Το μέλλον των Μεταφορών σε… πρώτη προβολή
18.241 Επισκέψεις στο άρθρο (31/10/2014)
Για ακόμη χρονιά, τα μεγέθη που αφορούσαν στην 65η ΙΑΑ, την μεγαλύτερη έκθεση επαγγελματικών οχημάτων στην Ευρώπη που διοργανώθηκε από 25/9 – 2/10 στο Ανόβερο της Γερμανίας, ήταν… καθηλωτικά. Περισσότεροι από 2.000 εκθέτες παρουσίασαν 300+ παγκόσμιες πρεμιέρες προϊόντων και υπηρεσιών ενώ και ο αριθμός των επισκεπτών, ξεπέρασε κάθε προηγούμενη διοργάνωση. Φυσικά, το «παρόν» έδωσαν όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστές με οχήματα που προδιαγράφουν ένα λαμπρό, ασφαλές και προπάντων… οικολογικό μέλλον για τις Μεταφορές μέσα στην επόμενη 10ετία.
Με όλες τις εταιρίες να έχουν πλέον ολοκληρώσει την υιοθέτηση των κινητήρων Euro6 και οι περισσότερες να το έχουν συνδυάσει με πλήρη ανανέωση και της γκάμας τους, οι τάσεις που επικράτησαν στην φετινή ΙΑΑ είχαν τρεις άξονες:
- Την χρήση εναλλακτικών καυσίμων και ηλεκτροκίνησης,
- Την ενσωμάτωση ειδικών πακέτων οικονομικής λειτουργίας στα φορτηγά και τέλος
- Την συγκέντρωση όλων των σύγχρονων τεχνολογιών τηλεματικής και ηλεκτρονικών με στόχο την μεγαλύτερη δυνατή επικοινωνία των οχημάτων σε πραγματικό χρόνο.
Οι εναλλακτικές μορφές καυσίμων
Σε ότι αφορά τα εναλλακτικά καύσιμα, δεν υπήρξε εταιρία και περίπτερο που να μην έκανε την εμφάνισή του ένα ή περισσότερα οχήματα με -κυρίως- το Φυσικό Αέριο σε όλες του τις παραλλαγές. Τα πλεονεκτήματα από την χρήση του είναι πολλά, με σημαντικότερα την πιο οικονομική λειτουργία αλλά και τα χαμηλότερα επίπεδα θορύβου. Το τελευταίο αποτελεί ένα σημαντικό πλεονέκτημα για τα οχήματα αστικών διανομών, καθώς τους επιτρέπει να κινούνται σε χώρους και ώρες που σε ορισμένες πόλεις τις Ευρώπης (ο αριθμός τους αυξάνεται συνεχώς) επικρατούν αυστηροί όροι για την ηχορύπανση.
Από κοντά και η ηλεκτροκίνηση, σε διάφορες μορφές και με πολλές επιλογές στην επαναφόρτιση των μπαταριών ακόμα και… εξ αποστάσεως, χωρίς να χρειαστεί να μπουν στην πρίζα. Η μεγάλη εξέλιξη που παρουσιάζει ο τομέας των μπαταριών αλλά και ο πολλές έξυπνες ιδέες που εφαρμόζονται (ιδίως στα αστικά λεωφορεία), έχουν αυξήσει σημαντικά την αυτονομία, και κάνουν πλέον τα αμιγώς ηλεκτροκίνητα μοντέλα μία απτή πραγματικότητα της καθημερινής κίνησης.
Η βελτίωση της αποδοτικότητας των οχημάτων
Η δεύτερη τάση που εφαρμόστηκε κυρίως στα φορτηγά, είναι η υιοθέτηση από την εκάστοτε εταιρία, ενός πακέτου "οικονομίας" για τα οχήματα της. Με την εφαρμογή μικρών αλλά αποτελεσματικών επεμβάσεων (όπως για παράδειγμα αεροδυναμικές λύσεις, ελαστικά χαμηλού προφίλ, υιοθέτηση Eco-Roll, ενσωμάτωση Predictive Cruise Control, λάδια χαμηλής τριβής κ.λπ.), όλοι οι κατασκευαστές προσπαθούν... ευρώ με το ευρώ να αφαιρέσουν χρήματα από το Συνολικό Ετήσιο Κόστος Καυσίμων και Συντήρησης ενός οχήματος. Σε πολλές περιπτώσεις το ποσοστό συνολικού κέρδους ανέρχεται και στο 10%, νούμερο καθόλου αμελητέο αν σκεφτούμε τα χιλιόμετρα που καλύπτει ένα μέσο φορτηγό μεγάλων αποστάσεων σε ετήσια βάση.
Το «διαδραστικό» μέλλον των Μεταφορών
Τρίτη και ίσως πιο σημαντική τάση που φάνηκε στην φετινή ΙΑΑ (και σίγουρα θα αποτελέσει το πεδίο δράσης της επόμενης πενταετίας) είναι η… δικτύωση του επαγγελματικού οχήματος. Χρησιμοποιώντας όλες τις μέχρι σήμερα γνωστές τεχνολογίες (GPS, τηλεματική κ.λπ.) το εκάστοτε όχημα βρίσκεται σε διαρκή επικοινωνία με τον «έξω κόσμο», ανταλλάσσει πληροφορίες, ενημερώνει για την κατάστασή του και την κατάσταση του φορτίου που μεταφέρει κ.λπ.
Τα κέρδη είναι προφανή: όχι μόνο σε επίπεδο ασφάλειας του οδηγού και του μεταφερόμενου έργου. Αλλά και σε επίπεδο οικονομίας, καθώς ανά πάσα στιγμή το αυτοκίνητο και το Κέντρο Ελέγχου γνωρίζουν δεκάδες στοιχεία σε πραγματικό χρόνο, από μία επερχόμενη βλάβη στο όχημα έως την καλύτερη και πιο γρήγορη διαδρομή για βελτιστοποίηση του χρόνου και του κόστους της μεταφοράς.
Στην πιο ακραία του εκδοχή, συστήματα αυτού του είδους θα επιτρέπουν και την αυτόνομη οδήγηση του οχήματος, όπως έγινε εμφανές στο απόλυτο high-light της έκθεσης, το "Future Truck 2025" της Mercedes-Benz.
Όπως και να έχει, η φετινή 65η ΙΑΑ σηματοδοτεί την αρχή μιας καινούργιας εποχής για τα επαγγελματικά οχήματα. Μια εποχή σαφώς πιο οικονομική και αποδοτική για τους μεταφορείς, πιο φιλική προς το περιβάλλον, αλλά και πιο άνετη και ασφαλής για τον οδηγό και όλους όσους εμπλέκονται στην Μεταφορά. Ζούμε πραγματικά ενδιαφέροντες καιρούς, και η φετινή ΙΑΑ ήταν απλά η εκκίνησης μιας δεκαετίας γεμάτης από σημαντικές αλλαγές στα επαγγελματικά οχήματα και την καθημερινότητά όλων μας.
Παγκόσμιος χάρτης (πλην Ελλάδας…)
Νέο ρεκόρ εκθετών σημειώθηκε στην φετινή έκθεση: 2.066 περίπτερα από 45 χώρες. Εκτός από τους Γερμανούς που φυσιολογικά, λόγω… έδρας είχαν την «μερίδα του λέοντος», οι χώρες με την μεγαλύτερη συμμετοχή ήταν η Κίνα (με πάνω από 200 εκθέτες), η Ιταλία με 137 και η Τουρκία (ναι, η Τουρκία!) στην τρίτη θέση με 113.
Μέσα στην δεκάδα ήταν χώρες όπως η Εσθονία, η Μαλαισία, και η Τυνησία. Η Ελλάδα απλά αρκείται στο βάθος της λίστας, περιμένοντας την... ανάπτυξη εξ ουρανού.