Η πανδημία που άλλαξε τα δεδομένα στη χρηματοδοτική μίσθωση νέων οχημάτων.
Το 16% των fleet managers σήμερα επιλέγουν μεταχειρισμένα Vans.
Κόστος & χρόνος αναμονής, τα πλεονεκτήματα ενός μεταχειρισμένου οχήματος.
Προηγούμενη (κακή) χρήση & συντήρηση, τα μειονεκτήματα.
Πόσο επηρεάζουν τα παρωχημένα ADAS;
Τα δεδομένα για leasing, δημοπρασίες & ηλεκτρονικές αγορές.
Αν κάτι κατέστη σαφές, κατά τη διάρκεια της πανδημίας του κορωνοϊού στο διάστημα 2020-2022, αυτό ήταν πως τα δεδομένα γύρω από τη διάρκεια ζωής και τις «αντοχές» ενός Van ενδεχομένως να είχαν… υποτιμηθεί μέχρι τότε.
Κατ΄ επέκταση, με το «πάγωμα» στην παραγωγή οχημάτων κατά την περίοδο έξαρσης του Covid-19 – ή την παραγωγή οχημάτων που στερούνταν όμως βασικών στοιχείων στον εξοπλισμό τους – πολλοί fleet managers αναγκάστηκαν να ποντάρουν στα ήδη υπάρχοντα Vans των στόλων τους, που από τη μια είχαν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους, από την άλλη πλαισιώνονται από αμέτρητα ερωτήματα γύρω από το κόστος συντήρησης ή την υπολειμματική τους αξία.
Το αποτέλεσμα; Οι περισσότεροι φόβοι γύρω από τα κόστη συντήρησης και τις επισκευής για χρήστες Vans αποδείχτηκαν αβάσιμοι, κάτι που οδήγησε πολλούς κατόχους και διαχειριστές να αναθεωρήσουν τις πολιτικές τους, με τις συμβάσεις χρηματοδοτικής μίσθωσης για τα νέα οχήματα να καλύπτουν μεγαλύτερες χρονικές περιόδους έκτοτε.
Κόστος & χρόνος αναμονής, τα πλεονεκτήματα ενός μεταχειρισμένου οχήματος
Όσον αφορά στην επιλογή ενός μεταχειρισμένου Van, τώρα, τα θετικά στοιχεία είναι σαφή. Τόσο γιατί η αγορά ενός τέτοιου οχήματος είναι σχεδόν πάντοτε φθηνότερη από την αγορά ενός καινούργιου, όσο κι επειδή οι περίοδοι εγγύησης σταδιακά παρατείνονται.
Ακολούθως, εφόσον στα παραπάνω συνυπολογίσουμε τους μεγάλους χρόνους αναμονής που συνεπάγεται η παράδοση ενός νέου οχήματος, αντιλαμβάνεται κανείς πως (και) στην προκειμένη περίπτωση ο χρόνος είναι χρήμα - ιδίως δε, αν στο σενάριο προστεθεί π.χ. η απροσδόκητη απώλεια ενός υπάρχοντος οχήματος λόγω κλοπής, τυχαίας ζημιάς ή βλάβης που δε συμφέρει να επισκευαστεί.
Προηγούμενη (κακή) χρήση & συντήρηση τα μειονεκτήματα
Την ίδια ώρα, ωστόσο, υπάρχουν και κάποιες πιθανές «κακοτοπιές» που καθιστούν την επιλογή της αγοράς καινούργιου ή μεταχειρισμένου λιγότερο απλή.
Για αρχή, τα επαγγελματικά οχήματα εκτίθενται σε αντίξοες συνθήκες. Συνεπώς δε θα είναι πάντοτε εμφανές το επίπεδο φθοράς του Van, πολύ δε περισσότερο αν έχουν… εξαλειφθεί οι όποιες συνήθεις οπτικές ενδείξεις, λίγο πριν βγει στο προαύλιο των πωλήσεων.
Κατά δεύτερον, ενδέχεται να προκύψουν και άλλα μηχανικά – ή και διαφορετικού τύπου - ζητήματα, ενδεχομένως ακόμα και μετά τη λήξη της εγγύησης του αντιπροσώπου ή του κατασκευαστή. Μην ξεχνάμε, εξάλλου, πως τέτοια οχήματα δεν απαιτούν αρχικό έλεγχο
ΚΤΕΟ πριν από τη συμπλήρωση 4 ετών, κάτι που σημαίνει πως ο αγοραστής ενός μεταχειρισμένου Van, όσο να είναι, θα τις έχει τις ανησυχίες του.
Εξάλλου, σε ένα μεταχειρισμένο Van δεν μπορείς ποτέ να είσαι σίγουρος για το πόσο συχνά ή αποσπασματικά λάμβανε χώρα το τακτικό του service, πράγμα που συνεπάγεται πως, ακόμα και αν το όχημα τελεί υπό την εγγύηση του κατασκευαστή, ο αντιπρόσωπος μπορεί να αρνηθεί να εκτελέσει τις αντίστοιχες εργασίες εγγύησης εφόσον δεν αποδεικνύονται οι προηγούμενες διαδικασίες συντήρησης.
Πόσο επηρεάζουν τα παρωχημένα ADAS;
Παράλληλα, τα συστήματα υποβοήθησης σε ένα Van είναι ένας ακόμα παράγοντας που χρήζει μελέτης. Κακά τα ψέματα, τα σύγχρονα LCVs (και όχι μόνο) είθισται να είναι στάνταρ εξοπλισμένα με τεχνολογίες ADAS,
που έχουν σχεδιαστεί για να διατηρούν τον οδηγό, τον επιβάτη, αλλά και τους υπόλοιπους χρήστες του δρόμου ασφαλείς.
Σα να μην έφτανε αυτό, η νομοθεσία διαρκώς ανανεώνεται και επικαιροποιείται με τέτοιον τρόπο, που να καθίσταται υποχρεωτική η ενσωμάτωση τέτοιων τεχνολογιών στα νέα οχήματα. Συνεπώς, όσο παλαιότερο είναι ένα όχημα, τόσο λιγότερες είναι οι πιθανότητες να διαθέτει σύγχρονα βοηθήματα.
Τα δεδομένα για leasing, δημοπρασίες & ηλεκτρονικές αγορές
Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, πού καταλήγουμε λοιπόν; Σε πρώτη φάση, να ξεκαθαρίσουμε πως αν μια μικρή επιχείρηση χρειάζεται ένα όχημα κάθε 1-3 χρόνια, αντίστοιχα ένας μεσαίος ή μεγάλος διαχειριστής στόλου θα πρέπει αναγκαστικά να λάβει υπόψη του τις παραμέτρους που πηγάζουν από τον εντοπισμό και την προμήθεια περισσότερων Vans.
Μια λύση, για αρκετές επιχειρήσεις, είναι η
χρηματοδοτική μίσθωση. Παλιότερα, άλλωστε, πολύς κόσμος μπορεί να έμπαινε στον πειρασμό να παραστεί στις αίθουσες δημοπρασιών, ρισκάροντας την αγορά ενός οχήματος, με την προϋπόθεση απλώς αυτό να προερχόταν από έναν αξιόπιστο πωλητή – όπως δηλαδή μια εταιρεία χρηματοδοτικής μίσθωσης. Ωστόσο, οι μεγάλοι οίκοι δημοπρασιών δεν επιτρέπουν πλέον σε ιδιώτες ή σε επιχειρήσεις που δεν ασχολούνται με το εμπόριο αυτοκινήτων να αγοράζουν, κατά συνέπεια αυτή η οδός έχει ουσιαστικά κλείσει.
Μια άλλη λύση είναι η ηλεκτρονική αγορά. Υπάρχουν πύλες ως γνωστόν που διαθέτουν ένα εξαιρετικό σύστημα αναζήτησης, το οποίο καθιστά εύκολο τον εντοπισμό των απαιτούμενων οχημάτων.
Εντούτοις, για όσους θέλουν να έχουν πραγματικά το κεφάλι τους ήσυχο, ένας έμπορος με καλή φήμη, που πουλάει Vans με αποδείξεις και με όλη την απαραίτητη προετοιμασία πριν από την πώληση, καθώς και με εγγύηση ή αξιοπρεπή υποστήριξη after sales, φαντάζει ενδεχομένως ως η ασφαλέστερη επιλογή.