Μηχανή Αναζήτησης Βαρέα Επαγγελματικά
Τα Φθηνότερα Βενζινάδικα στην περιοχή σου
Παίρνοντας ως βάση το Citroen e-Jumpy, αναδεικνύουμε τα υπέρ και τα κατά των ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας και των υδρογονοκίνητων.
4 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »

Παίρνοντας ως βάση το Citroen e-Jumpy, αναδεικνύουμε τα υπέρ και τα κατά των ηλεκτρικών οχημάτων μπαταρίας και των υδρογονοκίνητων.

Ηλεκτρικό Citroen e-Jumpy: Μπαταρίας ή Υδρογόνου;

3.531 Επισκέψεις στο άρθρο (7/12/2021)

Το Citroen e-Jumpy Hydrogen φουλάρει σε 3 λεπτά υδρογόνο και έχει αυτονομία άνω των 400 χλμ. Από την άλλη, το «απλό» ηλεκτρικό e-Jumpy μπαταρίας θέλει τον χρόνο του στην πρίζα, βγάζει λιγότερα χιλιόμετρα, αλλά έχει υψηλότερες μεταφορικές δυνατότητες. Δείτε τα υπέρ και τα κατά των δύο διαφορετικών όψεων του ίδιου νομίσματος.

Δεν πάει πολύς καιρός που ο όμιλος PSA (Peugeot, Citroen και Opel) παρουσίασε το βραβευμένο ως «Διεθνές Van της Χρονιάς 2021», ηλεκτρικό μεσαίο van της (e-Expert, e-Jumpy και Vivaro-e, αντίστοιχα) σε εκδόσεις κυψελών καυσίμου προσθέτοντας το «Hydrogen» στα ονόματά τους.

Η φόρτιση στην πρίζα απαιτεί από μισή έως κάμποσες ώρες. Ο ανεφοδιασμός με υδρογόνο από την άλλη είναι υπόθεση 3 λεπτών.

Η φόρτιση στην πρίζα απαιτεί από μισή έως κάμποσες ώρες. Ο ανεφοδιασμός με υδρογόνο από την άλλη είναι υπόθεση 3 λεπτών.

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »

 
Θέλοντας να αναδείξουμε τις ομοιότητες και κυρίως τις διαφορές της ηλεκτροκίνησης και της υδρογονοκίνησης, επιλέγουμε ένα από τα παραπάνω δίδυμα, αυτό της Citroen. Καταρχάς, να τονίσουμε πως όπως προδίδει και το κοινό τους όνομα, τόσο το e-Jumpy όσο και το e-Jumpy Hydrogen είναι ηλεκτρικά οχήματα. Δηλαδή αμφότερα έχουν πετάξει στα σκουπίδια τον κινητήρα εσωτερικής καύσης και τον έχουν αντικαταστήσει από ένα ηλεκτρικό σύνολο 136 ίππων. Κάπου εδώ, όμως, αρχίζουν και οι διαφορές τους…
 

Ηλεκτροκίνηση και υδρογονοκίνηση: Ομοιότητες και διαφορές

 
Βλέπετε το Citroen e-Jumpy είναι ένα τυπικό «BEV» όχημα, δηλαδή ένα Battery Electric Vehicle, του οποίου ο ηλεκτρικός κινητήρας αντλεί ενέργεια αποκλειστικά από μπαταρίες. Μπαταρία υπάρχει και στο Citroen e-Jumpy Hydrogen, όμως, είναι σημαντικά μικρότερης χωρητικότητας, καθώς αυτή λειτουργεί σαν μια «ρεζέρβα» 50 χλμ. και αναλαμβάνει αυτόματα να κινήσει το όχημα μόλις οι δεξαμενές υδρογόνου αδειάσουν. Επιπλέον, κατά την εκκίνηση και με χαμηλή ταχύτητα, η μπαταρία από μόνη της παρέχει στον ηλεκτρικό κινητήρα την ισχύ που χρειάζεται.
 
Το κύριο έργο δηλαδή της τροφοδοσίας του ηλεκτρικού κινητήρα με ενέργεια αναλαμβάνουν οι λεγόμενες κυψέλες καυσίμου (fuel cells), καθιστώντας το e-Jumpy Hydrogen ένα FCEV όχημα. Σε αυτή την περίπτωση -μέσω της ηλεκτρόλυσης- παράγεται ηλεκτρική ενέργεια στις κυψέλες καυσίμου, όπου το υδρογόνο συναντά το οξυγόνο και από την εξάτμιση βγαίνει καθαρό νεράκι.
 
Στη συνέχεια, σε σταθερή ταχύτητα, οι κυψέλες καυσίμου παρέχουν την ενέργεια απευθείας στον ηλεκτρικό κινητήρα, ενώ κατά τη διάρκεια της επιτάχυνσης, της προσπέρασης ή της έντονης ανωφέρειας, οι κυψέλες καυσίμου και η μπαταρία υψηλής τάσης συνδυάζονται για την παροχή ενέργειας στον ηλεκτρικό κινητήρα. Ακόμα, κατά την πέδηση και την επιβράδυνση, ο ηλεκτρικός κινητήρας επαναφορτίζει την μπαταρία.
 

Τα υπέρ και τα κατά των δύο εκδόσεων

 
Όπως μπορείτε να δείτε και στον παρακάτω πίνακα, τα υδρογονοκίνητα οχήματα έχουν δύο βασικά πλεονεκτήματα. Το ένα είναι πως προσφέρουν σημαντικά υψηλότερη αυτονομία κίνησης σε σχέση με τα ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας, κάτι που στην περίπτωση του Citroen e-Jumpy μεταφράζεται σε μια διαφορά τουλάχιστον 70 χλμ.
 
Το δεύτερο «προσόν» των «Hydrogen» εκδόσεων είναι πως ανεφοδιάζονται με καύσιμο με την ίδια σχεδόν ταχύτητα που ένα συμβατικό όχημα «φουλάρει» με βενζίνη ή πετρέλαιο. Με άλλα λόγια, όχι μόνο βγάζουν περισσότερα χιλιόμετρα, αλλά απαλλάσσουν τον ιδιοκτήτη ή οδηγό τους, από την ανάγκη να περιμένει συνδεδεμένος στην πρίζα.
 
Βέβαια, οι ταχυφορτιστές μειώνουν σημαντικά τον χρόνο φόρτισης (ελάχιστος χρόνος 30 λεπτά στο e-Jumpy), αλλά και πάλι δεν τίθεται θέμα σύγκρισης. Ωστόσο, το δίκτυο ανεφοδιασμού με υδρογόνο είναι τόσο περιορισμένο επί της παρούσης, που αποτελεί από μόνο του αποτρεπτικό παράγοντα για την αγορά ενός FCEV οχήματος. Και οι ταχυφορτιστές όμως κοστίζουν, ειδικά αν πρέπει να πληρώσεις «εισιτήριο» σε έναν δημόσιο σταθμό φόρτισης.
 
Οι περισσότερες διαθέσιμες …πρίζες δεν είναι το μόνο στοιχείο που υπερτερούν τα BEV ηλεκτρικά οχήματα, καθώς βασικό μειονέκτημα που έχουν οι κυψέλες καυσίμου είναι πως ζυγίζουν πολύ, αρκετά περισσότερο από τις ήδη βαριές μπαταρίες. Και αν αυτό είναι δευτερεύουσας σημασίας σε ένα ΙΧ αυτοκίνητο, στα επαγγελματικά οχήματα είναι καθοριστικής σημασίας, γιατί το επιπλέον βάρος «κλέβει» μέρος του τόσο πολύτιμου ωφέλιμου φορτίου, από το οποίο ο μεταφορέας αντλεί εισόδημα (εξ ου και payload στα αγγλικά). Στην περίπτωση του Citroen e-Jumpy, η διαφορά στη μέγιστη τιμή του ωφέλιμου φορτίου είναι της τάξης των 275 κιλών, μια τιμή ιδιαίτερα «σεβαστή»!
 
Για αυτό που δεν μπορούμε να σας μιλήσουμε με νούμερα παίρνοντας ως παράδειγμα το ηλεκτρικό μοντέλο της γαλλικής εταιρείας, είναι οι τιμές κτήσης. Ωστόσο, κανόνας είναι πως τα ήδη ακριβά ηλεκτρικά οχήματα μπαταρίας (σε σχέση με τα συμβατικά) είναι σημαντικά φθηνότερα από τα οχήματα κυψελών καυσίμων. Όταν, λοιπόν, ο κάθε επαγγελματίας θα κληθεί να υπολογίσει την απόσβεση της επένδυσής του, προφανώς θα συνυπολογίσει και την τιμή, οπότε η πλάστιγγα μπορεί να γύρει υπέρ του ηλεκτρικού μοντέλου μπαταρίας.
 
Σε κάθε περίπτωση, η πρόοδος και στις δύο τεχνολογίες είναι ραγδαία και προφανώς στο προσεχές διάστημα θα δούμε πράγματα που δεν φανταζόμασταν λίγα μόλις χρόνια πριν: Τα κόστη θα πέφτουν, οι αυτονομίες θα μεγαλώνουν, οι χρόνοι φόρτισης θα μειώνονται και γενικώς τα ηλεκτρικά οχήματα θα συνεχίσουν να εξελίσσονται.
 
Εμείς σας αφήνουμε με τον συγκριτικό πίνακα των δύο ηλεκτρικών εκδόσεων του Citroen e-Jumpy, για τις οποίες μπορείτε να βρείτε περισσότερα, στους παραπάνω συνδέσμους.
ΗΛΕΚΤΡΙΚΑ CITROEN - ΣΥΓΚΡΙΣΗ ΜΕ ΜΙΑ ΜΑΤΙΑ
Μοντέλο e-Jumpy e-Jumpy Hydrogen
Επιδόσεις
Ηλ. Κινητήρας - Ισχύς (kW/hp) 100/136 100/136
Ηλ. Κινητήρας - Ροπή (Nm) 260 270
Μπαταρίες (kWh) 50 ή 75 10,5
Κυψέλες καυσίμου (kW) - 45
Αυτονομία (χλμ.) 230 ή 330 400+
Φόρτιση μπαταριών 30 ή 45 λεπτά (0-80%) στα 100 kW Λιγότερο από 1 ώρα στα 11 kW
Ανεφοδιασμός με υδρογόνο - 3 λεπτά (4,4 κιλά)
Διαστάσεις - Βάρη
Εκδόσεις αμαξώματος XS, M & XL (4,6, 4,9 & 5,3 μ.) M & XL (4,9 & 5,3 μ.)
Όγκος χώρου φόρτωσης (κ.μ.) 4,6-6,1 (6,6 με Moduwork) 5,3-6,1
Ωφέλιμο φορτίο (κιλά) Έως 1.275 Έως 1.000
Ελκτική ικανότητα (κιλά) Έως 1.000 Έως 1.000

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Σχολίασέ το, στη σελίδα μας στο Facebook »

Ακολουθήστε το PRO.Autotriti στο Google News. Bρείτε όλες τις ειδήσεις
Σχολιάστε