Χαμηλή ζήτηση & περιορισμένες καταναλωτικές δαπάνες, καταδεικνύει η έρευνα για την Ευρώπη.
Αμφιλεγόμενο το τοπίο, εξαιτίας των διεθνών γεωπολιτικών συνθηκών.
Μειωμένες οι ταξινομήσεις στα νέα φορτηγά - συνάδουν με τις ελλείψεις οδηγών στον κλάδο.
Πέφτουν (και) οι τιμές του diesel.
Αισιοδοξία για σταθεροποίηση της κατάστασης στο διάστημα 2025-2027.
Αμφιλεγόμενο το τοπίο, εξαιτίας των διεθνών γεωπολιτικών συνθηκών
Από εκεί και πέρα, τα αίτια του κακού δεν είναι δύσκολο να τα εντοπίσει κανείς… Κι αυτό, γιατί οι γεωπολιτικές αλλαγές και η παγκόσμια οικονομική αστάθεια έχουν δώσει νέα κίνητρα στην ενίσχυση των τοπικών και των περιφερειακών οικονομιών, με πρωτοβουλίες όπως το «Buy European» να ενθαρρύνουν προφανώς την υποστήριξη ευρωπαϊκών προϊόντων και επιχειρήσεων.
Όπως δήλωσε εξάλλου ο διευθύνων σύμβουλος της Upply, Thomas Larrieu:
«Η ευρωπαϊκή αγορά οδικών μεταφορών διέρχεται και πάλι μια περίπλοκη φάση, καθώς οι μεγάλες αβεβαιότητες στο παγκόσμιο εμπόριο είναι πιθανό να αποδυναμώσουν την ακόμη εύθραυστη οικονομική ανάκαμψη. Ταυτόχρονα, αυτό μπορεί επίσης να οδηγήσει σε επιτάχυνση της άμεσης μεταφοράς (βλ. αγορά spot), η οποία θα μπορούσε να τονώσει τη ζήτηση για οδικές μεταφορές».
Μειωμένες οι ταξινομήσεις στα νέα φορτηγά - συνάδουν με τις ελλείψεις οδηγών στον κλάδο
Σε κάθε περίπτωση,
τα μέχρι στιγμής δεδομένα μόνο ευοίωνα δεν είναι. Όχι μόνο γιατί οι ταξινομήσεις βαρέων επαγγελματικών οχημάτων του πρώτου τριμήνου του 2025 σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2024 έχουν περιοριστεί κατά 16%, αλλά κι επειδή ακόμα και σε τριμηνιαία βάση η μείωση έχει φτάσει στα επίπεδα του 7%.
Την ίδια ώρα δε, η κρίση από
την έλλειψη οδηγών στον κλάδο εξακολουθεί να υφίσταται, με 426.000 θέσεις εργασίας να παραμένουν ακάλυπτες στην Ευρώπη, σύμφωνα με την παγκόσμια έκθεση της
IRU (Διεθνής Ένωση Οδικών Μεταφορών) για το 2024. Το οξύμωρο της υπόθεσης; Τα τελευταία στοιχεία για τα οικονομικά δεδομένα των οδηγών σε όλη την Ευρώπη δείχνουν ότι οι μισθοί τους διαρκώς αυξάνονται (σ.σ. στην Ισπανία, για παράδειγμα, οι μισθοί των οδηγών που εκτελούν διεθνείς μεταφορές αυξήθηκαν κατά 5,1%, σύμφωνα με το ισπανικό Υπουργείο Μεταφορών), συμβαδίζοντας έτσι με τις αυξήσεις του κόστους εργασίας κατά 4% σε ετήσια βάση σε ολόκληρη την
ΕΕ κατά το 4ο τρίμηνο του 2024.
Πέφτουν (και) οι τιμές του diesel
Όσον αφορά τους υποκείμενους παράγοντες κόστους, τώρα, οι τιμές πετρελαίου αυξήθηκαν κατά 4,8% από τρίμηνο σε τρίμηνο, αλλά μειώθηκαν τελευταία, μιας και η διεθνής εμπορική κατάσταση προκαλεί αβεβαιότητα στις επιχειρήσεις, επιβραδύνοντας την παγκόσμια ζήτηση για πετρέλαιο.
Στην αντίπερα όχθη βέβαια, καλό είναι να λάβουμε υπόψη μας πως οι ταξινομήσεις φορτηγών με ηλεκτρική μπαταρία αυξήθηκαν κατά 51% σε ετήσια βάση, φτάνοντας τοιουτοτρόπως ένα μερίδιο αγοράς που ανέρχεται στα επίπεδα του 3,5%.
Αισιοδοξία για σταθεροποίηση της κατάστασης στο διάστημα 2025-2027
Ολοκληρώνοντας, σε ό,τι έχει να κάνει με τις βραχυπρόθεσμες προοπτικές της συγκεκριμένης κατάστασης, η ανάκαμψη της Ευρωπαϊκής Ένωσης προς το παρόν ανακόπτεται από τις συνεχιζόμενες αβεβαιότητες των δασμών και τις διαταραχές της πολιτικής σκηνής, παράγοντες που αμφότεροι εξακολουθούν να επιβαρύνουν τις εμπορικές ροές και τη δυναμική των ναύλων.
Μεσοπρόθεσμα, ωστόσο, τα δεδομένα είναι πιο θετικά. Αυτό, διότι το πραγματικό ΑΕΠ αναμένεται να ενισχυθεί, χάρη στην αύξηση της κατανάλωσης, τη βελτίωση των επενδύσεων και την ανάκαμψη της εξωτερικής ζήτησης, με την οικονομική δραστηριότητα στη ζώνη του ευρώ να προβλέπεται να επεκταθεί κατά 0,2% κατά τα τρία πρώτα τρίμηνα του 2025.
Εφόσον λοιπόν ο ετήσιος ρυθμός αύξησης της ιδιωτικής κατανάλωσης βελτιωθεί από 0,9% το 2023-2024 σε 1,3% την περίοδο 2025-2027, όπως έχει υπολογιστεί, το αποτέλεσμα θα είναι να οδηγηθούμε σε σταδιακή βελτίωση των συνθηκών ζήτησης – και συνακόλουθα σε ανάκαμψη του όγκου των εμπορευμάτων και σε σταθερότητα των τιμών μεσοπρόθεσμα.