων φορτηγών ξεκίνησαν τη Δευτέρα 25 Ιουνίου, κατά μήκος μιας διαδρομής 145 χιλιομέτρων. Οι δοκιμές θα διεξάγονται χωρίς φορτία μέχρι τις αρχές Αυγούστου. Στη συνέχεια τα κονβόι θα είναι καθημερινά στο δρόμο, καλύπτοντας μέχρι τρία δρομολόγια ρουτίνας και φορτωμένα με μερικό φορτίο, για παράδειγμα, ποτών, χαρτικών προϊόντων ή εξαρτημάτων μηχανών.
Οι MAN Truck & Bus και DB Schenker, δύο από τις κορυφαίες εταιρίες στον κόσμο, συνεργάζονται για να προωθήσουν από κοινού την αυτοματοποιημένη οδήγηση. "Δεν πρόκειται μόνο για τη χρήση μιας τεχνολογίας. Πρόκειται για την αποτελεσματική ενσωμάτωσή της σε ολόκληρη την εφοδιαστική αλυσίδα. Τα ευρήματα από το κοινό αυτό project είναι ένα σημαντικό βήμα προς την κανονική παραγωγή, που θα δώσει στη MAN ηγετικό ρόλο στον αυτοματισμό και την ψηφιοποίηση των επαγγελματικών οχημάτων", δήλωσε ο Joachim Drees, Διευθύνων Σύμβουλος της MAN Truck & Bus AG.
Πρωτοφανής χρήση της τεχνολογίας
Κατά τη διάρκεια των πρωτοφανών αυτών πρακτικών δοκιμών, η τεχνολογία platooning για την εφοδιαστική αλυσίδα θα βελτιωθεί περαιτέρω σε ό,τι αφορά την ασφάλεια του συστήματος, την κατανάλωση καυσίμου και την καλύτερη χρήση του χώρου στους αυτοκινητόδρομους. Τα εμπλεκόμενα μέρη ελπίζουν επίσης να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους σχετικά με την κοινωνική αποδοχή του δικτυωμένου τρόπου οδήγησης, την πολιτική μεταφορών και τις προϋποθέσεις υποδομής.
Οι άνθρωποι εξακολουθούν να έχουν προτεραιότητα
Από την έναρξη της συνεργασίας το Μάιο του 2017 και την επίσημη παράδοση των δοκιμαστικών οχημάτων από τη MAN τον Φεβρουάριο του τρέχοντος έτους, οι οδηγοί φορτηγών έχουν προετοιμαστεί για το ρόλο τους στο έργο μέσω εντατικής εκπαίδευσης. Οι ψυχοκοινωνικές και νευροφυσιολογικές επιδράσεις της νέας τεχνολογίας στους οδηγούς των φαλάγγων θα εξεταστούν από το Πανεπιστήμιο Fresenius με συνοδευτική μελέτη. Αυτό θα επιτρέψει την ενσωμάτωση στο project των σημαντικών εμπειριών που θα αποκομίσουν οι οδηγοί των φορτηγών και την περαιτέρω ανάπτυξη του μελλοντικού προφίλ οδηγού. "Είναι προφανές ότι η ψηφιοποίηση του συστήματος κινητικότητας και μεταφορών οδηγεί σε εντελώς νέες απαιτήσεις για τους εργαζόμενους στη βιομηχανία", δήλωσε ο καθηγητής Dr. Christian Haas, Διευθυντής του Institute for Complex Health Research στο Πανεπιστήμιο Fresenius. Ελπίζουμε ότι τα ευρήματά μας μπορούν επίσης να συμβάλλουν στην καλύτερη κατανόηση και σχεδιασμό άλλων ψηφιοποιημένων διεπαφών (interfaces) ανθρώπου-μηχανής".