Όλα όσα θες να ξέρεις για συντήρηση κινητήρα Φορτηγού. Και τα 16 σημεία ελέγχου!
Σωστή λειτουργία & συντήρηση του ψυκτικού μηχανήματος!
5+1 Tips συντήρησης ελαστικών φορτηγού: Δεν υπάρχουν μυστικά
Όπως για κάθε όχημα έτσι και για τα φορτηγά, η επιλογή του σωστού ελαστικού είναι αρκετά σημαντική, καθώς θα πρέπει να είναι κατάλληλο για την χρήση που αναμένεται να κάνει, να συμμορφώνεται με τις εκάστοτε νομοθεσίες, τον τύπο του βαρέως οχήματος καθώς και τον άξονα στον οποίο θα τοποθετηθεί. Πάμε να δούμε μαζί ένα χρήσιμο «οδηγό» ελαστικών για κάθε φορτηγό και βαρέως τύπου όχημα.
Στόχος του εν λόγω οδηγού είναι να βοηθήσει τους επαγγελματίες οδηγούς και διαχειριστές στόλου να κατανοήσουν τα ελαστικά των βαρέων οχημάτων τους, τα μεγέθη και τις διαστάσεις που αυτά διαθέτουν, την ικανότητα μεταφοράς φορτίου, την μέγιστη – ονομαστική ταχύτητα καθώς και τη θέση του άξονα, ενώ παράλληλα δίνει συμβουλές συντήρησης και φροντίδας.
Τα σύγχρονα radial ελαστικά φορτηγών επισημαίνονται στην ευρωπαϊκή αγορά, με μεγέθη όπως 295/80R22.5, 315/80R22.5, 385/65R22.5. Όμως τι σημαίνουν αυτά τα νούμερα που βλέπουμε συνεχώς πάνω στα τοιχώματα των ελαστικών; Ο πρώτος αριθμός στη σήμανση μεγέθους είναι το πλάτος του πέλματος σε χιλιοστά, ενώ ο τελευταίος είναι η διάμετρος της ζάντας του φορτηγού σε ίντσες. Το γράμμα “R” μας πληροφορεί για την Radial κατασκευή (και όχι την πολύ παλαιότερη κατασκευή Crossply). Ο δεύτερος αριθμός μετά την κάθετο “/” είναι το προφίλ, ουσιαστικά το ύψος των τμημάτων του πλευρικού τοιχώματος, εξαιρετικά χρήσιμο εάν θέλετε να υπολογίσετε το συνολικό ύψος των ελαστικών του φορτηγού. Για παράδειγμα, ένα 295/80R22.5 θα έχει τμήματα πλευρικού τοιχώματος που έχουν ύψος περίπου 295 mm x 80% = 236 mm. Η σωστή λήψη του προφίλ είναι αρκετά σημαντική, καθώς διασφαλίζει ότι διατηρείτε τα ύψη των ελαστικών σας και δεν διαταράσσετε τα ύψη των αξόνων, τις σχέσεις μετάδοσης ή την απόδοση μετάδοσης.
Οι απαιτήσεις των ελαστικών φορτηγών ποικίλλουν ανάλογα τον άξονα στον οποίο χρησιμοποιούνται («κατευθυντήριο», «κινητήριο» και «φερόμενο» άξονα). Ο κατευθυντήριος άξονας ή αλλιώς άξονας διεύθυνσης είναι ο μπροστινός, ο οποίος χρειάζεται ελαστικά που να μπορούν να χειριστούν τις τάσεις περιστροφής που τους ασκούνται, καθώς και να είναι σε θέση να παρέχουν ακριβή απόκριση διεύθυνσης.
Από την άλλη, οι κινητήριοι άξονες -όπως δηλώνει και το όνομά τους- είναι εκείνοι που παρέχουν τη δύναμη για την κίνηση των τροχών. Για το λόγο αυτό, τα συγκεκριμένα ελαστικά είναι κατασκευασμένα για να μπορούν να ανταπεξέλθουν στις καταπονήσεις που τους ασκούν τα συστήματα μετάδοσης και πέδησης, ενώ το πέλμα τους έχει σχεδιαστεί για να προσφέρει περισσότερη πρόσφυση.
Τέλος, οι φερόμενοι άξονες του ρυμουλκούμενου είναι αυτοί που συνήθως επικεντρώνονται στην μεταφορά του βάρους. Τα ελαστικά των τρέιλερ παρέχουν μεγαλύτερη αντοχή στα πολλά χιλιόμετρα, προστατεύουν από την τριβή και αντιμετωπίζουν τις απαιτήσεις των στατικών και δυναμικών φορτίων.
Βέβαια, υπάρχουν ορισμένα ελαστικά στην αγορά που μπορούν να εξυπηρετήσουν περισσότερους από ένα ρόλους, ανάλογα πάντα τον τύπο του οχήματος στο οποίο τοποθετούνται (φορτηγό, λεωφορείο ή άλλα βαρέως τύπου οχήματα) και τον τρόπο χρήσης τους (Αυτοκινητόδρομοι, Μεγάλες Αποστάσεις, Αστικές, Περιφερειακοί δρόμοι). Αυτά τα λάστιχα φέρουν συχνά – αλλά όχι πάντα, την ένδειξη «All Position Tyres», ωστόσο συνιστάται η επιβεβαίωση του φορτίου και του δείκτη ταχύτητας που χρειάζεστε.
Τα σύγχρονα ελαστικά φορτηγών radial έχουν όλα ένα δείκτη φορτίου και ταχύτητας στο πλευρικό τοίχωμά τους. Αυτός δείχνει το πόσο βάρος μπορεί να φέρει το ελαστικό όταν ταξιδεύει με μία συγκεκριμένη μέγιστη ταχύτητα, που συνήθως αποτελείται από μία σειρά με 3 αριθμούς και ένα γράμμα, όπως «156M». Μπορείτε να βρείτε τις αναλυτικές λίστες και αναλογίες του εκάστοτε κατασκευαστή. Πολλά όμως ελαστικά φορτηγών έχουν σήμα δείκτη διπλού φορτίου και ταχύτητας, όπως για παράδειγμα «156/152M», όπου ο χαμηλότερος δεύτερος τριψήφιος αριθμός δείκτη φορτίου ισχύει μόνο εάν το ελαστικό είναι τοποθετημένο σε διάταξη διπλού τροχού στον άξονα.
Για να διασφαλιστεί η ασφαλής οδήγηση κατά τη διάρκεια του χειμώνα, σε ορισμένες ευρωπαϊκές χώρες απαιτούνται χειμερινά ελαστικά που φέρουν τη σήμανση M&S (Mud and Snow) ή 3PMSF (3 Peaks Mountain Snow Flake). Συχνά, το παραπάνω μέτρο αφορά μόνο τα ελαστικά του κινητήριου άξονα, αν και σε μερικές χώρες όπως η Νορβηγία, ισχύει και για τους υπόλοιπους άξονες. Η σήμανση M&S είναι απλώς μια δήλωση του κατασκευαστή ότι το ελαστικό είναι κατάλληλο για χρήση σε λάσπη και χιόνι. Παρομοίως, η σήμανση 3PMSF αποδεικνύει ότι το ελαστικό έχει περάσει δοκιμές πρόσφυσης σε χειμερινές συνθήκες σύμφωνα με τον Κανονισμό UNECE 117.
Δείτε αναλυτικά σε ποιες χώρες και πότε είναι υποχρεωτικά τα χειμερινά ελαστικά
Χώρα | Νόμος για χειμερινά ελαστικά | Περίοδος ισχύος | Λεπτομέρειες |
Αλβανία | Δεν είναι υποχρεωτικά. | 1/11 - 30/4 | |
Ανδόρα | Υπάρχουν σήματα που υποδεικνύουν πού είναι υποχρεωτικά τα χειμερινά ελαστικά ή οι αντιολισθητικές αλυσίδες (πρέπει να διαθέτεις). | 1/11 - 15/4 | Ελάχιστο βάθος πέλματος 4 χλστ. |
Αρμενία | Δεν είναι υποχρεωτικά, αλλά πρέπει να είναι κατάλληλα για χειμερινές συνθήκες. | ||
Αυστρία | Υποχρεωτικά όπως και αντιολισθητικές αλυσίδες. | 1/11 - 15/4 | Ελάχιστο βάθος πέλματος 4 χλστ. και να φέρουν το σύμβολο M&S |
Βέλγιο | Δεν είναι υποχρεωτικά. Επιτρέπονται οι αντιολισθητικές αλυσίδες. | ||
Βόρεια Μακεδονία | Δεν είναι υποχρεωτικά, αλλά πρέπει να διαθέτεις αντιολισθητικές αλυσίδες. | 15/11 - 15/3 | Ελάχιστο βάθος πέλματος 5 χλστ. |
Βοσνία Ερζεγοβίνη | Υποχρεωτικά χειμερινά, 4 εποχών ή αντιολισθητικές αλυσίδες και φτυάρι. | 1/11 - 15/4 | |
Βουλγαρία | Συνιστώνται χειμερινά ελαστικά και πρέπει να διαθέτεις αντιολισθητικές αλυσίδες. | 1/11 - 31/3 υποχρεωτική μεταφορά αντιολισθητικών αλυσίδων | |
Γαλλία | Δεν είναι υποχρεωτικά, απαραίτητα σε ορισμένες ορεινές περιοχές, επιτρέπονται οι αντιολισθητικές αλυσίδες. | ||
Γερμανία | Υποχρεωτικά χειμερινά ή ελαστικά 4 εποχών και αντιολισθητικές αλυσίδες. | ||
Δανία | Συνιστώνται χειμερινά ή ελαστικά 4 εποχών ή αντιολισθητικές αλυσίδες. | ||
Εσθονία | Υποχρεωτικά. | 1/12 - τέλος Φεβρουαρίου | Ελάχιστο βάθος πέλματος 3 χλστ. |
Ελβετία | Σήματα υποδεικνύουν πού είναι υποχρεωτικά χειμερινά ελαστικά ή αντιολισθητικές αλυσίδες (πρέπει να διαθέτεις). | ||
Ελλάδα | Δεν είναι υποχρεωτικά, αλλά πρέπει να είναι κατάλληλα για χειμερινές συνθήκες. Επιτρέπονται οι αντιολισθητικές αλυσίδες. | ||
Ηνωμένο Βασίλειο | Δεν είναι υποχρεωτικά, επιτρέπονται οι αντιολισθητικές αλυσίδες. | ||
Ισλανδία | Υποχρεωτικά ή 4 εποχών. | 1/11 - 14/4 | Οι ημερομηνίες αλλάζουν. |
Ισπανία | Σήματα κυκλοφορίας υποδεικνύουν πού χειμερινά ελαστικά ή αλυσίδες είναι υποχρεωτικά. | ||
Ιταλία | Συνιστώνται, υποχρεωτικά σε συγκεκριμένους δρόμους. Αντιολισθητικές αλυσίδες σε ορισμένες περιοχές. | 15/10 - 15/4 | Στη Val d’Aosta με χειμερινά ελαστικά ή με αντιολισθητικές αλυσίδες. |
Κροατία | Τουλάχιστον 2 χειμερινά ελαστικά στον κινητήριο άξονα, με χιονόνερο, χιόνι και πάγο. Υποχρεωτικές αντιολισθητικές αλυσίδες και φτυάρι. | Ελάχιστο βάθος πέλματος 4 χλστ. | |
Κύπρος | Συνιστώνται. | ||
Λετονία | Υποχρεωτικά. | 1/12 - 1/3 | |
Λευκορωσία | Υποχρεωτικά. Επιτρέπονται οι αντιολισθητικές αλυσίδες. | 1/12 - 1/3 | |
Λιθουανία | Υποχρεωτικά. | 1/11 - 1/5 | |
Λουξεμβούργο | Δεν είναι υποχρεωτικά, αλλά ελαστικά κατάλληλα για χειμερινές συνθήκες. | ||
Μαυροβούνιο | Υποχρεωτικά. | 15/11 - 31/3 | |
Μολδαβία | Υποχρεωτικά. | 1/12 - 1/3 | |
Νορβηγία | Δεν έιναι υποχρεωτικά, μόνο εάν υπάρχει χιόνι ή ο πάγος. Υποχρεωτικός εφοδιασμός αντιολισθιτικών. | Ελάχιστο βάθος πέλματος 3 χλστ. | |
Πολωνία | Συνιστώνται αλλά δεν είναι υποχρεωτικά. | ||
Πορτογαλία | Δεν είναι υποχρεωτικά. Υποχρεωτικές αλυσίδες όπου υπάρχει σήμανση. | ||
Ουγγαρία | Δεν είναι υποχρεωτικά, υποχρεωτικός εφοδιασμός με αντιολισθητικές αλυσίδες. | ||
Ουκρανία | Δεν είναι υποχρεωτικά. | ||
Ρουμανία | Δεν είναι υποχρεωτικά, αλλά ελαστικά κατάλληλα για χειμερινές συνθήκες. | Ελάχιστο βάθος πέλματος 2 χλστ. | |
Ρωσία | Υποχρεωτικά και πρέπει να διαθέτεις αντιολισθητικές αλυσίδες. | ||
Σερβία | Υποχρεωτικά και πρέπει να διαθέτεις αντιολισθητικές αλυσίδες. | 1/11 - 1/4 (υπάρχει περίπτωση παράτασης) | Ελάχιστο βάθος πέλματος 4 χλστ. |
Σλοβακία | Δεν είναι υποχρεωτικά, αλλά ελαστικά M&S όταν υπάρχει χιόνι ή πάγος. | ||
Σλοβενία | Υποχρεωτικά και εφοδιασμός με αντιολισθητικές αλυσίδες και φτυάρι. | 15/11 - 15/3 | |
Σουηδία | Υποχρεωτικά. Συνιστώνται αντιολισθητικές αλυσίδες | 1/12 - 31/3 | Ελάχιστο βάθος πέλματος 3 χλστ. Μόνο ελαστικά με σύμβολο M&S. |
Τουρκία | Δεν είναι υποχρεωτικά. Αντιολισθητικές αλυσίδες σε ορισμένες περιοχές. | ||
Τσεχία | Υποχρεωτικά και αλυσίδες όπου υπάρχει σήμανση. | 1/11 - 1/4 | Ελάχιστο βάθος πέλματος 4 χλστ. |
Φινλανδία | Υποχρεωτικά χειμερινά ή 4εποχών. Επιτρέπονται οι αντιολισθητικές αλυσίδες. | 1 Δεκέμβρη - τέλος Φεβρουαρίου | Ελάχιστο βάθος πέλματος 3 χλστ. Μόνο ελαστικά με σύμβολο M&S. |
Αρχική Σελίδα | Sitemap | Επικοινωνία |
Copyright © 2024 - pro.autotriti.gr