Πρόκειται για project της ΕΕ στο πλαίσιο της απαλλαγής από τις εκπομπές ρύπων.
Τα δυο οχήματα είναι τα S-eWay της Iveco με σύστημα κίνησης fuel cells.
Στόχος του Ομίλου BMW είναι ο περιορισμός του διοξειδίου του άνθρακα σε όλους τους τομείς των μεταφορών.
Προσεχώς ακολουθεί και κινητήρας εσωτερικής καύσης υδρογόνου.
Έχοντας ως σημείο αναφοράς το ευρωπαϊκό πρόγραμμα H2Haul - το έργο κοινώς που στοχεύει στη δοκιμή φορτηγών υδρογόνου με σύστημα κίνησης fuel cells σε ρεαλιστικές συνθήκες, ώστε να αξιολογηθεί η απαλλαγή του κλάδου από τις εκπομπές ρύπων – ο Όμιλος BMW απέκτησε δύο υδρογονοκίνητα φορτηγά, που θα χρησιμοποιηθούν πιλοτικά.
Πιο αναλυτικά, τα δύο οχήματα θα εκτελούν δρομολόγια μεταξύ Λειψίας, Λάντσμπεργκ και Νυρεμβέργης, προκειμένου να δοκιμαστεί η πρακτικότητα της εν λόγω τεχνολογίας, την ίδια ώρα που για πρακτικούς λόγους θα κατασκευαστούν επίσης δύο υπερσύγχρονοι σταθμοί ανεφοδιασμού υδρογόνου στη Λειψία και στο Χόρμερσντορφ. Ο ρόλος τους; Θα επιτρέπουν τον γρήγορο ανεφοδιασμό με μεγάλες ποσότητες υδρογόνου, κάτι απαραίτητο δηλαδή για τη διαρκή λειτουργία των φορτηγών με fuel cells στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Αναφορικά με τη συγκεκριμένη εξέλιξη δε, ο Επικεφαλής του Δικτύου Παραγωγής & Logistics του BMW Group, Michael Nikolaides, επισήμανε σχετικά πως: «Στην παγκόσμια εφοδιαστική λειτουργία, είναι σημαντικό να επιλέγουμε τα σωστά μέσα μεταφοράς, προκειμένου να λειτουργούμε με αποτελεσματικό τρόπο και με το βλέμμα στο μέλλον. Για το λόγο αυτό, η δεκτικότητα στην τεχνολογία του BMW Group αντανακλάται και στα logistics μεταφορών. Για πρώτη φορά, τα φορτηγά που κινούνται με υδρογόνο θα χρησιμοποιηθούν τώρα σε συστηματική βάση για τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία. Το έργο αυτό αποτελεί σημαντικό ορόσημο, καθώς αποκτούμε εμπειρία σε κανονικές συνθήκες και συνεχίζουμε να προωθούμε αυτή τη σημαντική τεχνολογία».
Τα δυο οχήματα είναι τα S-eWay της Iveco με σύστημα κίνησης fuel cells
Όσον αφορά στα δυο οχήματα, τώρα, που θα χρησιμοποιηθούν εντός της Γερμανίας από τον Όμιλο BMW για υπηρεσίες logistics, πρόκειται για
δυο μοντέλα S-eWay με fuel cells της Iveco – κάτι αναμενόμενο δηλαδή, μιας και το H2Haul υλοποιείται σε συνεργασία του BMW Group με τις εταιρείες Iveco, DHL και TEAL Mobility.
Υπενθυμίζεται δε, πως η χρηματοδότηση του συγκεκριμένου πλάνου πραγματοποιείται από την Clean Hydrogen Partnership (Σύμπραξη για το Καθαρό Υδρογόνο) και αφορά σε συνολικά 16 φορτηγά (μεταξύ αυτών και τα Iveco S-eWay), τα οποία θα κυκλοφορήσουν σε διάφορες ευρωπαϊκές χώρες.
Από εκεί και πέρα, βέβαια, τα ευρήματα του BMW Group αναμένεται πως θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη της εν λόγω τεχνολογίας, μέχρι να ωριμάσει αρκετά η αγορά της υδρογονοκίνησης στις εμπορευματικές μεταφορές. Ομοίως, οι σύντομοι χρόνοι ανεφοδιασμού και οι μεγαλύτερες αποστάσεις συνεπάγονται πως τα φορτηγά υδρογόνου θα αποτελέσουν μια σημαντική προσθήκη στους στόλους των ηλεκτροκίνητων οχημάτων που χρησιμοποιούνται επίσης από το BMW Group στις μεγάλες διαδρομές, ενώ μη λησμονούμε πως ένα επιπλέον χαρακτηριστικό που κάνει τη διαφορά εδώ είναι η ευέλικτη υλικοτεχνική λειτουργία των φορτηγών υδρογόνου, καθώς δε χρειάζεται να δημιουργηθεί κάποια επιπλέον υποδομή φόρτισης ή να επεκταθεί ένα δίκτυο.
Στόχος του Ομίλου BMW είναι ο περιορισμός του διοξειδίου του άνθρακα σε όλους τους τομείς των μεταφορών
Σε κάθε περίπτωση, ο Όμιλος BMW έχει γνωστοποιήσει εδώ και χρόνια την προσήλωσή του στον
περιορισμό των εκπομπών ρύπων όσον αφορά στην εφοδιαστική αλυσίδα, εξ ου και η ανάπτυξη της διατμηματικής ομάδας «Reduced Logistics Emissions» που καταπιάνεται με τη μείωση του CO2 σε όλες τις παγκόσμιες μεταφορές της εταιρείας, είτε μιλάμε για οδικές, είτε για σιδηροδρομικές & ακτοπλοϊκές μεταφορές.
Συγκεκριμένα, η προαναφερθείσα ομάδα αξιολογεί τεχνολογίες κίνησης, λαμβάνοντας υπόψη διαφορετικά μελλοντικά σενάρια, με τις θετικές αξιολογήσεις να οδηγούν ακολούθως στην υλοποίηση πιλοτικών έργων, αλλά και σχεδίων για τη δημιουργία εγκαταστάσεων.
Πάνω σε αυτό το τελευταίο, το εργοστάσιο του Ομίλου στη Λειψία, διαδραματίζει εδώ και χρόνια κομβικό ρόλο πάνω στον τομέα της χρήσης υδρογόνου. Πώς; Για αρχή, το 2013 κατασκευάστηκε στο χώρο ο πρώτος εσωτερικός σταθμός καυσίμων υδρογόνου στη χώρα (σ.σ. για τον ανεφοδιασμό των περονοφόρων ανυψωτικών μηχανημάτων και συρμών μέσα στον χώρο) και ακολούθως με τη σύσταση μέσα από το πέρασμα των χρόνων ενός από τους μεγαλύτερους στόλους στην Ευρώπη, με πάνω από 200 βιομηχανικά φορτηγά που χρησιμοποιούν fuel cells υδρογόνου - αλλά και με πέντε ανάλογους σταθμούς ανεφοδιασμού επίσης εγκατεστημένους στο χώρο.
Προσεχώς ακολουθεί και κινητήρας εσωτερικής καύσης υδρογόνου
Ολοκληρώνοντας, επισημαίνεται πως εκτός από τη συμμετοχή στο έργο H2Haul, υπάρχει και το πρόγραμμα, HyCET, που αφορά στη δοκιμή φορτηγών με θερμικούς κινητήρες υδρογόνου και το οποίο επίσης ξεκίνησε στο πλαίσιο μιας κοινοπραξίας υπό την ηγεσία του BMW Group.
Το συγκεκριμένο έργο συνεπώς, που χρηματοδοτείται από το Ομοσπονδιακό Υπουργείο Ψηφιακής Πολιτικής και Μεταφορών (BMDV) – και σε συνεργασία με τις φίρμες DHL, Volvo Trucks, Deutz, KEYOU και TotalEnergies - περιλαμβάνει δύο φορτηγά 40 τόνων και ένα 18 τόνων που θα χρησιμοποιηθούν στο μέλλον στα logistics του Ομίλου. Μάλιστα, σε σύγκριση με τα fuel cells, αξίζει να σημειωθεί πως ο κινητήρας εσωτερικής καύσης έχει υψηλότερη κατανάλωση, εντούτοις η ομοιότητα με τον συμβατικό κινητήρα πετρελαίου συνεπάγεται πως η παραγωγή του θα κοστίζει λιγότερο.