Πρόκειται για τον πρώτο σταθμό τέτοιου τύπου πανευρωπαϊκά.
Επαναφόρτιση με καθαρή ενέργεια, μέσα σε 9 λεπτά.
Θα αξιοποιείται σε πρώτη φάση από 10 οχήματα, μάρκας CaetanoBus.
Παρουσία του δημάρχου της Μαδρίτης, José Luis Martínez-Almeida, πραγματοποιήθηκαν τα εγκαίνια του πρώτου σταθμού υδρογόνου στην Ευρώπη, στο κέντρο επιχειρήσεων της EMT Madrid στην περιοχή Entrevías.
Συγκεκριμένα, ο Almeida παρακολούθησε τις εργασίες ανεφοδιασμού και τη λειτουργία των πρώτων λεωφορείων που χρησιμοποιούν πράσινο υδρογόνο για να κινηθούν, τονίζοντας πως μέχρι το 2030, τα 2.000 λεωφορεία που θα κυκλοφορούν στους δρόμους της Μαδρίτης θα έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων. Πρόσθεσε δε, πως «δεν υπάρχει άλλη ευρωπαϊκή πρωτεύουσα που να διαθέτει δημόσιο σταθμό επαναφόρτισης υδρογόνου».
Επαναφόρτιση με καθαρή ενέργεια, μέσα σε 9 λεπτά
Από εκεί και πέρα, ο εν λόγω σταθμός επιτρέπει στα αντίστοιχα λεωφορεία να επαναφορτίζονται μέσα σε εννέα λεπτά με καθαρή ενέργεια, καλύπτοντας όλα τα στάδια της διαδικασίας: από την παραγωγή και τη συμπίεση, μέχρι την αποθήκευση και τη διανομή πράσινου υδρογόνου. Όλα αυτά, στο πλαίσιο ενός εντελώς καινοτόμου και ολοκληρωμένου τεχνικού έργου, επένδυσης 11,3 εκατομμυρίων ευρώ και συγχρηματοδότησης 2,65 εκατομμυρίων ευρώ από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης (ΕΤΠΑ).
Σε εξέλιξη από τον Δεκέμβριο του 2022, σε μια έκταση 49.618 τ.μ., αυτή η μονάδα παραγωγής υδρογόνου διαθέτει εγκαταστάσεις που παράγουν υδρογόνο από μια διαδικασία ηλεκτρόλυσης νερού, η οποία αναπτύχθηκε εξ ολοκλήρου από ισπανικές εταιρείες και σχεδιάστηκε, κατασκευάστηκε & αξιοποιείται από την εταιρεία, EMT Madrid. Περιλαμβάνει δε, τα ακόλουθα εξαρτήματα που κατασκευάζονται στην Ισπανία: έναν ηλεκτρολύτη τεχνολογίας PEM ικανό να παράγει περίπου 18 κιλά υδρογόνου ανά ώρα, δύο συμπιεστές, τρεις δεξαμενές αποθήκευσης χαμηλής, μέσης και υψηλής πίεσης, καθώς και δύο αντλίες για τον ανεφοδιασμό των λεωφορείων.
Από εκεί και πέρα, η πίεση πλήρωσης των «πράσινων» δεξαμενών υδρογόνου είναι 350 bar, ήτοι 75% μεγαλύτερη από την πίεση των συμπιεστών συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG), ενώ για να μπορεί να εγχέεται επαρκής ενέργεια στο σταθμό, έχει προγραμματιστεί επίσης η εγκατάσταση συνολικά 2.780 φωτοβολταϊκών πλαισίων κατανεμημένων σε τρεις κυματοθραύστες, με το φωτοβολταϊκό κάλυμμα να παράγει μέγιστη ισχύ 1,6 MWh - δηλαδή 550 kW για κάθε πάνελ.
Θα αξιοποιείται σε πρώτη φάση από 10 οχήματα, μάρκας CaetanoBus
Συνακόλουθα, το υδρογόνο που λαμβάνεται, συμπιέζεται και αποθηκεύεται έτσι ώστε να μπορούν να ανεφοδιαστούν, σε πρώτη φάση, συνολικά δέκα λεωφορεία,
από την πορτογαλική εταιρεία CaetanoBus.
Τα δέκα τυποποιημένα λεωφορεία κυψελών καυσίμου λοιπόν, με μήκος 12 μέτρων, διαθέτουν πέντε φιάλες αποθήκευσης υδρογόνου τύπου 4, με συνολική χωρητικότητα 1.560 λίτρων για την αποθήκευση 37,5 κιλών.
Χάρη στη συγκεκριμένη χωρητικότητα, άλλωστε, επιτυγχάνεται αυτονομία τουλάχιστον 280 χλμ., κάτι που ισοδυναμεί με 20 ώρες υπηρεσίας στο δρόμο. Τέλος, τα εν λόγω οχήματα είναι εξοπλισμένα με τρεις μπαταρίες τύπου LTO, χωρητικότητας 43,8 kWh, που μπορούν να φορτιστούν ανεξάρτητα, με τον χρόνο επαναφόρτισης να εκτιμάται σε λιγότερο από δέκα λεπτά.
Σε κάθε περίπτωση, τα λεωφορεία που θα ενσωματωθούν φέτος ακολουθούν το γενικό πρότυπο αμαξώματος της δημοτικής εταιρείας, ώστε να διατηρηθεί η ομοιογένεια με το σχεδιασμό και την εμφάνιση του υπόλοιπου στόλου λεωφορείων. Ομοίως, διαθέτουν παρόμοια χαρακτηριστικά με οποιοδήποτε άλλο πρότυπο λεωφορείο με ηλεκτρικό ή φυσικό αέριο στη Μαδρίτη, εκτός από το ότι είναι εξοπλισμένα με καθρέφτες οπισθοπορείας με κάμερες.