Αερόφρενα: Όσα θέλετε να γνωρίζετε για λειτουργία & συντήρηση τους
|
- Ο συμπιεστής: Δημιουργεί συμπιεσμένο αέρα για να λειτουργήσουν
- Οι δεξαμενές: αποθηκεύουν τον συμπιεσμένο αέρα
- Hβαλβίδα: απελευθερώνει τον αέρα στο πετάλι των φρένων
- Οι θάλαμοι: μετατρέπουν τον συμπ. αέρα σε μηχανική ενέργεια στα φρένα
- Η επένδυση: προστατεύει τα τακάκια από τις υψηλές θερμοκρασίες
Αν είστε υπεύθυνος στόλου βαρέων οχημάτων, ή οδηγός φορτηγού, τότε θα γνωρίζετε πόση προσοχή χρειάζεται ο προ-έλεγχος της καλής λειτουργίας κάθε σημαντικού τομέα ή μηχανικού συστήματος του, για την ασφαλή μετακίνηση οχήματος, φορτίου, ανθρώπων.
Σε αυτό το άρθρο εξετάζουμε διεξοδικά ένα από αυτά τα συστήματα: Τα αερόφρενα. Μπορεί πολλοί από εσάς να έχετε μια γενική κατανόηση της λειτουργίας τους, αλλά η πλήρης κατανόηση του μηχανισμού τους θα σας βοηθήσει να λάβετε τις σωστές αποφάσεις όταν έρθει η ώρα του service ή της αλλαγής τους.
5 τα βασικά εξαρτήματα των αερόφρενων
Ο συμπιεστής αέρα, οι δεξαμενές, η βαλβίδα στο πεντάλ, οι θάλαμοι φρένων και η επένδυση στα τακάκια. Πάμε να δούμε αναλυτικά τι κάνει το καθένα:1.Ο συμπιεστής: Δημιουργεί συμπιεσμένο αέρα για να λειτουργήσουν τα αερόφρενα
Ο συμπιεστής αέρα διατηρεί την κατάλληλη πίεση του αέρα στα φρένα για να λειτουργεί το σύστημα πέδησης. Είναι η καρδιά του συστήματος.
Ανάλογα με την μάρκα και το μοντέλο του φορτηγού που οδηγείτε, ο συμπιεστής αέρα κινείται είτε με γρανάζια είτε με ιμάντα και διατηρείται σε χαμηλές θερμοκρασίες μέσω κρύου εξωτερικού αέρα, ή με το σύστημα ψύξης που χρησιμοποιεί και ο κινητήρας του φορτηγού.
Ο συμπιεστής αέρα ενεργοποιείται κάθε φορά που ενεργοποιείται και ο κινητήρας του φορτηγού. Γεμίζει με αέρα μέσω αντλίας.
Συμβουλή για την σωστή συντήρηση του: Εάν η θερμοκρασία του συμπιεστή αέρα ρυθμίζεται από το ίδιο σύστημα ψύξης με τον κινητήρα, τότε ενδέχεται να έχει ξεχωριστή παροχή λαδιού. Στο service, βεβαιωθείτε πως ο συμπιεστής αέρα έχει σωστό επίπεδο λαδιού. Για όσους συμπιεστές διαθέτουν δικό τους σύστημα ψύξης, αυτό πρέπει να ελέγχεται ξεχωριστά (στο τακτικό service).
2. Οι δεξαμενές: αποθηκεύουν τον συμπιεσμένο αέρα
Πρέπει να υπάρχει συγκεκριμένη ποσότητα συμπιεσμένου αέρα διαθέσιμη για να λειτουργήσει σωστά το σύστημα πέδησης.
Οι δεξαμενές περιέχουν ειδικές βαλβίδες που «ανοίγουν» για να καθαρίζεται ο συμπιεσμένος αέρας από υγρασία ή ρυπογόνα σωματίδια που θα προκαλούσαν φθορά στο σύστημα φρένων του φορτηγού σας.
Συμβουλή για την σωστή συντήρηση τους: Προκειμένου να λειτουργήσει σωστά το σύστημα πέδησης πρέπει να ελέγχεται τακτικά το σύστημα καθαριότητας του συμπιεσμένου αέρα που διαθέτουν οι δεξαμενές. Πρέπει να το αδειάζετε τουλάχιστον μια φορά την ημέρα, αν η χρήση του φορτηγού είναι καθημερινή.
3. H βαλβίδα: απελευθερώνει τον αέρα στο πετάλι των φρένων
Αφού, ο οδηγός, πατάει το πετάλι του φρένου, τότε λειτουργούν τα αερόφρενα. Το ποσό του αέρα που θα χρησιμοποιηθεί καθορίζεται από το πόσο «δυνατά» θα πατήσει ο οδηγός το πετάλι και την βαλβίδα του πεταλιού.
Όταν ο συμπιεσμένος αέρας απελευθερώνεται μέσω της βαλβίδας χρειάζεται λίγος χρόνος για να ξαναπαραχθεί από τον συμπιεστή που αναφέραμε πιο πάνω. Αυτό σημαίνει ότι αν απελευθερωθεί πολύ συμπιεσμένος αέρας σε σύντομο χρονικό διάστημα το σύστημα πέδησης μπορεί να μην λειτουργήσει. Γι αυτό είναι σημαντικό η βαλβίδα να λειτουργεί καλά, αλλά και ο οδηγός να μην πιέζει τα αερόφρενα πιο “σκληρά” απ' ότι χρειάζεται.
Συμβουλή για την σωστή συντήρηση της: Οι οδηγοί να είναι εκπαιδευμένοι στο σύστημα πέδησης με αερόφρενα. Να γνωρίζουν πόση πίεση χρειάζεται το πετάλι και να μην κάνουν άσκοπη χρήση του.
4. Οι θάλαμοι: μετατρέπουν τον συμπ. αέρα σε μηχανική ενέργεια στα φρένα
Οι θάλαμοι φρένων παίζουν έναν πολύ σημαντικό ρόλο στο σύστημα πέδησης. Είναι τα βασικά εξαρτήματα που μετατρέπουν τον συμπιεσμένο αέρα σε μηχανική δύναμη για να επιτευχθεί το φρενάρισμα του οχήματος.Η λειτουργία τους επί της ουσίας είναι να παίρνουν την ενέργεια του συμπιεσμένου αέρα και να την χρησιμοποιούν για να ενεργοποιήσουν τα τακάκια στα φρένα. Οι θάλαμοι έχουν μέσα ένα διάφραγμα. Όταν ο οδηγός πατάει το πετάλι φρένου, ο συμπιεσμένος αέρας πιέζει το διάφραγμα και προκαλεί την κίνηση του μέσα στον θάλαμο. Αυτή η κίνηση με την σειρά της ενεργοποιεί μια ράβδο ώθησης ή έναν ρυθμιστή, ο οποίος ενεργοποιεί τα τακάκια.
Συμβουλή για την σωστή συντήρηση τους: Πρέπει να γίνεται τακτικό serviceστους θαλάμους όπως υπαγορεύεται από το εγχειρίδιο του κατασκευαστή του φορτηγού. Το απαιτούμενο service γίνεται για να διασφαλιστεί ότι η ράβδος ώθησης λειτουργεί εντός του κανονικού εύρους κίνησης της.
5. Η επένδυση: προστατεύει τα τακάκια από τις υψηλές θερμοκρασίες
Όλοι ξέρουμε ότι κατά το φρενάρισμα τα τακάκια σταματάνε τους τροχούς μέσω τριβής. Για την προστασία των τακακίων, οι κατασκευαστές τα «ντύνουν» με ένα ειδικό υλικό που τα προστατεύει από την φθορά και τις υψηλές θερμοκρασίες που δημιουργούνται κατά το φρενάρισμα.Συμβουλή για την σωστή συντήρηση της: Η επένδυση πρέπει πάντα να αντικαθιστάται εντός του απαιτούμενου χρόνου. Πρέπει, ταυτόχρονα, να βεβαιώνεστε ότι είναι καθαρά από ρύπους - βρωμιές, ή ότι δεν έχουν καταπονηθεί (φαγωθεί) υπερβολικά.