-Σταδιακά θα λάβει χώρα η υιοθέτηση του νέου μέτρου – παρατάθηκαν οι χρόνοι εφαρμογής
-Οι επιχειρήσεις που αφορούν οι νέες ρυθμίσεις, προαιρετικά & υποχρεωτικά
-Οι φάσεις υλοποίησης της ψηφιακής παρακολούθησης & οι εξαιρέσεις
-Στόχος η πάταξη της φοροδιαφυγής, με έμφαση στα αγροτικά & στα οικοδομικά προϊόντα
Οι επιχειρήσεις που αφορούν οι νέες ρυθμίσεις, προαιρετικά & υποχρεωτικά
Έτσι, με βάση τα υπάρχοντα δεδομένα, προκύπτουν δυο διαφορετικές περίοδοι εφαρμογής. Η πρώτη αφορά σε επιχειρήσεις με ακαθάριστα έσοδα πάνω από διακόσιες χιλιάδες ευρώ (200.000 €), καθώς και επιχειρήσεις, ανεξαρτήτως ύψους ακαθαρίστων εσόδων, που δραστηριοποιούνται στους τομείς ενεργειακών προϊόντων (καύσιμα), φαρμακευτικών προϊόντων και ιατρικών αναλωσίμων, οικοδομικών υλικών, αλλά και παραγωγής, τυποποίησης και εμπορίας ελαιόκαρπου και ελαιόλαδου.
Για όλες τις προαναφερθείσες περιπτώσεις, λοιπόν, η έκδοση ψηφιακών δελτίων αποστολής θα πραγματοποιείται προαιρετικά μέχρι την 31η Μαρτίου 2025 και υποχρεωτικά από την 1η Απριλίου 2025.
Αντίστοιχα, για όλες τις άλλες επιχειρήσεις – που υπάγονται στη δεύτερη περίοδο εφαρμογής – τα διαστήματα είναι μέχρι τις 30 Σεπτεμβρίου 2025 (προαιρετικά) και από την 1η Οκτωβρίου 2025 (υποχρεωτικά).
Σε κάθε ενδεχόμενο, όλες οι επιχειρήσεις θα μπορούν προαιρετικά στο διάστημα 1 Μαΐου 2025 - 30 Σεπτεμβρίου 2025 να διαβιβάζουν τα δεδομένα γύρω από τη διακίνηση των αγαθών τους στην πλατφόρμα myDATA.
Οι φάσεις υλοποίησης της ψηφιακής παρακολούθησης & οι εξαιρέσεις
Όσον αφορά στις δυο φάσεις υλοποίησης της ψηφιακής παρακολούθησης, τώρα, η πρώτη περιλαμβάνει τις βασικές λειτουργίες έκδοσης & διαβίβασης δελτίων αποστολής στο myDATA, ενώ η δεύτερη αφορά στην ψηφιακή παρακολούθηση διακίνησης, μεταφορτώσεων & παράδοσης αγαθών.
Την ίδια ώρα, από την συγκεκριμένη εφαρμογή εξαιρούνται οι κάτωθι κατηγορίες:
-Αγρότες ειδικού καθεστώτος ΦΠΑ και φυσικά πρόσωπα που πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες ευκαιριακά (συναλλαγές έως 10.000 ευρώ) και δημόσιοι ή ιδιωτικοί υπάλληλοι ή συνταξιούχοι που είναι συγγραφείς ή εισηγητές εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σεμιναρίων (παρ. 1 του άρθρου 39 ΕΛΠ).
-Διακινήσεις αγαθών μέσω δικτύου συνεχούς ροής, δηλαδή για τις διακινήσεις φυσικού αερίου, ύδατος, αεριόφωτος, ηλεκτρικού ρεύματος και θερμικής ενέργειας.
-Διακινήσεις από τους τεχνικούς των αναγκαίων εργαλείων και μηχανημάτων για την εκτέλεση και διεκπεραίωση των εργασιών τους.
-Διακίνηση που διενεργείται από τα γραφεία τελετών.
-Διακίνηση παγίων και λοιπού κινητού εξοπλισμού κάθε είδους, σε περίπτωση μεταφοράς επαγγελματικής εγκατάστασης της οντότητας.
Αξίζει δε να υπενθυμίσουμε εδώ πως, με αφορμή το συγκεκριμένο μέτρο, ο Υφυπουργός Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Χρίστος Δήμας, είχε δηλώσει στο παρελθόν πως: «
Με το ψηφιακό δελτίο αποστολής στην πλατφόρμα myDATA, που τίθεται σε εφαρμογή, έχουμε για πρώτη φορά τη δυνατότητα να παρακολουθούμε άμεσα και αποτελεσματικά τη διακίνηση των αγαθών. Ένα πολύ σημαντικό βήμα για τις επιχειρήσεις καθώς απλοποιούμε διαδικασίες, αλλά την ίδια στιγμή είναι σημαντικό βήμα και για την πολιτεία, καθώς ενισχύουμε τη διαφάνεια και αντιμετωπίζουμε την φοροδιαφυγή και το λαθρεμπόριο».
Στόχος η πάταξη της φοροδιαφυγής, με έμφαση στα αγροτικά & στα οικοδομικά προϊόντα
Συνοψίζοντας, με βάση το νέο μέτρο, η φορολογική διοίκηση θα μπορεί να ελέγξει τα παραστατικά μιας παραγγελίας, τον προορισμό, το κόστος των προϊόντων και τους εμπλεκόμενους εργαζόμενους, έχοντας τη δυνατότητα πλέον να αντιμετωπίσει αποτελεσματικά τα σχετικά κυκλώματα φοροδιαφυγής.
Ως γνωστόν, άλλωστε, από τους παραβάτες που κατέχουν… περίοπτη θέση στις λίστες των
Αρχών, είναι εκείνοι που διαχειρίζονται αγροτικά και οικοδομικά προϊόντα, στους οποίους συχνά παρατηρείται το φαινόμενο να αναφέρονται διαφορετικά αγαθά στα δελτία από εκείνα που πραγματικά διακινούνται.