Ο τομέας της ασφάλειας επιβάλλεται να εξελιχθεί σε βασική παράμετρο επιλογής –και- των βαρέων φορτηγών στο άμεσο προσεχές μέλλον, προς όφελος όλων των χρηστών του δρόμου.
Ο εμπλουτισμός του εξοπλισμού ασφάλειας των σύγχρονων φορτηγών είναι συνεχής αλλά, πρέπει να είναι απόλυτα σύμφωνος με τη χρήση για την οποία προορίζονται.
Πόσο ασφαλή είναι τα σύγχρονα φορτηγά;
17.799 Επισκέψεις στο άρθρο
(2/5/2023)
Τα φορτηγά άνω των 3,5t. είναι υπεύθυνα για ένα υψηλό ποσοστό θανάτων στο οδικό δίκτυο ωστόσο, η ασφάλεια δεν αποτελούσε ως τώρα μια από τις παραμέτρους επιλογής τους. Τι πρέπει να αλλάξει και κατά πόσο η αγορά είναι διατεθειμένη να… στρέψει το βλέμμα της και κάπου αλλού, εκτός από τη μέγιστη αποδοτικότητα;
Γιατί πρέπει να αποκτήσουμε ασφαλέστερα φορτηγά και πως μπορεί να γίνει αυτό;
Αν και είναι μόλις το 1,5% των κυκλοφορούντων οχημάτων, εμπλέκονται στο 15% των θανάτων σε τροχαία!
Η τεράστια ποικιλία εκδόσεων επιβάλλει τροποποιήσεις στον τρόπο αξιολόγησης της ασφάλειας –και- με βάση τη χρήση για την οποία προορίζονται
Πως οι αγοραστές θα συνεκτιμήσουν και την επίδοση ενός φορτηγού σε θέματα ασφάλειας, εκτός από την αποδοτικότητα του;
Γιατί κανείς δεν έχει νοιαστεί ως τώρα για το πόσο ασφαλή είναι τα βαρέα φορτηγά;
Σε μια προσπάθεια να επεκτείνει τις υπηρεσίες που προσφέρει, και στον τομέα των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, ο ανεξάρτητος οργανισμός ασφάλειας Euro NCAP, σκοπεύει να ανακοινώσει σύντομα μια νέα μέθοδο αξιολόγησης, και για όλους τους τύπους φορτηγών οχημάτων άνω των 3,5t.
Ωστόσο, οι αντιξοότητες που πρέπει να αντιμετωπίσει σε αυτό το εγχείρημα είναι πολλές και σημαντικές δεδομένου ότι, το να επιλέξει, αποκτήσει και χρησιμοποιήσει κάποιος ένα φορτηγό, είναι εντελώς διαφορετικό από τα ισχύουν για τα I.X. επιβατικά οχήματα, ή ακόμη και τα ελαφρά επαγγελματικά.
Η ουσιαστικά ανεξάντλητη γκάμα εκδόσεων ενός φορτηγού και η ποικιλομορφία των εφαρμογών και χρήσεων για τις οποίες προορίζεται, είναι τόσο μεγάλη που ουσιαστικά καθιστά ανέφικτη μιας –γενικής- αξιολόγησης.
Για τον λόγο αυτό, ο Euro NCAP σκοπεύει να συνεργαστεί στενά τόσο με κρατικούς και διεθνείς φορείς όσο και με τους ίδιους τους κατασκευαστές οχημάτων, προκειμένου να εξελίξει σχετικές βάσεις δεδομένων, πάνω στις οποίες θα βασίζεται η αξιολόγηση των φορτηγών άνω των 3,5t., σύμφωνα πάντα με την χρήση για την οποία προορίζονται.
Ο εμπλουτισμός του εξοπλισμού ασφάλειας των σύγχρονων φορτηγών είναι συνεχής αλλά, πρέπει να είναι απόλυτα σύμφωνος με τη χρήση για την οποία προορίζονται.
Πόσο σημαντική είναι η ασφάλεια για τα φορτηγά οχήματα
Τα αποτελέσματα διεθνών σχετικών ερευνών στην ευρύτερη επικράτεια της ΕΕ αναφέρουν πως η συντριπτική πλειοψηφία του μεταφορικού έργου σε όλες τις χώρες – μέλη πραγματοποιείται μέσω των χερσαίων οδικών μεταφορών. Η βελτίωση των διαδικασιών logistics ή η ανάπτυξη του σιδηρόδρομου θα μπορούσαν να προσφέρουν μια μείωση του παραπάνω ποσοστού ωστόσο, η πληθυσμιακή αύξηση από μόνη της, εκμηδενίσει τα οφέλη σε βάθος χρόνου.
Χαρακτηριστικά αξίζει να αναφέρουμε πως, βάσει μελετών, το μεταφορικό έργο αναμένεται να τριπλασιαστεί έως το 2050 σε σχέση με τα δεδομένα του 2015 επομένως, τα φορτηγά οχήματα δεν θα πάψουν ποτέ να είναι άκρως απαραίτητα.
Παράλληλα, αν και τα βαρέα φορτηγά είναι μόλις το 1,5% των κυκλοφορούντων οχημάτων στους δρόμους της ΕΕ, εμπλέκονται σε περίπου το 15% των θανάτων σε τροχαία δυστυχήματα! Ειδικά για την αγορά της Μ. Βρετανίας, τα φορτηγά άνω των 3,5t. είναι το 1,3% των κυκλοφορούντων οχημάτων ωστόσο ευθύνονται για το 5,8% των διανυθέντων οχηματοχιλιομέτρων και για το 14,3% των θανάτων σε τροχαία.
Επομένως, τα φορτηγά αν και δεν εμπλέκονται σε τροχαία περιστατικά με μεγαλύτερη συχνότητα από άλλους τύπους οχημάτων, όταν αυτά συμβαίνουν, το ενδεχόμενου θανάσιμου τραυματισμού είναι σημαντικά υψηλότερο. Μάλιστα σε αυτές τις περιπτώσεις, έχει καταγραφεί πως το 11% των θανάτων αφορούν στους ίδιους τους επιβαίνοντες στο φορτηγό (π.χ. οδηγός) σε αντίθεση με το 60% που παρατηρείται για τους επιβάτες ενός Ι.Χ. επιβατικού σε αντίστοιχες περιστάσεις.
Αντίστοιχα, σε περίπτωση θανάτου ενός επιβάτη του φορτηγού σε κάποιο τροχαίο, το 52% των περιπτώσεων αφορά σε περιστατικό όπου εμπλέκεται ένα μόλις όχημα (π.χ. έξοδος από το δρόμο), το 38% αφορά σε σύγκρουση με άλλο φορτηγό και το μόλις το 7% σε σύγκρουση με άλλο επιβατικό Ι.Χ. ή αντίστοιχου μεγέθους όχημα.