Επιδόσεις, καταναλώσεις, ωφέλιμο φορτίο και άλλα χαρακτηριστικά παίζουν ρόλο στην επιλογή ενός «εργαλείου» όπως είναι τα Vans. Τι γίνεται ωστόσο με έναν βασικό παράγοντα όπως είναι η ασφάλεια στον δρόμο; Ας δούμε ποια είναι τα καλύτερα και ποια τα χειρότερα Vans για το 2023, σύμφωνα με τις δοκιμές του Euro NCAP.
Αρκετή πρόοδος στις νέες, αυστηρότερες, δοκιμές του Euro NCAP για τα Vans
Στις αρχές του 2023, ο Euro NCAP μας επεφύλασσε την ανακοίνωση της νέας αξιολόγησης στα συστήματα «
ADAS» (Advanced Driver Assist Systems), για το σύνολο σχεδόν των εκπροσώπων των Μεσαίων & Μεγάλων Vans, που διατίθενται και στην ελληνική αγορά.
Αξίζει μάλιστα να σημειώσουμε πως, από το 2026 τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα που διατίθενται στην ΕΕ, θα πρέπει να εφοδιάζονται με ένα πακέτο συστημάτων ADAS, αντίστοιχο με αυτό των επιβατικών οχημάτων.
Με αυτό το σκεπτικό, η αυστηρή νέα διαδικασία ελέγχου της απόδοσης τους από τον Euro NCAP, θα αφορά μόνο σε αυτά που περιλαμβάνονται στον βασικό εξοπλισμό όλων των εκδόσεων ενός μοντέλου, επομένως, στην περίπτωση ελλείψεων, η βαθμολογία του οχήματος θα μειώνεται σημαντικά. Αυτό είναι και το στοιχείο που παρατηρείται και στα νέα αποτελέσματα που σας παρουσιάζουμε όπου, ορισμένα μοντέλα εξακολουθούν να επιδεικνύουν πολύ χαμηλές επιδόσεις, κυρίως λόγω της έλλειψης συγκεκριμένων συστημάτων ADAS από τον εξοπλισμό τους.
Μάλιστα, στα μελλοντικά σχέδια του Euro NCAP είναι η αξιολόγηση στο προσεχές μέλλον και τον βαρέων επαγγελματικών οχημάτων (φορτηγών) σε αυτόν τον τομέα.
Ποια είναι τα συστήματα ασφάλειας που ελέγχθηκαν από τον Euro NCAP
Τα Vans που ελέχθησαν βαθμολογήθηκαν για την ύπαρξη (ή όχι) και την απόδοση συγκεκριμένων συστημάτων ασφάλειας που επιβάλλεται να φέρουν πλέον τα σύγχρονα οχήματα, προκειμένου να μειώσουν τον κίνδυνο σύγκρουσης, προειδοποιώντας ή και υποβοηθώντας ενεργά τον οδηγό. Συγκεκριμένα πρόκειται για τα ακόλουθα:
- «AEB Car-to-Car»: Σύστημα αυτόματης πέδησης που αποτρέπει ή μετριάζει τις συγκρούσεις με άλλα οχήματα: Βαθμολογία 30%.
- «AEB Pedestrian»: Σύστημα αυτόματης πέδησης που αποτρέπει ή μετριάζει τις συγκρούσεις με πεζούς. Βαθμολογία 10%.
- «AEB Cyclist»: Σύστημα αυτόματης πέδησης που αποτρέπει ή μετριάζει τις συγκρούσεις με δικυκλιστές. Βαθμολογία 10%.
- «Lane Support»: Σύστημα υποστήριξης που αποτρέπει την ακούσια αλλαγή λωρίδας ή την έξοδο από τον δρόμο. Βαθμολογία 20%.
- «Speed Assist»: Συστήματα υποστήριξης διατήρησης της ασφαλούς ταχύτητας. Βαθμολογία 15%.
- «Occupant Status»: Συστήματα υποστήριξης διατήρησης της προσοχής του οδηγού και της χρήσης των ζωνών ασφαλείας. Βαθμολογία 15%.
Με βάση λοιπόν την ύπαρξη ή όχι των παραπάνω συστημάτων στον εξοπλισμό των οχημάτων που ελέγχονται αλλά και της απόδοσης τους (εφόσον είναι διαθέσιμα), διαμορφώνεται η τελική βαθμολογία (με το 100% να είναι η βέλτιστη επίδοση).