Τα ηλεκτρονικά συστήματα ADAS των Vans που ελέγθηκαν, δοκιμάατηκαν ως προς την απόδοση τους σε σενάρια όπως η αποφυγή σύγκρουσης σε σταθερό ή κινούμενο προπορευόμενο όχημα...

... ως προς τη δυνατότητα ανίχνευσης ενός δικυκλιστή...

... ή ενός πεζού και φυσικά, ως προς τη δυνατότητα τους να ενημερώσουν εγκαίρως τον οδηγό του επαγγελματικού οχήματος.

Τα «ευρήματα» του Euro NCAP

Στο πλαίσιο του ελέγχου της απόδοσης των συστημάτων «ADAS» που περιλαμβάνονται στον εξοπλισμό των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων που συμμετείχαν στις δοκιμές του Euro NCAP που παρουσιάζουμε, ο οργανισμός βασίστηκε σε δεδομένα που αφορούσαν σε ορισμένες από τις σημαντικές αγορές της ΕΕ, όπως οι Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ισπανία & το Ην. Βασίλειο ενώ λήφθηκαν και στοιχεία για τη Σουηδία, την Ολλανδία και το Λουξεμβούργο.
Ο εξοπλισμός ασφάλειας κάθε οχήματος ελέγχθηκε αρχικά σε διαθέσιμες προς το κοινό πηγές και σε δεύτερη φάση τα δεδομένα επιβεβαιώθηκαν από τον κατασκευαστή του εκάστοτε οχήματος.
Τα διαθέσιμα συστήματα ADAS (είτε προσφέρονταν ως standard, είτε προαιρετικά) σε κάθε όχημα, ελέγχθηκαν με βάση τα πρωτόκολλα ασφάλειας του Euro NCAP, με τα οχήματα να είναι φορτωμένα ως το μισό του μέγιστου ωφέλιμου βάρους τους, μια τυπική συνθήκη για τις καθημερινές μετακινήσεις τους. Επιπρόσθετα, το σύστημα υπενθύμισης χρήσης της ζώνης ασφαλείας ελέγχθηκε σε κάθε όχημα ξεχωριστά.
Με βάση τα αποτελέσματα των ερευνών του Euro NCAP, οι εταιρείες των οποίων τα οχήματα πέτυχαν τις βέλτιστες επιδόσεις ήταν οι Ford, Volkswagen & Mercedes-Benz, με αυτά των Fiat Professional, Nissan & Renault να βρίσκονται στον αντίποδα, για διάφορους λόγους.
Η βασικότερη διαπίστωση ήταν πως τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που ελέγχθηκαν, εμφάνισαν αξιοσημείωτες διαφορές σε σχέση με τις επιβατικές τους εκδόσεις καθώς ελάχιστά εξ αυτών εφοδιάζονταν με συστήματα όπως αυτά την ειδοποίησης του οδηγού για την ύπαρξη πεζών ή ποδηλατών στην πορεία του οχήματος, παρά το γεγονός ότι τέτοιες περιπτώσεις είναι κάτι περισσότερο από συνήθεις κατά την κίνηση σε αστικό περιβάλλον.
Ορισμένα εξ αυτών εφοδιάζονταν με συστήματα υποβοήθησης διατήρησης των λωρίδας κυκλοφορίας και σε όσα αυτά υπήρχαν, στην πράξη αποδείχθηκε πως δεν ήταν και τόσο αποδοτικά, όσο στα επιβατικά –Ι.Χ.- οχήματα.
Τα συστήματα ελέγχου διατήρησης ταχύτητας, όπου ήταν διαθέσιμα, ήταν κατά κύριο λόγο ελεγχόμενα από τον οδηγό και με ελλιπή πληροφόρηση ενώ τα συστήματα υπενθύμισης χρήσης της ζώνης ασφαλείας ήταν κατά κύριο λόγο standard για τον οδηγό αλλά… απόντα για τον/ τους συνοδηγούς.
Με βάση λοιπόν όλα τα παραπάνω, την βέλτιστη επίδοση (Χρυσή Βαθμίδα) απέσπασαν τα μοντέλα Mercedes-Benz Vito και Volkswagen Transporter για την κατηγορία των Μεσαίων Vans και μόνο το Ford Transit στα Μεγάλα Vans, ενώ περισσότερες πληροφορίες για τις επιδόσεις των υπολοίπων εκπροσώπων των συγκεκριμένων κατηγοριών ελαφρών επαγγελματικών, μπορείτε να βρείτε στην ιστοσελίδα του Euro NCAP.

Οι δοκιμές πρόσκρουσης με Ι.Χ. όχημα

Προκειμένου να εξαχθούν περισσότερα συμπεράσματα αναφορικά με την ασφάλεια που προσφέρουν τα Μεσαία & Μεγάλα Vans κατά τη σύγκρουση τους με κάποιο επιβατικό –Ι.Χ.- όχημα, ο Euro NCAP διεξήγαγε μια προσομοίωση μετωπικής πρόσκρουσης (crash-test) ενός Nissan NV400 με ένα Nissan Juke (από την κατηγορία των SUVs).
Το Μεγάλο Van της ιαπωνικής εταιρείας μοιράζεται την ίδια δομή αμαξώματος και τα μηχανικά μέρη του με το… δίδυμο Opel Movano και ανανεώθηκαν μέσα στο 2019.
Από την άλλη, το Nissan Juke απέσπασε βαθμολογία 5 αστέρων στα crash-tests του Euro NCAP το 2019.
Το μεικτό βάρος του Μεγάλου Van στην εν λόγω δοκιμή ανέρχονταν στα 2.848 κιλά και του Ι.Χ. στα 1.487 κιλά αντίστοιχα, με αμφότερα να οχήματα να κινούνται με ταχύτητα 50 χλμ./ώρα.
Παρά την μεταφορά μόλις του μισού ωφέλιμου φορτίου που μπορεί να υποστηρίξει, με μεικτό βάρος της τάξης των 2,8t. (σχεδόν διπλάσιο του Ι.Χ.), το Μεγάλο Van «κυριάρχησε» όπως ήταν φυσικό στη σύγκρουση.
Η δομή του αμαξώματος, οι ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης και τα συστήματα συγκράτησης των επιβατών στο εσωτερικό του I.X. συμπεριφέρθηκαν πολύ καλά ωστόσο, δεν κατάφεραν να περιορίσουν τις έντονες δυνάμεις που στιγμιαία ασκήθηκαν στις επιβαίνοντες, λόγω και της ιδιαίτερα στιβαρής δομής του αμαξώματος του επαγγελματικού οχήματος.
Παρά το γεγονός ότι βρίσκονταν εντός του μεγαλύτερου και βαρύτερου οχήματος, τα ανδρείκελα εντός του Μεγάλου Van (οδηγός / συνοδηγός), εμφάνισαν αυξημένο κίνδυνο έντονου τραυματισμού στον θώρακα, τα γόνατα, τους μηρούς και τη λεκάνη, όπως και στα κάτω άκρα.
Στην περίπτωση του Ι.Χ., το ότι οι επιβάτες δεν εμφάνισαν σημαντικές καταπονήσεις, οφείλεται κατά κύριο λόγο στην πολύ καλή εικόνα που το Nissan Juke εμφανίζει σε αυτόν τον τομέα (υψηλή παθητική ασφάλεια).
 


 

Advertisement