Ευχαριστούμε για τη συνεντεύξη τον ιδιοκτήτη της ILEP Cryotech και Top Expert του κλάδου, Θεόδωρο Ευθυμίου (Μηχανολόγος Μηχανικός του Πανεπιστημίου Πατρών).
Ποιες είναι οι διαδικασίες για τη σωστή επιλογή του ψυκτικού μηχανήματος;
Η επιλογή στην προκειμένη περίπτωση γίνεται πάντοτε με βάση συγκεκριμένα κριτήρια, όπως ο τύπος του ψυκτικού μηχανήματος, η ψυκτική ικανότητα, ο τύπος ψυκτικού μέσου, οι λειτουργίες Stand By & τάσης τροφοδοσίας (220V ή 380V).
Πόσες κατηγορίες ψυκτικών μηχανημάτων υπάρχουν;
Είναι δύο οι βασικές κατηγορίες. Τα ψυκτικά μηχανήματα με εναλλάκτη αέρος-αέρος, που λειτουργούν αυτόνομα ή από τον κινητήρα του οχήματος και παράγουν ψύξη κατά την διάρκεια της διανομής. Και οι τσέλες με πλάκες γλυκόλης που παράγουν ψύξη πριν την διανομή, η οποία αποθηκεύεται σε πλάκες γλυκόλης. Οι πλάκες παραμένουν σε θερμοκρασίες πολύ χαμηλές (-20°C) και απορροφούν θερμότητα από το περιβάλλον, ενώ οι τσέλες είναι κατάλληλες για μεταφορά κατεψυγμένων σφολιατοειδών, παγωτών κλπ.
Από τι εξαρτώνται οι απώλειες του θαλάμου;
Για αρχή, να τονίσουμε πως η ονομαστική ψυκτική ικανότητα του μηχανήματος πρέπει να καλύπτει τις απώλειες του θαλάμου. Αυτές, λοιπόν, εξαρτώνται από: τις διαστάσεις του θαλάμου, τον αριθμό των θυρών, το πάχος της μόνωσης, τον τύπο της διανομής (αριθμό ανοιγμάτων της πόρτας ανά ώρα ή χρόνο μεταξύ ανοιγμάτων, την ποσότητα των μεταφερόμενων προϊόντων), τον τύπο των θυρών & του τρόπου σφράγισης (μονό λάστιχο, διπλό λάστιχο) και τον τύπο του θαλάμου (Τετράγωνος επικαθήμενος, Van ντυμένο εσωτερικά).
Από εκεί και πέρα, ο τύπος του ψυκτικού μέσου εξαρτάται από την επιθυμητή θερμοκρασία στον θάλαμο (15°C, 0°C, -10°C, -20°C). Για θερμοκρασίες πάνω από 0°C το κατάλληλο ψυκτικό υγρό είναι R134a που είναι οικονομικότερο σαν ψυκτικό υγρό, ανακυκλώσιμο και λειτουργεί σε χαμηλότερες πιέσεις δημιουργώντας μικρότερη φθορά στο συμπιεστή. Για θερμοκρασίες κάτω από -5°C είναι απαραίτητο να χρησιμοποιηθεί ψυκτικό υγρό R452a το οποίο είναι μείγμα αερίων και αποδίδει καλύτερα σε θερμοκρασίες κάτω από 0°C.
Πόσο σημαντικό είναι το σύστημα Stand By από εξωτερική παροχή 220 Vή 380V;
Είναι απαραίτητο, όταν το όχημα χρησιμοποιείται σαν προσωρινή αποθήκη, όταν φορτώνεται από το βράδυ για να ξεκινήσει η διανομή νωρίς, όταν παραμένει φορτωμένο με εμπορεύματα και όταν κάνει διανομή σε νησιά.
Ποια είναι τα κριτήρια της επιλογής ανάμεσα σε 220V ή 380V;
Όταν το όχημα μπαίνει σε καράβι, τότε απαραίτητα χρειάζεται 380V. Όταν συνδέεται σε οικιακά δίκτυα ρεύματος, τότε απαραίτητα χρειάζεται 220V.
Ποια είναι τα συνήθη σφάλματα που συμβαίνουν κατά την επιλογή του μηχανήματος;
Η αγορά συστήματος κατάψυξης για μεταφορά προϊόντων σε θερμοκρασίες συντήρησης είναι το πιο βασικό. Η σκέψη ότι αφού είναι κατάλληλο για κατάψυξη, τότε θα δουλεύει καλύτερα στη συντήρηση δεν είναι σωστή. Τα μηχανήματα κατάψυξης λειτουργούν σωστά κάτω από τους 0°C, ενώ σε θερμοκρασίες πάνω από τους 0°C υπολειτουργούν και ζορίζονται. Ακριβώς όπως στο σπίτι μας, που αγοράζουμε ψυγείο για τα λαχανικά και όχι καταψύκτη που τον ρυθμίζουμε σε συντήρηση.
Το σύστημα Stand By είναι πάντοτε απαραίτητο;
Αν δεν έχουμε ανάγκη για το σύστημα Stand By, τότε καλύτερα να μην το αγοράσουμε. Οι λόγοι; Θα χάσουμε περίπου 20 κιλά ωφέλιμου φορτίου. Θα πληρώσουμε ένα σεβαστό ποσό για να το έχουμε. Στον συμπιεστή του συστήματος Stand By που δε θα λειτουργεί, δε λιπαίνονται οι τσιμούχες με αποτέλεσμα να ξεραίνονται και να αποτελούν σημεία διαρροών.
Και με τη μεταφορά των ευπαθών προϊόντων τι γίνεται;
Καταρχάς να ξεκαθαρίσουμε εδώ ότι ως ευπαθή χαρακτηρίζονται τα προϊόντα εκείνα που παραμένουν αναλλοίωτα όταν διατηρούνται σε συγκεκριμένο εύρος θερμοκρασιών. Από εκεί και πέρα, το πάχος μόνωσης των ψυκτικών θαλάμων εξαρτάται από την επιθυμητή θερμοκρασία: όσο χαμηλότερη θερμοκρασία χώρου επιθυμούμε, τόσο καλύτερη πρέπει να είναι η μόνωση. Ακόμα, ανάλογα με τα προϊόντα που μεταφέρονται οι θάλαμοι πρέπει να έχουν κάποια χαρακτηριστικά π.χ. για μεταφορά νωπών αλιευμάτων ο θάλαμος πρέπει να έχει μορφή λεκάνης για να κρατάει τα νερά, για μεταφορά κρεάτων πρέπει να έχει τσιγκέλια για να κρεμνιόνται τα σφάγια κλπ. Επίσης, ο θάλαμος πρέπει να είναι στεγανός για να μπορεί να καθαρίζεται με νερό και να μην έχει πόρους.
Ποια είναι η σωστή χρήση του ψυκτικού μηχανήματος;
Το ψυκτικό μηχάνημα ενεργοποιείται πριν την φόρτωση ώστε να κατέβει η θερμοκρασία του θαλάμου. Ο θάλαμος έχει μεγάλη θερμοχωρητικότητα και αν είναι ζεστός όταν φορτώσουμε τα προϊόντα μας, αυτά θα ζεσταθούν απορροφώντας θερμότητα από τον θάλαμο. Το μηχάνημα παραμένει αναμμένο καθ όλη την διάρκεια της διανομής. Δεν περιμένουμε να ανέβει η θερμοκρασία του θαλάμου για να ανάψουμε το ψυκτικό. Με αυτήν την πρακτική το προϊόν μας έχει ήδη ζεσταθεί και το ψυκτικό μηχάνημα δε θα μπορεί να κατεβάσει την θερμοκρασία του.Τα ψυκτικά μηχανήματα είναι σχεδιασμένα για να διατηρούν την ψύξη και όχι για να ψύχουν τα προϊόντα.Επιπλέον, κατά την διάρκεια της φορτοεκφόρτωσης το ψυκτικό μηχάνημα απενεργοποιείται ώστε να μην παρασύρεται η ψύξη εκτός θαλάμου από την βεβιασμένη κυκλοφορία του αέρα. Ρυθμίζουμε, λοιπόν, την θερμοκρασία στο επιθυμητό επίπεδο και το ψυκτικό μηχάνημα αυτόματα την διατηρεί. Αν ρυθμίσουμε χαμηλότερη θερμοκρασία από την επιθυμητή, τότε δε θα επιτύχουμε την επιθυμητή ταχύτερα. Το μόνο που θα συμβεί είναι ότι όταν επιτευχθεί η επιθυμητή θερμοκρασία το μηχάνημα δε θα σταματήσει, με αποτέλεσμα ο θάλαμος να έχει χαμηλότερη θερμοκρασία αυξάνοντας τις απώλειες & την κατανάλωση καυσίμου και επηρεάζοντας αρνητικά το προϊόν (βλ. πάγωμα).
Πώς συντηρείται ο θάλαμος;
Η καλή συντήρηση του θαλάμου είναι ζωτικής σημασίας για το αυτοκίνητο και τα προϊόντα μας. Αν ο θάλαμος έχει απώλειες, τότε απλά σε καθημερινή βάση καταναλώνουμε περισσότερα καύσιμα. Σε τακτά χρονικά διαστήματα λοιπόν πρέπει να ελέγχουμε την κατάσταση των ελαστικών στις πόρτες, διότι φθαρμένα λάστιχα σημαίνουν αυξημένες απώλειες. Επίσης, αν ο θάλαμος έχει τρύπες ή σπασίματα, τότε εισέρχεται υγρασία στο μονωτικό υλικό αυξάνοντας τον συντελεστή μετάδοσης θερμότητας και επομένως υποβαθμίζοντας την μόνωση. Η εγκλωβισμένη υγρασία μπορεί να σκουριάσει το αμάξωμα.
Και το ψυκτικό μηχάνημα αντίστοιχα;
Η προληπτική συντήρηση του ψυκτικού μηχανήματος μπορεί να μας γλιτώσει από περιττά έξοδα. Αν το μηχάνημα λειτουργεί με βουλωμένο φίλτρο, τότε ο συμπιεστής ζορίζεται και οδηγεί σε αυξημένη φθορά. Αν το ψυκτικό μηχάνημα λειτουργεί με μειωμένη ποσότητα ψυκτικού μέσου, τότε ο συμπιεστής λιπαίνεται πλημμελώς και αυξάνεται η φθορά του. Αν ο συμπυκνωτής είναι βουλωμένος, τότε ο συμπιεστής ζορίζεται και αυξάνεται η θερμοκρασία του οδηγώντας σε αυξημένη φθορά. Όταν το ψυκτικό μηχάνημα δε λειτουργεί σωστά, τότε συμβαίνει κάτι από τα παραπάνω, οπότε καλό είναι να ελεγχθεί άμεσα.
Έτσι, κατά τη διάρκεια της προληπτικής συντήρησης ελέγχονται η θέση και η κατάσταση των σωληνώσεων, οι οποίες μπορεί να έχουν μετακινηθεί και αν έρθουν σε επαφή με κινούμενα μέρη να τρυπήσουν, με αποτέλεσμα να χρειαστούν αντικατάσταση και να χρειαστεί πλήρωση με ψυκτικό μέσο. Επίσης, το ψυκτέλαιο υποβαθμίζεται με την χρήση & χρειάζεται συμπλήρωση, ενώ η ακίδα εκτόνωσης στομώνει με αποτέλεσμα να μην έχουμε σωστή κυκλοφορία του λιπαντικού & του ψυκτικού.
Ο σωστός προγραμματισμός της προληπτικής συντήρησης επιτρέπει στους τεχνικούς να πραγματοποιήσουν με προσοχή και επιμέλεια τις εργασίες τους και να μειωθεί στο ελάχιστο ο χρόνος παραμονής του οχήματος στο συνεργείο.
Σελίδα 1 | Νέα έδρα – Νέες δυνατότητες εξυπηρέτησης από την ILEP! |
Σελίδα 2 | Συνέντευξη με τον ιδιοκτήτη της ILEP Cryotech, Θεόδωρο Ευθυμίου |
Σελίδα 3 | Υπηρεσία με σύστημα αποστείρωσης (Saniclimafilter της Autoclima) |
Σελίδα 4 | Τι λένε οι πελάτες που εξυπηρετήθηκαν από την ILEP – Cryotech |