Για το 25% των εκπομπών ρύπων στις οδικές μεταφορές πανευρωπαϊκά, ευθύνονται τα φορτηγά.
Χιλιάδες ευρώ το κέρδος των εταιρειών μεταφοράς φορτίων, χάρη στην οικολογική οδήγηση.
6 tips σωστής οδηγικής συμπεριφοράς: προβλεπόμενη συντήρηση, σταθερή ταχύτητα, αποστάσεις ασφαλείας, GPS για φορτηγά κ.ο.κ.
Η πρόβλεψη & η προληπτική οδήγηση είναι το Α και το Ω, όταν βρίσκεσαι πίσω από το τιμόνι ενός βαρέως επαγγελματικού.
Ο όρος «οικολογική οδήγηση» δεν είναι καινούργιος… Ή για να το θέσουμε πιο κομψά, το περιεχόμενο και οι επιταγές του συγκεκριμένου όρου δεν έχουν να μας πουν κάτι καινούργιο – ή που να διαφέρει κοινώς από τα πρωτόκολλα της οδηγικής συμπεριφοράς που οφείλει να έχει ένας οδηγός βαρέων επαγγελματικών οχημάτων.
Που σημαίνει πως το νούμερο ένα δεδομένο που πρέπει να φέρουμε στο μυαλό μας εδώ, είναι μια οδηγική συμπεριφορά η οποία έχει ως βασικά σημεία αναφοράς της αφενός την εξοικονόμηση καυσίμου, αφετέρου την προστασία του περιβάλλοντος. Πώς; Συνδυάζοντας μια σωστή & φιλική προς το περιβάλλον μέθοδο οδήγησης με την τεχνολογική υποστήριξη του οχήματος.
Κι εξηγούμαστε…
Το πιστεύεις ή όχι, στην Ευρώπη, αν και τα φορτηγά αντιπροσωπεύουν μόλις το 5% του συνόλου των οχημάτων, οι εκπομπές ρύπων τους την ίδια ώρα αγγίζουν το 25% (!) του συνόλου των οδικών μεταφορών.
Που συνεπάγεται πως ο αντίκτυπός τους στο περιβάλλον όχι απλώς δεν είναι θεμιτός, αλλά επιβάλλεται σε κάθε περίπτωση να μετριαστεί όσο το δυνατόν περισσότερο. Χώρια που κάτι τέτοιο θα έχει όφελος και στην τσέπη της ίδιας της επιχείρησης, καθώς μια πιο συνετή και ελεγχόμενη οδήγηση μπορεί να μειώσει την κατανάλωση καυσίμου έως και 20%.
Χιλιάδες ευρώ το κέρδος των εταιρειών μεταφοράς φορτίων, χάρη στην οικολογική οδήγηση
Για να το καταστήσουμε πιο κατανοητό όμως, ας θέσουμε ένα ρητορικό ερώτημα: μπορείς να φανταστείς κάποιον ιδιοκτήτη επιχείρησης ή έστω
έναν διαχειριστή στόλου, που δε θα προτιμούσε η δουλειά του να γίνει αποδοτικότερη, περιορίζοντας συνάμα τα έξοδα ως προς την κατανάλωση καυσίμου;
Προφανώς, η απάντηση εδώ είναι κατηγορηματικά «όχι»! Κι εδώ είναι που επανέρχεται στην κουβέντα λοιπόν ο παράγοντας της ομαλότερης, ορθότερης & ασφαλέστερης οδήγησης, η οποία όχι απλώς σε βοηθάει να εξοικονομήσεις καύσιμο (σ.σ. κόστους ενδεχομένως χιλιάδων ευρώ) όπως προαναφέρθηκε, αλλά επηρεάζει και το συνολικό κόστος ιδιοκτησίας (TCO) του οχήματος ή του στόλου – μιας και πέρα από την κατανάλωση, περιορίζονται αναμενόμενα και τα έξοδα συντήρησης.
6 tips σωστής οδηγικής συμπεριφοράς: προβλεπόμενη συντήρηση, σταθερή ταχύτητα, αποστάσεις ασφαλείας, GPS για φορτηγά κ.ο.κ.
Κοντολογίς, το ζητούμενο εδώ είναι οι οδηγοί φορτηγών να υιοθετήσουν έναν πιο συνετό τρόπο οδήγησης. Πώς; Ακολουθώντας μερικές απλές καθημερινές ενέργειες όπως οι παρακάτω:
1. Παρατήρησε τον δρόμο & πρόβλεψε καταστάσεις: Που σημαίνει ότι αξιοποιείς στο έπακρο την ορμή του οχήματος, έχοντας στην πίσω άκρη του μυαλού σου ότι επιδιώκεις να οδηγείς… σα να μην έχεις φρένα. Έτσι, χρησιμοποιώντας την συσσωρευμένη κινητική ενέργεια του φορτηγού όσο το δυνατόν πιο αποτελεσματικά διατηρείς τη σωστή ταχύτητα του κινητήρα.
2. Φρόντισε το φορτηγό σου: Τουτέστιν ξεφορτώσου όλα τα περιττά φορτία,
τήρησε ευλαβικά το προβλεπόμενο service του, έλεγχε τακτικά την πίεση των ελαστικών (σ.σ. τα ελαστικά με χαμηλή πίεση οδηγούν σε υπερβολική κατανάλωση), τσέκαρε επισταμένως τα φίλτρα αέρα & καυσίμου κ.α.
3. Σχεδίασε το ταξίδι σου με ένα σύστημα GPS για φορτηγά: Ο λόγος είναι απλός… Επιλέγοντας από την αρχή τη σωστή διαδρομή, μειώνεις τον αντίκτυπό σου στο περιβάλλον, αποφεύγοντας τις περιττές παρακάμψεις – την ίδια ώρα που συγκεκριμένες εφαρμογές σού επιτρέπουν να επιλέξεις ανάμεσα σε 3 διαδρομές προσαρμοσμένες στο μέγεθος του φορτηγού. Για κάθε δρομολόγιο δε, θα εμφανίζεται η απόσταση που πρέπει να διανύσεις, ο απαιτούμενος χρόνος, το κόστος των διοδίων και ακόμη και η κατανάλωση CO2.
4. Επιτάχυνε απαλά και άλλαξε ταχύτητα νωρίς: Κι εδώ ο συλλογισμός είναι απλός… Οι απότομες αλλαγές στην ταχύτητα μπορούν να αυξήσουν την κατανάλωση καυσίμου από 20% έως 40%. Που σημαίνει πως είναι καλύτερο να αλλάζεις ταχύτητα νωρίς για να φτάσεις γρήγορα στην υψηλότερη ταχύτητα και στη συνέχεια να οδηγείς με σταθερή ταχύτητα σε χαμηλές στροφές. Το ιδανικό εξάλλου είναι να διατηρείς σταθερή την ταχύτητα οδήγησης, βελτιστοποιώντας έτσι τις σχέσεις του κινητήρα.
5. Τήρησε τις προβλεπόμενες αποστάσεις ασφαλείας: Η τήρηση των αποστάσεων ασφαλείας, σου επιτρέπει να προβλέπεις καλύτερα τη ροή της κυκλοφορίας (σ.σ. σηκώνοντας το πόδι αντί να φρενάρεις/επιταχύνεις). Η οικολογική οδήγηση άλλωστε συστήνει τη χρήση του φρένου κινητήρα, που εκλύει λιγότερο διοξείδιο του άνθρακα.
6. Άλλες καλές συνήθειες οικολογικής οδήγησης για βαρέα φορτηγά οχήματα: Συνοπτικά… Διατήρησε μια καλή θέση οδήγησης στο κάθισμά σου. Περιόρισε τη χρήση του κλιματισμού και της θέρμανσης. Οδήγησε με κλειστά παράθυρα στο μέτρο του δυνατού. Κάλυψε με μουσαμά τα ανατρεπόμενα
ρυμουλκούμενα (βλ. tipping trailers) κλπ.
Η πρόβλεψη & η προληπτική οδήγηση είναι το Α και το Ω, όταν βρίσκεσαι πίσω από το τιμόνι ενός βαρέως επαγγελματικού
Ολοκληρώνοντας, αυτό που δεν πρέπει ποτέ να λησμονούμε είναι πως η προληπτική οδήγηση είναι η αρχή των πάντων εδώ, μιας και το ζητούμενο είναι να αξιοποιηθεί στο έπακρο η αδράνεια του φορτηγού, προκειμένου να αποφευχθεί κάποιο απότομο φρενάρισμα – και συνακόλουθα το πόδι να αναγκαστεί ξανά να πατήσει το γκάζι για επιτάχυνση εκ νέου.
Πώς επιτυγχάνεται στην πράξη αυτό; Ακολουθώντας τις παρακάτω οδηγίες:
- Πρόβλεψε την αλλαγή ταχύτητας: Εάν το όριο ταχύτητας πρόκειται να αλλάξει από 80 χλμ./ώρα σε 50 χλμ/ώρα, είναι καλύτερο να σηκώσεις το πόδι σου από το γκάζι αρκετά πριν από την πινακίδα των 50 χλμ. (ή την είσοδο στο χωριό), ώστε να φτάσεις στην πινακίδα με την κατάλληλη ταχύτητα δίχως να χρειαστεί να φρενάρεις.
- Προβλέποντας την επιβράδυνση: Ομοίως, εάν τηρείς τις αποστάσεις ασφαλείας, θα είναι ευκολότερο να σηκώσεις το πόδι από το γκάζι σε περίπτωση επιβράδυνσης, δίχως να χρειαστεί να φρενάρεις/επιταχύνεις.
- Προβλέποντας μια διασταύρωση ή έναν κυκλικό κόμβο: Εφόσον οδηγείς με ταχύτητα 80 χλμ/ώρα σε επίπεδο δρόμο, το φορτηγό σου θα καταφέρει να διανύσει 600 μέτρα «δωρεάν» μέχρι να φτάσει στην εν λόγω διασταύρωση, χωρίς τη χρήση φρένου.