Οι διαφορές στη δομή, τον όγκο και το βάρος των Vans σε σχέση με τα Ι.Χ. οχήματα, επιφέρουν σημαντικές διαφοροποιήσεις στα αποτελέσματα των δοκιμών σύγκρουσης τους σε σχέση με τα Ι.Χ. οχήματα.

    Ο ρόλος των ελαφρών επαγγελματικών στην οδική ασφάλεια

    Τόσο με βάση τα στοιχεία διεθνών ερευνών όσο και από την καθημερινότητα, καθίσταται σαφές πως τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, διανύουν σε ετήσια βάση, σημαντικά υψηλότερο αριθμό χιλιομέτρων σε σχέση με τα επιβατικά Ι.Χ.
    Παράλληλα, είναι επίσης σαφές πως ο κύκλος ζωής τους είναι επίσης μεγαλύτερος.
    Ωστόσο, τα στατιστικά της Ευρωπαϊκής Επιτροπής αναφορικά με τα τροχαία ατυχήματα φανερώνουν πως, αν και τα ελαφρά επαγγελματικά δεν εμφανίζουν υψηλότερο ποσοστό ατυχημάτων σε σχέση με τους υπόλοιπους τύπους οχημάτων, εμπλέκονται στο 4% των δυστυχημάτων (με θανάτους ή σοβαρούς τραυματισμούς) με την πλειοψηφία αυτών να προκαλείται λόγο της απώλειας ελέγχου του οχήματος που οδηγεί τόσο σε μετωπικές συγκρούσεις όσο και σε συγκρούσεις με προπορευόμενα οχήματα.
    Φυσικά, τα συστήματα υποβοήθησης του έργου του οδηγού (ADAS) έχουν εξελιχθεί προκειμένου να προσφέρουν τη βέλτιστη… χείρα βοήθειας σε αυτές ακριβώς τις περιπτώσεις και για τον λόγο αυτό, ο Euro NCAP αποφάσισε να ελέγξει την απόδοση τους και στα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα.

    Οι διαφορές με τα Ι.Χ. σε μια σύγκρουση

    Τα ελαφρά επαγγελματικά είναι συνήθως σημαντικά πιο ψηλά, βαρύτερα και με αρκετά πιο στιβαρή δομή σε σχέση με τα Ι.Χ. οχήματα. Κατά κύριο λόγο μεταφέρουν λιγότερους επιβάτες αλλά μεγαλύτερο βάρος φορτίου γεγονός που κατά τη διάρκεια π.χ. μιας μετωπικής σύγκρουσης με ένα μικρότερο όχημα, συνήθως επιφέρει σημαντική αυξημένη καταπόνηση για τους επιβαίνοντες στο Ι.Χ., με αποτέλεσμα συχνά τον σοβαρό τραυματισμό ή και τον θάνατο τους.
    Από την άλλη πλευρά, η παθητική ασφάλεια των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων έχει επωφεληθεί ελάχιστα από τις τεχνολογικές εξελίξεις κατά τη διάρκεια της τελευταίας δεκαετίας, δεδομένου του –πολύ συχνά- ελλιπέστατου σχετικού εξοπλισμού.
    Με βάση τα όσα ανακοινώνει ο Euro NCAP, 19 μοντέλα που δοκιμάστηκαν, μόνο έξι εφοδιάζονταν δύο μετωπικούς αερόσακους στον βασικό τους εξοπλισμό ενώ, κανένα δεν έφερε ως στανταρτ στοιχείο εξοπλισμού τους πλευρικούς αερόσακους, τύπου «κουρτίνας».
    Ειδικά οι συνοδηγοί σε αυτά τα οχήματα δεν λαμβάνονται και πολύ υπόψη καθώς στοιχεία όπως η υπενθύμιση χρήσης των ζωνών ασφαλείας, οι αερόσακοι ή οι περιοριστές φορτίου στις ζώνες, συχνά απουσιάζουν σε αυτήν / αυτές τις θέσεις.
    Φυσικά, αυτό είναι σε πλήρη αντιδιαστολή με τις αντίστοιχες επιβατικές (Mini-Bus) εκδόσεις των εν λόγω οχημάτων, καθώς αρκετές εξ αυτών έχουν ήδη δοκιμαστεί σε crash-tests του Euro NCAP με πολύ καλά αποτελέσματα.

    Advertisement