Τα φορτηγά άνω των 3,5t. είναι υπεύθυνα για ένα υψηλό ποσοστό θανάτων στο οδικό δίκτυο ωστόσο, η ασφάλεια δεν αποτελούσε ως τώρα μια από τις παραμέτρους επιλογής τους. Τι πρέπει να αλλάξει και κατά πόσο η αγορά είναι διατεθειμένη να… στρέψει το βλέμμα της και κάπου αλλού, εκτός από τη μέγιστη αποδοτικότητα;
Πόσο σημαντική είναι η ασφάλεια για τα φορτηγά οχήματα
Τα αποτελέσματα διεθνών σχετικών ερευνών στην ευρύτερη επικράτεια της ΕΕ αναφέρουν πως η συντριπτική πλειοψηφία του μεταφορικού έργου σε όλες τις χώρες – μέλη πραγματοποιείται μέσω των χερσαίων οδικών μεταφορών. Η βελτίωση των διαδικασιών logistics ή η ανάπτυξη του σιδηρόδρομου θα μπορούσαν να προσφέρουν μια μείωση του παραπάνω ποσοστού ωστόσο, η πληθυσμιακή αύξηση από μόνη της, εκμηδενίσει τα οφέλη σε βάθος χρόνου.
Χαρακτηριστικά αξίζει να αναφέρουμε πως, βάσει μελετών, το μεταφορικό έργο αναμένεται να τριπλασιαστεί έως το 2050 σε σχέση με τα δεδομένα του 2015 επομένως, τα φορτηγά οχήματα δεν θα πάψουν ποτέ να είναι άκρως απαραίτητα.
Παράλληλα, αν και τα βαρέα φορτηγά είναι μόλις το 1,5% των κυκλοφορούντων οχημάτων στους δρόμους της ΕΕ, εμπλέκονται σε περίπου το 15% των θανάτων σε τροχαία δυστυχήματα! Ειδικά για την αγορά της Μ. Βρετανίας, τα φορτηγά άνω των 3,5t. είναι το 1,3% των κυκλοφορούντων οχημάτων ωστόσο ευθύνονται για το 5,8% των διανυθέντων οχηματοχιλιομέτρων και για το 14,3% των θανάτων σε τροχαία.
Επομένως, τα φορτηγά αν και δεν εμπλέκονται σε τροχαία περιστατικά με μεγαλύτερη συχνότητα από άλλους τύπους οχημάτων, όταν αυτά συμβαίνουν, το ενδεχόμενου θανάσιμου τραυματισμού είναι σημαντικά υψηλότερο. Μάλιστα σε αυτές τις περιπτώσεις, έχει καταγραφεί πως το 11% των θανάτων αφορούν στους ίδιους τους επιβαίνοντες στο φορτηγό (π.χ. οδηγός) σε αντίθεση με το 60% που παρατηρείται για τους επιβάτες ενός Ι.Χ. επιβατικού σε αντίστοιχες περιστάσεις.
Αντίστοιχα, σε περίπτωση θανάτου ενός επιβάτη του φορτηγού σε κάποιο τροχαίο, το 52% των περιπτώσεων αφορά σε περιστατικό όπου εμπλέκεται ένα μόλις όχημα (π.χ. έξοδος από το δρόμο), το 38% αφορά σε σύγκρουση με άλλο φορτηγό και το μόλις το 7% σε σύγκρουση με άλλο επιβατικό Ι.Χ. ή αντίστοιχου μεγέθους όχημα.