-Έμφαση όχι στην τιμή αγοράς αλλά στο συνολικό κόστος ιδιοκτησίας, συμβουλεύουν οι ειδικοί
-Κατά 70%-80% καλύτερη απόδοση καυσίμου έχουν τα ηλεκτροκίνητα από τα πετρελαιοκίνητα φορτηγά
-Ασάφεια ακόμα στο κόστος συντήρησης & υπολειμματικής αξίας για τα e-trucks
-Οι μηδενικές εκπομπές ρύπων ανοίγουν «πόρτες» για νέες πιο «οικολογικές» συνεργασίες
Μολονότι η αγορά φορτηγών που κινούνται με εναλλακτικά καύσιμα είθισται να κοστολογείται περισσότερο από τις συμβατικές εκδόσεις που χρησιμοποιούν diesel, ωστόσο σε ό,τι έχει να κάνει με το μακροπρόθεσμο κόστος ιδιοκτησίας τους τα δεδομένα διαφοροποιούνται αισθητά. Κι εξηγούμαστε…
Σύμφωνα με πολλούς διαχειριστές στόλων, λοιπόν, ο υπολογισμός του συνολικού κόστους ιδιοκτησίας (TCO) ενός φορτηγού συνιστά μια αποτελεσματική προσέγγιση για την αγορά ενός νέου οχήματος, διότι παρέχεται μια ολιστική άποψη για το τι πραγματικά κοστίζει σε μια επιχείρηση.
Συνεπώς, αντί να επικεντρώνεται κανείς μόνο στην τιμή αγοράς, το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας εξετάζει όλα τα άμεσα και έμμεσα κόστη που σχετίζονται με ένα συγκεκριμένο όχημα κατά την αναμενόμενη διάρκεια ζωής του, συμπεριλαμβανομένου του κόστους καυσίμων, της συντήρησης και των επισκευών του, της υπολειμματικής του αξίας, των φόρων κλπ.
Ακολούθως, με δεδομένο πως για τα συμβατικά πετρελαιοκίνητα φορτηγά οι περισσότερες επιχειρήσεις είναι εξοικειωμένες με το κόστος, καθιστώντας τη διαδικασία σχετικά απλή, ωστόσο, όταν η κουβέντα πάει στις εναλλακτικές μορφές καυσίμων που προάγουν τη βιώσιμη κινητικότητα, όπως π.χ. τα ηλεκτρικά και τα οχήματα με φυσικό αέριο, τότε επηρεάζονται πολλές από τις προσλαμβάνουσες του συνολικού κόστους ιδιοκτησίας.
Κατά 70%-80% καλύτερη απόδοση καυσίμου έχουν τα ηλεκτροκίνητα από τα πετρελαιοκίνητα φορτηγά
Σε κάθε περίπτωση, η μεγαλύτερη εξοικονόμηση που μπορεί να επιτύχει κάποιος, χάρη στη μετάβαση σε ένα εναλλακτικό καύσιμο, είναι μέσα από τη μείωση του κόστους κατανάλωσης, που ναι μεν ενδέχεται να διαφέρει από αγορά σε αγορά, ωστόσο στις περιπτώσεις της ηλεκτροκίνησης και του LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) κατά κανόνα συμφέρει συγκριτικά με το πετρέλαιο.
Στα ηλεκτρικά φορτηγά, άλλωστε, η απόδοση καθ΄ όλη τη «διάρκεια ζωής» του καυσίμου (βλ. «tank to wheel») είναι έως και 70% ή 80% καλύτερη από το diesel, πράγμα που σημαίνει ότι χάνεται λιγότερη ενέργεια κατά τη λειτουργία του.
Συν τοις άλλοις, με την ανάπτυξη πρωτοβουλιών όπως η οδηγία της
«Ευρωβινιέτας» και η λειτουργία διοδίων με σημείο αναφοράς την καταπολέμηση των εκπομπών ρύπων, θεωρείται δεδομένο πως θα επηρεαστούν οι υπολογισμοί πάνω στο συνολικό κόστος ιδιοκτησίας κατά τη σύγκριση του πετρελαίου (και όχι προς όφελός του) με οποιοδήποτε άλλο καύσιμο με μηδενικές εκπομπές.
Ασάφεια ακόμα στο κόστος συντήρησης & υπολειμματικής αξίας για τα e-trucks
Ομιχλώδες εντούτοις παραμένει το τοπίο της ηλεκτροκίνησης σχετικά με το κόστος συντήρησης και την υπολειμματική αξία των ηλεκτρικών βαρέων οχημάτων. Διότι, ναι μεν το κόστος επισκευής ή αντικατάστασης της μπαταρίας μπορεί να αποδειχτεί ιδιαίτερα δαπανηρό, ωστόσο οι περιπτώσεις που θα χρειαστεί να συμβεί κάτι τέτοιο είναι σπάνιες.
Παράλληλα, το ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης αποτελείται από λιγότερα κινούμενα μέρη σε σύγκριση με τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, με αποτέλεσμα να έχουν μικρότερη φθορά στα εξαρτήματά τους, χώρια που εδώ δεν απαιτείται και αλλαγή λαδιών ή φίλτρων.
Τέλος, σε ό,τι έχει να κάνει με την υπολειμματική αξία των μεταχειρισμένων φορτηγών, τα δείγματα γραφής είναι ακόμα πολύ περιορισμένα, με τις προβλέψεις πάντως των ειδικών να κρίνονται αισιόδοξες. Θα χρειαστεί χρόνος…
Οι μηδενικές εκπομπές ρύπων ανοίγουν «πόρτες» για νέες πιο «οικολογικές» συνεργασίες
Όπως και να έχει, λαμβάνοντας υπόψη πως το κόστος παραγωγής μπαταριών ιόντων λιθίου και ηλεκτρικών συστημάτων μετάδοσης κίνησης συνεχίζει να μειώνεται, το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας για τα ηλεκτρικά φορτηγά αναμένεται να βελτιωθεί ακόμα περισσότερο μέσα στα επόμενα χρόνια.
Μάλιστα, ο ανεξάρτητος οργανισμός για την ενεργειακή και κλιματική πολιτική, Energy Innovation, στις ΗΠΑ, εκτιμά ότι τα ηλεκτρικά βαρέα οχήματα, συμπεριλαμβανομένων των φορτηγών μεγάλων αποστάσεων, θα είναι σε θέση να παράγουν θετικό πρόσημο στο συνολικό κόστος ιδιοκτησίας κατά τη διάρκεια ζωής τους έως το 2030, ακόμη και χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οποιεσδήποτε κρατικές επιδοτήσεις ή φορολογικά κίνητρα.
Όσον αφορά στο LNG (υγροποιημένο φυσικό αέριο) και το Bio-LNG (βιολογικό υγροποιημένο φυσικό αέριο), τώρα, οι τιμές της ενέργειας έχουν ήδη σταθεροποιηθεί, με θετικά οφέλη πάνω στο συνολικό κόστος ιδιοκτησίας σε πολλές περιπτώσεις χρήσης – κάτι που αναμένεται να βελτιωθεί ακόμη περισσότερο, αφού η παραγωγή και οι υποδομές ανεφοδιασμού θα συνεχίσουν να επεκτείνονται.
Καταλήγοντας, η ύπαρξη ενός στόλου οχημάτων με χαμηλές ή μηδενικές εκπομπών ρύπων μπορεί επίσης να ενισχύσει μια επιχείρηση στη σύναψη νέων συμβάσεων και συμφωνιών με πελάτες που φιλοδοξούν να βελτιώσουν και οι ίδιοι το δικό τους αποτύπωμα βιωσιμότητας.