Το Transporter είναι το διαχρονικότερο επαγγελματικό όχημα στην Ευρώπη.
Δυο επετειακές εκδηλώσεις θα διοργανωθούν από την ίδια την Volkswagen Commercial Vehicles.
Πλέον τα VW Vans διατίθενται σε 3 σειρές προϊόντων: Transporter/Caravelle, Multivan/California & ID.Buzz/ID.Buzz Cargo.
1950 - 2025: Τα βασικότερα σημεία αναφοράς του «Bulli» γενιά προς γενιά!
Από το πρώτο Transporter – ή αλλιώς T1 – που ξεκίνησε την παραγωγή του στις 8 Μαρτίου 1950 στο Βόλφσμπουργκ, μέχρι τις μέρες μας, πολλές ήταν οι στιγμές στην ιστορία του Van της Volkswagen που χαρακτηρίστηκαν ως εμβληματικές.
Στο πλαίσιο αυτό, λοιπόν, η Volkswagen Commercial Vehicles αποφάσισε να γιορτάσει τα 75 χρόνια «ζωής» του θρυλικού «Bulli» (σ.σ. ένα όνομα που η VW ήθελε να κατοχυρώσει από το 1949 και το οποίο ανήκε σε ένα εκχιονιστικό μηχάνημα, μέχρι να φτάσουμε στο 2007 και να αποκτήσει τελικά τα δικαιώματά του), που έχει πουλήσει περισσότερα από 12,5 εκατομμύρια Vans διαχρονικά, μέσα από μια σειρά επικοινωνιακών πρωτοβουλιών.
Λαμβάνοντας υπόψη τα παραπάνω, λοιπόν, η εταιρεία έχει ξεκινήσει μια εκτεταμένη επετειακή καμπάνια, με τηλεοπτικές & έντυπες διαφημίσεις, αλλά και μια καινοτόμο πρωτοβουλία στο Instagram, όπου τα γενέθλια του VW Van θα εορταστούν δεόντως στο κανάλι κοινωνικής δικτύωσης της φίρμας.
Πέραν αυτού, όμως, πολλές εκδηλώσεις προβλέπεται να πραγματοποιηθούν φέτος σε όλο τον κόσμο από διάφορους φορείς, με την ίδια την Volkswagen Commercial Vehicles μάλιστα να αναλαμβάνει τις δύο από αυτές.
Η πρώτη στις 24 και 25 Μαΐου 2025 στο Βόλφσμπουργκ, όπου το Autostadt θα επικεντρωθεί αποκλειστικά στο VW Van, προσφέροντας στους επισκέπτες την ευκαιρία να ταξιδέψουν στο χρόνο και να αντικρίσουν ένα πολύχρωμο πρόγραμμα με πολλές δραστηριότητες.
Και η δεύτερη την 1η Ιουνίου στο Ανόβερο, όπου στο parking του κέντρου πελατών του εργοστασίου της Volkswagen Commercial Vehicles η μάρκα θα εκθέσει μια επιλογή οχημάτων από τη συλλογή των κλασικών οχημάτων της.
Παράλληλα, στο Salzburgring της Αυστρίας από τις 16 έως τις 18 Μαΐου, καθώς και στην Ισπανία & την Τσεχική Δημοκρατία από τις 23 έως τις 25 Μαΐου θα λάβουν χώρα αμέτρητες άλλες συναντήσεις επίσης.
Πλέον τα VW Vans διατίθενται σε 3 σειρές προϊόντων: Transporter/Caravelle, Multivan/California & ID.Buzz/ID.Buzz Cargo
Σε κάθε περίπτωση η πλατφόρμα Van υπό την αιγίδα της Volkswagen, από την T1 έκδοση έχει εξελιχτεί πάρα πολύ, με αποτέλεσμα εν έτει 2025 – και ύστερα από έξι γενιές – να περιλαμβάνει τρεις σειρές προϊόντων, δηλαδή τα
Transporter/Caravelle, Multivan/California και ID. Buzz/ID. Buzz Cargo.
Αναλυτικότερα:
- (Transporter/Caravelle): Οι νέες εκδόσεις Transporter & Caravelle από το 2024 αποτελούν τα δύο πιο πρόσφατα μοντέλα που προέρχονται από την γκάμα των επαγγελματικών οχημάτων της Volkswagen. Έτσι, το
Transporter προσφέρεται: ως panel van σε διάφορες εκδόσεις, ως Kombi για τη συνδυασμένη μεταφορά μεγαλύτερων ομάδων & εξοπλισμού, αλλά και ως dropside με διπλή καμπίνα και - ανάλογα με την έκδοση - με δύο μεταξόνια και δύο ύψη οροφής.
Παράλληλα με το Transporter, όμως, διατίθεται και το «αδελφάκι» του, το Caravelle, που από την πλευρά του έχει σχεδιαστεί για την επαγγελματική μεταφορά επιβατών. Έτσι, η γκάμα Caravelle καλύπτει εφαρμογές από επιβατηγά οχήματα μεγάλης χωρητικότητας με οκτώ ή εννέα θέσεις, ενώ διατίθεται επίσης με δύο μεταξόνια.
Συνακόλουθα, η νέα γενιά αμφότερων των μοντέλων έχει βελτιωθεί σε όλους τους τομείς, καθώς μιλάμε για πολυχρηστικά οχήματα που προσφέρουν σημαντική αύξηση του χώρου, περισσότερες μορφές αμαξώματος, μεγαλύτερο ωφέλιμο φορτίο, σημαντικά βελτιστοποιημένη απόδοση και μεγαλύτερη οικονομία. Τα συστήματα υποβοήθησης, ενημέρωσης και ψυχαγωγίας δε, βρίσκονται επίσης σε νέο επίπεδο, ενώ όσον αφορά στον τομέα της κίνησης, και τα δυο διατίθενται με υπερσύγχρονα συστήματα turbodiesel, ως plug-in υβριδικά και ως ηλεκτροκίνητα.
- (Multivan & California) Τον Νοέμβριο του 2021, η Volkswagen Commercial Vehicles πυροδότησε ένα πυροτέχνημα καινοτομιών με τη νέα γενιά Multivan, συστήνοντας έτσι ένα νέο φάσμα υψηλής τεχνολογίας για το VW Van. Αυτό, διότι ποτέ άλλοτε ένα Multivan δεν ήταν τόσο ευέλικτο, τόσο συνδεδεμένο και τόσο βιώσιμο, ενώ η πρώτη plug-in υβριδική έκδοσή του ήταν ήδη διαθέσιμη ως επιλογή από το 2021.
Αντίστοιχα, στα μέσα του 2024, παρουσιάστηκε και το νέο California με βάση τη μακρά έκδοση Multivan - ένα τροχόσπιτο επανασχεδιασμένο μέχρι την τελευταία λεπτομέρεια - που από το τέλος του 2024 περιλαμβάνει και την plug-in υβριδική τετρακίνηση η οποία διατίθεται τόσο για το ίδιο όσο και για το Multivan.
Τοιουτοτρόπως, το σύστημα κίνησης εντυπωσιάζει με μεγάλες συνδυασμένες αποστάσεις και με βέλτιστη πρόσφυση, την ίδια ώρα που αμφότερα τα Multivan eHybrid 4MOTION και California eHybrid 4MOTION παρέχουν επιπλέον ηλεκτρικό σταθερό κλιματισμό, που τροφοδοτείται με ενέργεια είτε από την μπαταρία υψηλής τάσης είτε από το ρεύμα ξηράς κατά τη διάρκεια της φόρτισης, ώστε να εξασφαλίζεται μια ευχάριστη εσωτερική θερμοκρασία στο όχημα πριν από την έναρξη ενός ταξιδιού.
- (ID.Buzz/ID.Buzz Cargo) Από την αρχή, το ηλεκτρικό VW Bus προσφερόταν σε δύο εκδόσεις: ως ID. Buzz Pro για την οικογένεια, την αναψυχή και τις επιχειρήσεις, αλλά και ως ID. Buzz Cargo για το εμπόριο, τις επιχειρήσεις και τη βιομηχανία. Αυτό, λοιπόν, εξακολουθεί να ισχύει και σήμερα.
Ωστόσο, η οικογένεια του ID. Buzz έχει επεκταθεί και βελτιωθεί σημαντικά από το 2022, αφού το 2024 παρουσιάστηκε μια εντελώς νέα κίνηση υψηλής απόδοσης με ισχύ 286 ίππων και μια νέα μπαταρία 79 kWh, ενώ μια ακόμα προσθήκη στη γκάμα είναι το ID. Buzz με εκτεταμένο μεταξόνιο, μεγιστοποιημένο χώρο και μπαταρία 86 kWh .
Από εκεί και πέρα, όλες οι εκδόσεις των 210kW έχουν κίνηση στους πίσω τροχούς, την ίδια ώρα που η κορυφαία έκδοση ID. Buzz GTX με 250 kW (340 PS) που έκανε ντεμπούτο επίσης το 2024 έχει περισσότερη ισχύ από οποιοδήποτε άλλο VW Van.
1950 - 2025: Τα βασικότερα σημεία αναφοράς του «Bulli» γενιά προς γενιά!
Όσον αφορά στις στιγμές που μπορούν να ξεχωρίσουν τώρα, μέσα σε αυτά τα 75 χρόνια του VW Van (ή VW Bus), αυτές είναι ουκ ολίγες. Αν θα έπρεπε, όμως, να εστιάσουμε στις πιο σημαντικές, τότε σίγουρα θα επιλέγαμε τις ακόλουθες:
- Η παραγωγή του Τ1 (1950-1967): Η πρώτη έκδοση του Transporter - ή T1 -, μήκους 4,10 μ. ήταν ένα Van χωρίς παράθυρα στο χώρο φόρτωσης. Ο τελευταίος είχε σημαντική χωρητικότητα 4,5 κυβικών μέτρων, ενώ με τον τετρακύλινδρο επίπεδο κινητήρα των 24 ίππων του έφτανε σε τελική ταχύτητα τα 80 χλμ./ώρα. Γρήγορα ακολούθησαν και άλλες παραλλαγές αμαξώματος: μια έκδοση Kombi (με παράθυρα στο πίσω μέρος), ακολουθούμενη από ένα minibus και ένα dropside.
- Η ευρεία γκάμα παραλλαγών του T2 (1967-1979): Η δεύτερη γενιά του VW Van έκανε το ντεμπούτο της το 1967 και είχε πολυποίκιλη λειτουργία. Το νέο μπροστινό μέρος ήταν το πιο χαρακτηριστικό του γνώρισμα, καθώς αντί για την κάθετη διαμόρφωση σε σχήμα V μεταξύ των στρογγυλών προβολέων, μια σχεδίαση με οριζόντιες γραμμές τόνιζε τώρα το πλάτος του Volkswagen. Αντίστοιχα, η τεχνολογία εκσυγχρονίστηκε επίσης αισθητά, με πιο εμφανή την πρόοδο που σημειώθηκε στον τομέα του πλαισίου και των φρένων, ενώ, χάρη στο αμετάβλητο μεταξόνιο των 2,40 μ. και το ελαφρώς αυξημένο πλάτος, το αμάξωμα κέρδισε 20 εκατοστά σε μήκος.
- Η πρωτοποριακή τεχνολογία της τρίτης γενιάς (1979-1992): Το τεχνικά καλύτερο Transporter, ήταν κι εκείνο που στη βάση του κατασκευάστηκε το πρώτο California και το πρώτο Multivan. Κατά το λανσάρισμα στην αγορά, ακολούθως, οι αερόψυκτοι επίπεδοι κινητήρες T3 απέδιδαν μεταξύ 50 και 69 ίππων, ενώ από το 1981 ένας υδρόψυκτος κινητήρας diesel τοποθετήθηκε για πρώτη φορά στο πίσω μέρος του Transporter. Το 1985, όμως, προστέθηκαν και άλλες καινοτομίες, καθώς οι βενζινοκινητήρες εξοπλίστηκαν με καταλυτικούς μετατροπείς και οι πρώτοι πετρελαιοκινητήρες έλαβαν υπερσυμπιεστή. Πάνω απ' όλα, όμως,
τα μοντέλα με τετρακίνηση και ιξώδη ζεύξη ήρθαν για να ενισχύσουν την γκάμα των οχημάτων.
-Το προσθιοκίνητο T4 (1990-2003): Η τέταρτη γενιά αποδείχτηκε μια τεχνική επανάσταση, καθώς ύστερα από 40 χρόνια κίνησης στους πίσω τροχούς και κινητήρα τοποθετημένο πίσω, η Volkswagen μετακίνησε τον κινητήρα μπροστά, μεταφέροντας τη διαδικασία στους μπροστινούς τροχούς – μια εξέλιξη που άλλαξε τα πάντα: τη σχεδίαση, το πλαίσιο, τους κινητήρες και το χώρο. Κατά το λανσάρισμα στην αγορά δε, οι αγοραστές του T4 μπορούσαν να επιλέξουν μεταξύ τριών υδρόψυκτων κινητήρων βενζίνης και δύο κινητήρων diesel, την ίδια ώρα που οι οπαδοί της τετρακίνησης μπορούσαν να αγοράσουν ένα T4 syncro από το 1993.
-Το «συλλεκτικό» T5 (2003-2015): Με περιορισμένα μοντέλα να βρίσκονται ήδη σήμερα σε χέρια συλλεκτών - μόλις 10 χρόνια μετά την αντικατάστασή του – η πέμπτη γενιά του Transporter είχε σχεδιασμό πιο ευρύχωρο και μεταβλητό από κάθε άλλο Van, ενώ έκανε το ντεμπούτο του ως Kombi, panel van, dropside κλπ. Επιπλέον, η Volkswagen Commercial Vehicles επαναπροσδιόρισε το VW Bus με τις υπερσύγχρονες νέες εκδόσεις Caravelle, Multivan και California, την ίδια ώρα που, λόγω της νέας τεχνολογίας συμπλέκτη πολλαπλών δίσκων, η ονομασία των εκδόσεων με τετρακίνηση άλλαξε από syncro σε 4MOTION.
- Το εξελικτικό στάδιο του T6 (2015) και του T6.1 (2019-2024) προς την ψηφιοποίηση: Το T6 έφερε νέους κινητήρες, ακόμη πιο ολοκληρωμένα συστήματα υποβοήθησης και πιο σύγχρονα συστήματα infotainment. Αναγνωρίσιμο εξωτερικά από το επανασχεδιασμένο μπροστινό τμήμα του και με χρώματα φόρου τιμής στις πρώτες γενιές του, το T6 ήρθε με κινητήρες (τέσσερις νέους TDI και δύο νέους TSI) που εξοικονομούσαν περίπου ένα λίτρο καυσίμου, αλλά και με πολλές εκδόσεις που μπορούσαν να παραγγελθούν με τετρακίνηση 4MOTION – συνάμα όμως έφερε πολλά νέα συστήματα υποβοήθησης και ασφάλειας στη σειρά προϊόντων.
Με το T6.1, τέλος, Volkswagen Commercial Vehicles μετέφερε το μοντέλο στην εποχή της ψηφιοποίησης, με τον πλήρως ανασχεδιασμένο πίνακα οργάνων να γίνεται για πρώτη φορά ψηφιακός και τα συστήματα infotainment να διαθέτουν διαδραστική συνδεσιμότητα μέσω e-SIM, παρέχοντας διαδικτυακές λειτουργίες και υπηρεσίες.