Leasing-Μισθώματα Βαρέα Επαγγελματικά
Μηχανή Αναζήτησης

Επιχειρώντας κατά τη διάρκεια των νυχτερινών ωρών, έχει αποδειχθεί πως ένα ηλεκτροκίνητο φορτηγό μπορεί να ολοκληρώσει το δρομολόγιο του στο 1/3 του χρόνου που απαιτείται κατά τη διάρκεια της ημέρας (ώρες αιχμής).

Έρχονται τα πρώτα ηλεκτροκίντητα φορτηγά!

14.768 Επισκέψεις στο άρθρο (31/7/2018)

Οι αλλαγές στον κλάδο των χερσαίων οδικών εμπορευματικών μεταφορών μέσα στα αμέσως επόμενα χρόνια αναμένεται να είναι καταιγιστικές και μια από τις παραμέτρους που θα διαδραματίσουν σημαίνονται ρόλο είναι η ηλεκτροκίνηση των βαρέων φορτηγών. Στις σελίδες που ακολουθούν, συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε τις τελευταίες εξελίξεις σε αυτό το ζήτημα.

Ο κλάδος των χερσαίων οδικών εμπορευματικών μεταφορών, όπου οι αναμφισβήτητοι… πρωταγωνιστές είναι φυσικά τα βαρέα επαγγελματικά οχήματα (δηλαδή τα φορτηγά με μεικτό βάρος άνω των 3,5t.), αναμένεται να αλλάξει άρδην μέσα στα αμέσως επόμενα χρόνια.
Πέραν της ανάγκης δραστικής μείωσης του κόστους χρήσης που απαιτούν οι μεταφορικές επιχειρήσεις όλων των τύπων, είναι σαφή και η πρόθεση της ΕΕ (και όχι μόνο) για δραστική μείωση της επιβάρυνσης του περιβάλλοντος, σε ότι αυτή σχετίζεται με τις εκπομπές ρύπων των οχημάτων.
Η μείωση των εκπομπών ρύπων στα φορτηγά οχήματα είναι ένα μεγάλο ζήτημα που συζητείται σε επίπεδο ΕΕ στην παρούσα φάση ωστόσο, με βάση τις τεχνολογικές εξελίξεις που υπάρχουν αυτήν τη στιγμή, η χρήση του πετρελαίου κίνησης ως καύσιμο για κινητήρες εσωτερικής καύσης, δεν φαίνεται πως αποτελεί την ιδανική λύση για να βελτιωθεί –δραστικά- η κατάσταση.
Φυσικά, το diesel θα εξακολουθήσει να αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι της… εξίσωσης για τα επόμενα χρόνια ωστόσο, οι διεθνείς εταιρείες κατασκευής βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, ήδη έχουν να επιδείξουν σημαντικές τεχνολογικές εξελίξεις σε εναλλακτικές προτάσεις όπως π.χ. η χρήση εναλλακτικών τύπων καυσίμου (βιοκαύσιμα, φυσικό αέριο κ.ο.κ.) ή τα υβριδικά συστήματα κινητήρων.
Πέραν όλων αυτών, η ηλεκτροκίνηση είναι μια ακόμη παράμετρος, που αν καταφέρει να λύσει ορισμένα –σημαντικά προς το παρόν- προβλήματα, συγκεντρώσει στο σύνολο τους σχεδόν, τα στοιχεία που μπορούν να οδηγήσουν σε μια βιώσιμη, αποδοτική και φιλική προς το περιβάλλον πραγματικότητα, αναφορικά με τις μεταφορές του όχι και τόσο μακρινού μέλλοντος.

Στον δρόμο για την ηλεκτροκίνηση των βαρέων επαγγελματικών οχημάτων
Είναι σαφές πως ένα ηλεκτροκίνητο φορτηγό εκπέμπει μηδενικές εκπομπές ρύπων ενώ και η λειτουργία του είναι εντελώς αθόρυβη, τουλάχιστον σε σχέση με τα αντίστοιχα δεδομένα που ισχύουν για τις συμβατικές διαθέσιμες προτάσεις.
Οι διάφορες εταιρείες κατασκευής ηλεκτρικών οχημάτων έχουν ήδη παρουσιάσει εκδόσεις (πρωτότυπες κατά κύριο λόγο) οχημάτων που μπορούν να κινηθούν μόνο με ηλεκτροκινητήρα, ακόμη και στον κλάδο των βαρέων φορτηγών. Ωστόσο, τα πράγματα δεν είναι τόσο απλά και ας δούμε επιγραμματικά τις σημαντικότερες προκλήσεις σε αυτόν τον τομέα.
Αρχικά, η αυτονομία των εν λόγω οχημάτων είναι σημαντικά μικρότερη σε σχέση με τις αντίστοιχες πετρελαιοκινητήτες εκδόσεις, γεγονός που αποτρέπει την χρήση τους π.χ. σε διεθνείς μεταφορές με δρομολόγια χιλιάδων χιλιομέτρων.
Το γεγονός αυτό οφείλεται κατά κύριο λόγο στις μπαταρίες που είναι διαθέσιμες στην παρούσα φάση, ένας παράγοντας που επηρεάζει αρνητικά και το συνολικό απόβαρο ενός φορτηγού, το οποίο κατά βάση είναι υψηλότερο.
Εκτός όμως από τις μπαταρίες, σημαντικά είναι και τα προβλήματα που χρήζουν λύσης αναφορικά με το δίκτυο των υποδομών που θα σχετίζονται με τη φόρτιση των εν ηλεκτροκίνητων οχημάτων και ειδικά των φορτηγών.
Για τον λόγο αυτό, στην παρούσα φάση βρίσκονται σε εξέλιξη πολλαπλά διεθνή ερευνητικά προγράμματα με τη συμμετοχή αυτοκινητοβιομηχανιών, ερευνητικών κέντρων, προμηθευτών κ.ά. όπου αναζητούνται λύσεις π.χ. στην καθιέρωση συγκεκριμένων προτύπων που θα σχετίζονται με τη διαδικασία φόρτισης των μελλοντικών φορτηγών.
Αν αυτό επιτευχθεί, πλέον θα είναι σημαντικά πιο ομαλή η μετάβαση στο στάδιο της μαζικής υλοποίησης / επέκτασης ενός δικτύου φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων σε πανευρωπαϊκό επίπεδο.
Μια εναλλακτική λύση που ενδεχομένως θα μπορούσε να παρακάμψει το πρόβλημα της περιορισμένης αυτονομίας των εν λόγω οχημάτων είναι η καθοδόν φόρτιση τους. Ωστόσο και σε αυτήν την περίπτωση απαιτείται η εξέλιξη κοινών λύσεως που θα σχετίζονται τόσο με τα τεχνικά χαρακτηριστικά των οχημάτων (π.χ. ύπαρξη ειδικών παντογράφων) όσο και των υποδομών στο οδικό δίκτυο (συστήματα παροχής ηλεκτρικής ενέργειας προς τα οχήματα.
Προς το παρόν πάντως, είναι σαφές πως είναι πολύ νωρίς για να πούμε ποιες θα είναι τελικά οι πρακτικές που θα αποτελέσουν τη βάση για τις εξελίξεις σε όλα τα παραπάνω προβλήματα.

Τα -σαφή- πλεονεκτήματα της ηλεκτροκίνησης
Οι μηδενικές εκπομπές ρύπων και θορύβου, είναι σαφέστατα το σημαντικότερο πλεονέκτημα ενός ηλεκτροκίνητου φορτηγού σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις οχημάτων.
Ωστόσο αυτό έχει και αρκετές ακόμη προεκτάσεις, ειδικά σε ότι σχετίζεται με τις μεταφορές προϊόντων εντός της πόλης, όπου τα παραπάνω χαρακτηριστικά είναι περισσότερο… ευπρόσδεκτα.
Χαρακτηριστική είναι η περίπτωση του προγράμματος «Off Peak City Distribution» που διεξήχθη στη Στοκχόλμη και αφορούσε σε διανομές προϊόντων εκτός των ωρών αιχμής.
Αφού λοιπόν ένα φορτηγό όχημα δεν εκπέμπει καθόλου ρύπους, θα πρέπει να είναι σε θέση να κινηθεί ακόμη και στο πυκνοκατοικημένο αστικό περιβάλλον χωρίς πρόβλημα. Το πρόβλημα εστιάζεται στον όγκο των εν λόγω οχημάτων και στον έντονο κυκλοφοριακό φόρτο των δρόμων μιας σύγχρονης μεγαλούπολης. Ωστόσο, από την στιγμή που θα εν λόγω οχήματα είναι και αθόρυβα, μήπως θα ήταν εφικτή / αποδοτική η χρήση τους π.χ. κατά τη διάρκεια των νυχτερινών ωρών;
Αυτό ήταν ένα εκ των βασικών ερωτημάτων στα οποία κρίθηκε να απαντήσει το εν λόγω ερευνητικό πρόγραμμα και τα αποτελέσματα του ήταν τουλάχιστον εντυπωσιακά!
Συγκεκριμένα, τα φορτηγά οχήματα που κλήθηκαν να πραγματοποιήσουν δρομολόγια στο κέντρο της σουηδικής πόλης κατά τη διάρκεια της νύχτας, κατάφεραν να επιτελέσουν το έργου τους στο 1/3(!) του χρόνου που θα απαιτούνταν στη διάρκεια της ημέρας.

Πόσο… μακριά είναι ακόμη τα ηλεκτροκίνητα φορτηγά;
Με βάση όλα τα παραπάνω και –κυρίως- με βάση τα όσα σας παρουσιάζουμε στις σελίδες που ακολουθούν, εύλογα μπορεί κανείς να αναρωτηθεί γιατί οι διεθνείς αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν ήδη ξεκινήσει τη μαζική παραγωγή ηλεκτροκίνητων εκδόσεων των εκπροσώπων τους στον κλάδο των βαρέων επαγγελματικών.
Το μυστικό εστιάζεται ουσιαστικά σε ορισμένες λέξεις – κλειδιά που δεν είναι άλλες από τις εξής: Αξιοπιστία, αποδοτικότητα, μείωση του κόστος.
Συγκεκριμένα, όλες ανεξαιρέτως οι εταιρείες προσπαθούν να καταλήξουν στις βέλτιστες, από πλευράς απόδοσης, προτάσεις προς τους πελάτες τους, οι οποίες θα έχουν τη μέγιστη δυνατή αποδοτικότητα και φυσικά την βέλτιστη αξιοπιστία.
Παράλληλα, το κόστος παραγωγής, αγοράς, συντήρησης και επισκευής, επιβάλλεται να διατηρηθεί σε όσο το δυνατόν πιο χαμηλό επίπεδο (ιδιαίτερα σε σχέση με τις συμβατικές εκδόσεις οχημάτων) προκειμένου να είναι καταστήσει τα ηλεκτροκίνητα φορτηγά μια δελεαστική λύση.
Για τον λόγο αυτό, στην παρούσα φάση βρισκόμαστε στο στάδιο των εκτεταμένων δοκιμών σε πραγματικές συνθήκες χρήσης, με τα πρώτα οχήματα να μπαίνουν στο στάδιο της μαζικής παραγωγής, ακόμη και μέσα στο 2019.

Επόμενη σελίδα

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ (κάντε κλικ στη σελίδα που σας ενδιαφέρει)