Leasing-Μισθώματα Βαρέα Επαγγελματικά
Μηχανή Αναζήτησης

Το «platooning» είναι εδώ!

11.888 Επισκέψεις στο άρθρο (23/5/2016)

Πριν από λίγο καιρό, έξι από τους σημαντικότερους κατασκευαστές φορτηγών στην ΕΕ συμμετείχαν στο ερευνητικό πρόγραμμα «European Truck Platooning Challenge» που ανοίγει ένα παράθυρο στο μέλλον των μεταφορών.

Το ερευνητικό πρόγραμμα «European Truck Platooning Challenge» είναι μια πρωτοβουλία της Ολλανδικής κυβέρνησης  και υποστηρίζεται από μια πληθώρα φορέων όπως οι ACEA, CEDR, CLEPA, EReg, IRU κ.ο.κ. καθώς και τις σημαντικότερες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην εξέλιξη και κατασκευή βαρέων επαγγελματικών οχημάτων όπως οι DAF, Mercedes-Benz, Iveco, MAN, Scania και Volvo. 
Στο πλαίσιο του εν λόγω προγράμματος, έξι διαφορετικά κονβόι (καραβάνια) που αποτελούνταν από τρία φορτηγά οχήματα έκαστο, ξεκίνησαν από έξι διαφορετικές πόλεις της ΕΕ την 31η Μαρτίου προκειμένου να καταλήξουν όλα στη περιοχή Maasvlakte II, στο λιμάνι του Ρότερνταμ (Ολλανδία). 
Το βασικότερο χαρακτηριστικό των οχημάτων που διέθεσαν ειδικά για αυτόν τον σκοπό οι εταιρείας DAF, Mercedes-Benz, Iveco, MAN, Scania και Volvo, ήταν η δυνατότητα ασύρματης «σύνδεσης» μεταξύ τους προκειμένου, όλα τα οχήματα του συρμού να μπορούν να «επικοινωνούν» μεταξύ τους σε πραγματικό χρόνο και να μεταβιβάζουν δεδομένα αναφορικά με την θέση τους επί του οδοστρώματος αλλά και σε σχέση με τα υπόλοιπα οχήματα, τόσο του συρμού όσο και αυτών που κινούνται εκτός αυτού. 
Στόχος του εν λόγω ερευνητικού προγράμματος είναι να αποδείξει τα σημαντικά οφέλη που επιφέρει η κίνηση των βαρέων φορτηγών σε συρμούς (platooning) κατά τη διάρκεια του δρομολογίου τους, προκειμένου να μειωθεί σημαντικά το κόστος χρήσης τους (κατανάλωση καυσίμου κ.ο.κ.) αλλά και να βελτιωθούν οι συνθήκες της οδικής ασφάλειας στο ευρύτερο οδικό δίκτυο της ΕΕ. 
Για το λόγο αυτό, επί σειρά μηνών, αρκετά κράτη – μέλη της ΕΕ συνεργάστηκαν στενά προκειμένου να καθορίσουν τις απαιτούμενες τεχνικές προδιαγραφές (σε συνεργασία πάντα με τις αυτοκινητοβιομηχανίες), προκειμένου να καταστεί δυνατή η απρόσκοπτη μετακίνηση των εν λόγω «καραβανιών» από τη μία χώρα στην άλλη, κατά την εκτέλεση του δρομολογίου τους. 
Οι αρμόδιοι φορείς και επιτροπές του Βελγίου, της Δανίας, της Γερμανίας, της Φιλανδίας, της Ολλανδίας και της Σουηδίας, συγκέντρωσαν, ανάλυσαν και αξιολόγησαν πλήθος δεδομένων κατά τη διάρκεια του εγχειρήματος προκειμένου να διαπιστώσουν πως το platooning των βαρέων φορτηγών διεθνών μεταφορών κατά τη διάρκεια του δρομολογίου, παρουσιάζει οφέλη στην οδική ασφάλεια, τη κυκλοφοριακή ροή των οχημάτων αλλά και την αποδοτικότητα των ίδιων των φορτηγών. 
Σε πρώτη φάση, ένα από τα βασικότερα συμπεράσματα που κατέστη σαφές από τα πρώτα αποτελέσματα του προγράμματος «European Truck Platooning Challenge 2016» είναι πως, η μέση κατανάλωση καυσίμου των φορτηγών, είναι σε θέση να μειωθεί έως και κατά 10%, μια σημαντική βελτίωση στο λειτουργικό κόστος μιας μεταφορικής επιχείρησης, χωρίς να συνυπολογίσουμε τα οφέλη σε ότι αφορά στην προστασία του περιβάλλοντος, από την ανάλογη μείωση στις εκπομπές ρύπων των συγκεκριμένων οχημάτων. 
Με την ολοκλήρωση του προγράμματος, ο αρμόδιος υπουργός Μεταφορών της Ολλανδίας, κ. Schultz van Haegen, τόνισε μεταξύ άλλων σε δηλώσεις του πως: «… Τα αποτελέσματα του εγχειρήματος είναι σαφέστατα ενθαρρυντικά. Τα κονβόι φορτηγών διασφαλίζουν καθαρότερες και πιο αποδοτικές μεταφορικές ενώ, τα αυτόνομα φορτηγά που χρησιμοποιήθηκαν, συμβάλλουν στην βελτίωση της οδικής ασφάλειας, λόγω της μείωσης του ενδεχόμενου ανθρωπίνου λάθους». 
Ωστόσο, ο κ. van Haegen συνέχισε αναφέροντας πως: «… Όπως έδειξαν τα αποτελέσματα, η τεχνολογία έχει διανύσει ήδη πολύ δρόμο και πλέον καθίσταται σαφές πως πρέπει εμείς οι Ευρωπαίοι να βελτιώσουμε τους κανόνες και το νομοθετικό πλαίσιο, τόσο για τους οδηγούς όσο και το σύνολο των μεταφορών. Με αυτόν τον τρόπο, θα μπορέσουμε να… ανοίξουμε την πόρτα στις διεθνείς διασυνοριακές μεταφορές με αυτόνομα – συνδεδεμένα φορτηγά οχήματα».